Flashback bygger pepparkakshus!
2017-07-25, 20:22
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Det är symbolpolitik. Oppositionen måste markera att det inte är ok, och visa sig starka.

Som sagt anser jag det rätta vara att avlägsna hela regeringen, men jag tror inte det kommer hända. Visst skulle det bli kaos ett tag men man får inte vara rädd för att göra det rätta. På sikt leder det till något bra.

Bra exempel på landsförrädare detta.

Man saknar intresse för att ansvariga tjänstemän skall utkrävas enbart för de är ministrar, direktörer, åklagare eller någon annan tjänsteman.

Inte ens landsförräderi ska de ställas till svars för.

Jag begär utträde ur Totalförsvaret tack.
Citera
2017-07-25, 20:23
Medlem
dannees avatar
Om moderaterna inte agerar hamnar de under 10% 😂
Citera
2017-07-25, 20:23
Medlem
SD är det enda trovärdiga partiet i riksdagen. Ja, möjligen V också, men övriga har bevisat sig fullständigt omoraliska och inkompetenta genom regerande eller DÖ. Så hoppet står till Åkesson som än en gång får chansen att vara med i TV.

Det är så olyckligt att SD har en så svag ledare som aldrig gör något av sina chanser. Jag hoppas han tar upp några av alla saker som nämns här i tråden, men jag är verkligen inte särskilt hoppfull. Ibland undrar man faktiskt.
Citera
2017-07-25, 20:24
Medlem
Jofs avatar
Säga vad man vill om vad som hänt och vad som händer. Den mänskliga naturen förnekar sig inte.

INGEN anser sig ha gjort fel.

Det är lite gulligt i en annars komplicerad värld.
Citera
2017-07-25, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Säga vad man vill om vad som hänt och vad som händer. Den mänskliga naturen förnekar sig inte.

INGEN anser sig ha gjort fel.

Det är lite gulligt i en annars komplicerad värld.

Well, du har kanske missat att GDn som gjorde det medvetna avsteget från lagen tagit sitt straff, även om det var milt (70000 kronor).

Förstår du inte att regeringen hanterar 1000-tals ärenden i veckan varav kanske 10 i veckan är av samma dignitet.
Citera
2017-07-25, 20:28
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Han tycker inte det är allvarligt, och det ÄR inte allvarligt. men han MÅSTE säga att det är allvarligt för att inte åka ut.

Det är jättedumt och idiotiskt, men det är inte så att rikets säkerhet stått på spel, såvitt jag kan bedöma.

I ett stängt rum idag säger hela regeringen att det här är trams och att det är politiskt driver. Det förstår väl alla som tar del av detta?

Annars, förklara för mig på vilket sätt exempelvis underrättelseagenter med kvalificerat skyddade identiteter varit exponerade för risk genom detta? Förklara i detalj, tack.

Eller vem eller vad annars har varit i riskzonen? Visst personuppgifter, men själv kan du lägga upp halva livet på linkedin, fejan och insta, och rapa upp fullt personnummer i en butik utan att blinka.

/DAEN
Kan bara instämma.

Transportstyrelsen: Vissa känsliga uppgifter, kanske åtkomliga för några individer, det mesta åtgärdat vid det här laget.

Journalsystemet: Många extremt känsliga uppgifter. I detta nu enkelt åtkomliga för utländsk underrättelsetjänst, försäkringsbolag med ekonomiska motiv, journalister, allmänt nyfiken personal med inlogg osv..
Citera
2017-07-25, 20:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det är symbolpolitik. Oppositionen måste markera att det inte är ok, och visa sig starka.

Som sagt anser jag det rätta vara att avlägsna hela regeringen, men jag tror inte det kommer hända. Visst skulle det bli kaos ett tag men man får inte vara rädd för att göra det rätta. På sikt leder det till något bra.

Jag tror inte att väljarna är mottagliga för omodern symbolpolitik längre, SD:s vind i seglen talar för att det är så.

Att säga en sak och göra en annan är inte gångbart längre, genomskådat och kontraproduktivt, minskat stöd för Alliansen talar för det.

