Flashback bygger pepparkakshus!
2017-07-25, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Om moderaterna inte agerar hamnar de under 10% 😂

Ja och sen kan Batra tala hur mycket som helst om lantisar och hur det är just hon som ska bli statsminister.. rent pinsamt.
Citera
2017-07-25, 20:33
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Han tycker inte det är allvarligt, och det ÄR inte allvarligt. men han MÅSTE säga att det är allvarligt för att inte åka ut.

Det är jättedumt och idiotiskt, men det är inte så att rikets säkerhet stått på spel, såvitt jag kan bedöma.

I ett stängt rum idag säger hela regeringen att det här är trams och att det är politiskt driver. Det förstår väl alla som tar del av detta?

Annars, förklara för mig på vilket sätt exempelvis underrättelseagenter med kvalificerat skyddade identiteter varit exponerade för risk genom detta? Förklara i detalj, tack.

Eller vem eller vad annars har varit i riskzonen? Visst personuppgifter, men själv kan du lägga upp halva livet på linkedin, fejan och insta, och rapa upp fullt personnummer i en butik utan att blinka.

/DAEN
Så din version är att Stefan Löfven medvetet överdriver något han anser vara en helt ofarlig händelse, talar om ett haveri och tar med sig ÖB, Säpo och GD:n för Transportstyrelsen samt MUST för att verkligen hetsa upp media och opposition över denna icke-fråga.

... och detta för att om han INTE ger intryck av att det är allvarligt åker han ut? Du tror inte att den här överdriften (enligt dig) kommer att göra att en eller två av hans ministrar får sparken. Men det kanske är bra, med ditt resonemang då det bara understryker hur allvarligt det är (fast ändå inte) då det räddar Löfven?

Eller kan det vara så (det fetade) att du helt enkelt har fel i din bedömning?
Citera
2017-07-25, 20:36
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Om jag som chef för Socialstyrelsen beslutar att kraftigt minska kraven på validering av utländska papper i syfte att spara pengar och förenkla för utländska kirurger operera folk i Sverige så är jag inte riktigt i en position att kritisera efterträdande chef när komplikationsfrekvensen ökar några år senare.
Håller med fullständigt, men det vi ser idag är ett resultat av rövslickande och svågerpolitik.
Tyvärr är inte alla svågrar kompetenta.
Citera
2017-07-25, 20:37
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Varför är du rädd för det ?

De vågar inte ens lämna in ett misstroendevotum trots att Hesa Fredrik inte tutat att faran är över ?

Fega jävlar.

Jag är rädd för egen majoritet.

Väldigt många människor går numera omkring och tänker sig att "demokrati, det är majoritetsvälde," vilket i sin tur lätt leder till majoritetens förtryck av minoriteter. Det ligger extra nära till hands att misstänka när etniska och religiösa konflikter är partiets raison d'être.

2022 kan dessutom det politiska läget i Europa ha försämrats. Redan idag är två stater på god väg att bli fullödiga demokraturer, Ungern och Polen, och många av dem som jag känner inom SD beundrar den sortens handlingskraft.

.
Citera
2017-07-25, 20:38
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Well, du har kanske missat att GDn som gjorde det medvetna avsteget från lagen tagit sitt straff, även om det var milt (70000 kronor).

Förstår du inte att regeringen hanterar 1000-tals ärenden i veckan varav kanske 10 i veckan är av samma dignitet.

och? vad vill du ha sagt med det?
Att Ågren medgav fel?

Hon sa i förhör: Hade jag trott att det var mot lagen hade jag inte gjort det. Jag gjorde så gott jag kunde.
Också hon var en god människa som gjorde det enda rätta.
Som våra vänner i regeringen.
(Och alla i Nurenburgrättegången. Gjorde min plikt)

ALLA människor föredrar att leva i lögn framför att ha skuld.

Mot allt förnuft!

Löfven skulle slippa mycket problem om han sa som det var.
Att vi missat massa här. Att vi inte pratar med varandra. Att alla skiter i andra här i regeringen. Att vi hoppades att ingen skulle få veta detta.
Att vi trodde det var bra med lönsamhet.
Att jag sa till dom att jag ville ha deniability.

