Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Jag vet inte om jag köper detta. Det är en sak att hota med extra val om man som regering inte får igenom sin budget. En annan att utlysa extra val i en situation där det är uppenbart att regeringen fungerat dysfunktionellt.
Det så klart, fälls Löfven blir det extra val. Men jag tror inte han driver igenom det om en eller ett par ministrar fälls.
Vilket "block" tror du skulle vinna ett event. extra val? Den bedömningen lär ju påverka hur Löfven agerar.
SD skulle gå framåt.
S skulle minska... men vänster-väljare är mer
tribala än borgerliga väljare. Tribala väljare röstar på sitt parti
trots partiets politik/agerande - inte tack vare.
(SD har många väljare, som inte kan tänka sig att rösta på något annat av riksdagspartierna... men där handlar det främst om en grundmurad avsky för sju-kartellen, snarare än om någon tribal identifikation med SD.)
Champagne-kommunisterna (V) är även de tribala vänsterister. MP skulle gå tillbaka.
Moderaterna är svaga ... de skulle rimligen gå tillbaka ordentligt. Centerpartiet skulle gå framåt; centerpartiet är ju s.a.s. borgerlighetens motsvarighet till Mp. (Folk)liberalerna och KD, svårt att säga... men de skulle knappast göra några kanonval, om man säger så.
Så hur skulle regeringskonstellationen se ut under det år (kanske knappa år), som skulle förflyta till ordinarie val 2018?
Skulle S och M och C kanske vilja (?)/våga (?) bilda en samlingsregering "i nationens intresse" (ihåligt skratt) event. med ngt ytterligare parti som klarade riksdagsspärren (med visst stöd av champagne-kommunisterna), eftersom "det är ju bara 1 år" till ordinarie val 2018?
S och M är partier med valspråket: Makten framför allt. Inför valet 2018 skulle S + M + C kunna framhålla, att samregerandet hade fungerat bra och gett mersmak.
(En samlingsregering skulle visserligen ge SD fler röster 2018... men knappast över 50%, så makten vore räddad för S + M + C.)