I övrigt så kan jag sätta min kråka under din text.
Citera
2017-07-25, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikdem
SD är det enda trovärdiga partiet i riksdagen. Ja, möjligen V också, men övriga har bevisat sig fullständigt omoraliska och inkompetenta genom regerande eller DÖ. Så hoppet står till Åkesson som än en gång får chansen att vara med i TV.

Det är så olyckligt att SD har en så svag ledare som aldrig gör något av sina chanser. Jag hoppas han tar upp några av alla saker som nämns här i tråden, men jag är verkligen inte särskilt hoppfull. Ibland undrar man faktiskt.
Såg precis ett inslag i Rapport där han intervjuades. Svamlade som vanligt. Hade ingen koll på vad som hade hänt. Upprepade gång på gång att riksdagen borde ha informerats tidigare, som om detta var det mest allvarliga i historien. Han har attention span som Donald Trump och är helt oförmögen att tillgodogöra sig en längre text. Permanent utbrändhetssyndrom
Citera
2017-07-25, 20:30
Medlem
Citat:

Visst är det signalpolitik men framförallt är den helt utan nyttovärde. Jag tror att oppositionen har en del att förlora på att man inte agerar resolut istället för svagsint och taktiskt.

Men det ligger i svensk oppositions natur numer, att +20% av röstande kan komma att lägga sin röst på ett för sjuklövern icke önskvärt parti verkar spela mindre roll, man fortsätter att låtsas som ingenting så länge man ändå kan tjäna rejäla pengar på att se om sitt eget hus istället för svenskarnas hus och välstånd. Den politiska adeln är särdeles nöjda med sin situation.

Torde vara relativt unikt bland de demokratiska länderna i världen, inte undra på att islamister vill infiltrera jus svensk politik.
Citera
2017-07-25, 20:32
Medlem
Linguass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Men skulle det vara så illa med ett nyval?
Det borde rensa ganska friskt både hos sittande regering och alliansen. Men nu vill de ju vara sommarlediga med bibehållen lön, så det lär inte hända ett jävla dugg.
Alliansen kommer att hålla på att gläfsa fram till nästa val och då kastar Svetsar`n åt dem ett nytt köttben i form av att kanske ta in C i regeringen.
Det finns ingen i alliansen som har stake nog att syna hans hot om att utlysa nyval, trots att han redan har backat på den punkten en gång tidigare.

Jo, fast som många redan påpekat - varför skulle något annat parti vilja ha makten?

Alla vet redan att den svenska ekonomin står inför svårare tider inom en snar framtid. Det parti som har makten när det smäller är de som kommer att klandras (istället för de som verkligen är skyldiga). Moderaterna, SD och alla andra vill inte ha makten. Dom har allt att vinna på att tvärt om inte ha makten.
Citera
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Du försöker medvetet/omedvetet normalisera detta. Det är oerhört allvarligt. Du vet väl att ryssen tar sin fiende som han tar sin gurka och sin korv? En skiva åt gången. Nästa steg är att vi tar bort lagarna om spioneri etc. Sen ryker flaggan.

Det är normaliserat. En genomgång av statens verksamheter skulle hitta tiotusentals lika allvarliga läckor. Vi som kan it har tjatat om problemen i två decennier men ingenting har hänt. Kolla exempelvis den här genomgången från 2007:

http://www.sakerhetspolisen.se/publi...h-foretag.html

eller den här från 2008:

https://www.svd.se/svenska-myndighet...-i-it-sakerhet

Det är dåligt att det sker. Men det är inte rättvist att den här regeringen ensamt ska få sota för tjugo års myndighetsslarv.
Senast redigerad av teasardig 2017-07-25 kl. 20:34.
Citera
Medlem
Stantormans avatar
Det är milt sagt uppseendeväckande om uppgifterna om att ansvariga statsråd ej har informerat statsminister Löfven om de allvarliga IT läckorna som hotar fysiska personer och rikets säkerhet. Antingen är det fråga om misslyckat och idiotiskt planerad mörkläggning. Eller så är det så att statsminister Löfven är en Potemkinkuliss, en galjonsfigur som bara finns till för syns skull. Men det är inte han som bestämmer. Har något liknande hänt någongång i svensk historia?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in