Jag gjorde fel. Vet det. Alla gör fel.

Sen skulle alla förlåta honom och vi kunde se Allsång på Skansen IGEN.
Citera
2017-07-25, 20:38
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag vet inte om jag köper detta. Det är en sak att hota med extra val om man som regering inte får igenom sin budget. En annan att utlysa extra val i en situation där det är uppenbart att regeringen fungerat dysfunktionellt.

Det så klart, fälls Löfven blir det extra val. Men jag tror inte han driver igenom det om en eller ett par ministrar fälls.

Vilket "block" tror du skulle vinna ett event. extra val? Den bedömningen lär ju påverka hur Löfven agerar.

SD skulle gå framåt.

S skulle minska... men vänster-väljare är mer tribala än borgerliga väljare. Tribala väljare röstar på sitt parti trots partiets politik/agerande - inte tack vare.

(SD har många väljare, som inte kan tänka sig att rösta på något annat av riksdagspartierna... men där handlar det främst om en grundmurad avsky för sju-kartellen, snarare än om någon tribal identifikation med SD.)

Champagne-kommunisterna (V) är även de tribala vänsterister. MP skulle gå tillbaka.

Moderaterna är svaga ... de skulle rimligen gå tillbaka ordentligt. Centerpartiet skulle gå framåt; centerpartiet är ju s.a.s. borgerlighetens motsvarighet till Mp. (Folk)liberalerna och KD, svårt att säga... men de skulle knappast göra några kanonval, om man säger så.

Så hur skulle regeringskonstellationen se ut under det år (kanske knappa år), som skulle förflyta till ordinarie val 2018?

Skulle S och M och C kanske vilja (?)/våga (?) bilda en samlingsregering "i nationens intresse" (ihåligt skratt) event. med ngt ytterligare parti som klarade riksdagsspärren (med visst stöd av champagne-kommunisterna), eftersom "det är ju bara 1 år" till ordinarie val 2018?

S och M är partier med valspråket: Makten framför allt. Inför valet 2018 skulle S + M + C kunna framhålla, att samregerandet hade fungerat bra och gett mersmak.

(En samlingsregering skulle visserligen ge SD fler röster 2018... men knappast över 50%, så makten vore räddad för S + M + C.)
Senast redigerad av Meiji 2017-07-25 kl. 20:42.
Citera
2017-07-25, 20:41
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Det är normaliserat. En genomgång av statens verksamheter skulle hitta tiotusentals lika allvarliga läckor. Vi som kan it har tjatat om problemen i två decennier men ingenting har hänt. Kolla exempelvis den här genomgången från 2007:

http://www.sakerhetspolisen.se/publi...h-foretag.html

eller den här från 2008:

https://www.svd.se/svenska-myndighet...-i-it-sakerhet

Det är dåligt att det sker. Men det är inte rättvist att den här regeringen ensamt ska få sota för tjugo års myndighetsslarv.

Det är väl på tiden att någon sotar för skiten, tycker du inte? Vad bättre då än en statsminister, inrikesminister och försvarsminister som mörkar?
Citera
2017-07-25, 20:42
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Perfekt timing då om man nu ska avslöja sitt landsförräderi

Om ingen minister avgår så kommer jag på riktigt att ta nästa steg i mitt engagemang. De ska fan ha klart för sig att de inte kan pissa på vårt land som de gör! Det är det svenska folkets säkerhet de leker med. Förbannade jävla as till lögnare!!
Du behöver nog inte oroa dig.
Hon, göteborgsdottern, hon är nog rökt.

Men kommer det att hjälpa. Blir vi verkligen mycket gladare av att få veta att hon sitter på Bahamas och sörplar i sig drinkar?

Eller skulle vi bli gladare om det uppstod ett tryck från massmedia (a.k.a. Den Allmänna Opinionen) som tvingade alla riksdagspartier att intressera sig för sådana där svåra frågor som
  1. nationens säkerhet
  2. enskildas integritet
  3. myndigheters laglydighet?
Citera
Medlem
poonts avatar
Citat:
Han tycker inte det är allvarligt, och det ÄR inte allvarligt. men han MÅSTE säga att det är allvarligt för att inte åka ut.

Det är jättedumt och idiotiskt, men det är inte så att rikets säkerhet stått på spel, såvitt jag kan bedöma.

I ett stängt rum idag säger hela regeringen att det här är trams och att det är politiskt driver. Det förstår väl alla som tar del av detta?

Annars, förklara för mig på vilket sätt exempelvis underrättelseagenter med kvalificerat skyddade identiteter varit exponerade för risk genom detta? Förklara i detalj, tack.

Eller vem eller vad annars har varit i riskzonen? Visst personuppgifter, men själv kan du lägga upp halva livet på linkedin, fejan och insta, och rapa upp fullt personnummer i en butik utan att blinka.

/DAEN

"Eller vem eller vad annars har varit i riskzonen? Visst personuppgifter, men själv kan du lägga upp halva livet på linkedin, fejan och insta, och rapa upp fullt personnummer i en butik utan att blinka."

Fast hemliga agenter, folk med skyddade identiteter använder inte sitt riktiga personnummer. Militära fordon eller andra fordon kommer inte heller ut på insta. Varför försöker du ens normalisera det som hänt? Fattar du inte innebörden av detta kan du lika gärna gå och lägga dig.
Citera
Medlem
Citat:
Så din version är att Stefan Löfven medvetet överdriver något han anser vara en helt ofarlig händelse, talar om ett haveri och tar med sig ÖB, Säpo och GD:n för Transportstyrelsen samt MUST för att verkligen hetsa upp media och opposition över denna icke-fråga.

... och detta för att om han INTE ger intryck av att det är allvarligt åker han ut? Du tror inte att den här överdriften (enligt dig) kommer att göra att en eller två av hans ministrar får sparken. Men det kanske är bra, med ditt resonemang då det bara understryker hur allvarligt det är (fast ändå inte) då det räddar Löfven?

Du kanske missade att ÖB sade att detta inte fåra NÅGRA som helst konsekvenser för försvaret? Att Säpo sade att det inte fått några konsekvenser för deras verksamhet och att många myndigheter behöver stöd i detta, och att GD:n faktiskt sade att Applikationsdriften FORTFARANDE sköts av Rumänien.

Men alla är upptagna med att utkräva ansvar istället för att stoppa läckan, som IOFS är en skitläcka mot vad som komma skall.

/DAEN
Citera
2017-07-25, 20:47
Medlem
dannees avatar
Citat:
Du kanske missade att ÖB sade att detta inte fåra NÅGRA som helst konsekvenser för försvaret? Att Säpo sade att det inte fått några konsekvenser för deras verksamhet och att många myndigheter behöver stöd i detta, och att GD:n faktiskt sade att Applikationsdriften FORTFARANDE sköts av Rumänien.

Men alla är upptagna med att utkräva ansvar istället för att stoppa läckan, som IOFS är en skitläcka mot vad som komma skall.

/DAEN

Eh så sade dem inte.
De sa att det som hänt är allvarligt men att de kan hantera det.
Citera
2017-07-25, 20:47
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:

Precis som du säger.

Att försvarsmakten ger sken av att Sveriges försvarsförmåga inte är hotad p.g.a. detta är för att de är lika kompetenta som åkesson som inte ens förstår att en domstol måste pröva om böter är rätt straff.

Då ryker ministrarna per automatik.

Det ska vara komplett omöjligt att undgå att erkänna att detta någonstans av någon är ett mycket grovt brott som kommer få konsekvenser om de ansvariga inte ställs till svars och även då.

Eller är det så att när NATO-medlemsskap önskas ifrågasätts inte sveriges ställning som oberoende ?

Det är nog snarare det som är syftet än att ryssland ska invadera.

Så att Sveriges vapenindustri lägger ner.
Våra jasplan är för bra på marknaden och nu vill IBM sälja F35.

Landsförrädare har många färger !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in