Flashback bygger pepparkakshus!
2017-07-25, 19:03
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Jag håller med. Man skyddar någon i detta. Att rättsväsendet går med på det är oerhört märkligt. Varför är det skillnad på folk och folk i Sverige? Hur kan man ens hävda legitimitet som domstol när man agerar så här?!

Det går inte. Sverige är inte längre en rättsstat.

Man kan slippa undan det grövsta brottet i lagen genom att erkänna det !
Citera
2017-07-25, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Riksdagen inser nog att regeringen är oduglig. Frågan är bara om riksdagen kan få dit en bättre regering i den nuvarandes ställe.

Det kommer inte att gå. Centern och Liberalerna är alldeles för försiktiga för det. De vill absolut inte få regeringsansvar och därmed bli ansvariga för alla problem som väljarna sakta, sakta börjat få upp ögonen för.

Tyvärr är det ju så att flera partier givit sitt godkännande till fortsatt vanstyre så länge det tredje största partiet inte ska få något inflytande alls.

Kanske extra så när SD numer antas vara det näst största partiet och kd troligen hamnar under spärren och rödtotten flirtar med Löfven utan skämmas.

Härligt med en fungerande demokrati minsann.
Citera
2017-07-25, 19:06
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Tyvärr är det ju så att flera partier givit sitt godkännande till fortsatt vanstyre så länge det tredje största partiet inte ska få något inflytande alls.

Kanske extra så när SD numer antas vara det näst största partiet och kd troligen hamnar under spärren och rödtotten flirtar med Löfven utan skämmas.

Härligt med en fungerande demokrati minsann.

Detta är en skamfläck.

Vi kommer att få svårt att förklara för den uppväxande generation vad det var som hände 2006-2022.

(Jag är alltså rädd att SD kommer att hållas kort även under nästan mandatperiod.)
Citera
2017-07-25, 19:09
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det finns alltså ingen jurist i hela sandlådan sverige som kan förklara hur i helvete någon kan skicka nationens försvarsförmåga i soptunnan, erkänna högförräderi och slippa åtal ?

Jodå, här förklarar en jurist:

Citat:
Ok, jag har idag fått brevet från Riksenheten för säkerhetsmål med strafföreläggandet mot Maria Ågren.

Föreläggandet avser 19 kap. 9 § brottsbalken, vårdslöshet med hemlig uppgift. Förutsättning för att kunna dömas för detta brott är grov vårdslöshet med hemlig uppgift. Brottet renderar maximalt ett års fängelse i fredstid. Ågren ålades ett straff på 70 dagsböter á 1 000 kronor.

Accepterar man brottsrubriceringen, ser det juridiskt helt hållbart ut. Men jag har svårt med rubriceringen.
Maria Ågren undertecknade "beslut om avvikelse". Av dessa beslut framgår att de innebär lagbrott och i dem nämns också vilka lagar det handlar om. Det framgår också att förfarandet innebär att säkerhetskänslig information kan komma att röjas.

Av förhören framgår också att hela ledningen för Transportstyrelsen, inklusive Maria Ågren, pressade på och accepterade lagbrotten för att undvika att hela myndigheten skulle behöva stå stilla om tidsplanen för outsourcing skulle spricka av säkerhetsskäl. Man visste vad man gjorde.

Jag ska åter betona att jag inte är någon straffrättare, men för mig ser det ut som att ledningen för Transportstyrelsen accepterade risken för att informationen skulle komma ut, att man var likgiltig inför den.
Det innebär ett gränsdragningsproblem mellan grov vårdlöshet och likgiltighetsuppsåt. För att detta ska vara ett likgiltighetsuppsåt krävs, att det kan bevisas att Ågren skulle ha handlat på detta sätt med likgiltighet huruvida informationen röjs eller ej. Kan det inte bevisas, stämmer åklagarens brottsrubricering. Här kan man ha olika åsikter.

Den ena framgår av beslutet om strafföreläggande: åklagaren ansåg inte att det kunde bevisas att Ågren var likgiltig inför att informationen röjs. Den andra åsikten är min: den som undertecknar ett beslut som tydligt anger att information kan röjas, visar med detta att hen är likgiltig inför huruvida information röjs eller ej. Detta är enligt min mening ett uppsåtligt brott.

Om det dock passerar gränsen för uppsåt - och alltså är mer än grov vårdslöshet - är vi inte inne på 19 kap. 9 §, utan på 19 kap. 7 eller 8 §, obehörig befattning, respektive grov obehörig befattning med hemlig uppgift. Maximalstraffet för dessa brott är två, respektive fyra år.

Omrubricerar man Ågrens beteende på det viset, framstår det för mig som mycket tveksamt att påföljden hade stannat vid villkorlig dom. Ligger beteendet bortom villkorlig dom, får strafföreläggande inte utfärdas. Nu är detta en åsikt, men jag tror inte att den är apart.

Om den inte är apart, innebär det att åklagarens hantering av ärendet ligger precis på gränsen för det område där man över huvud taget får använda strafförelägganden. Med andra ord lät åklagaren här maximen in dubio pro reo (vid tvivel för till den tilltalades förmån) råda, med den effekten att beteendet inte längre kan göras till föremål för en offentlig domstolsförhandling.

Frågan är nu i vilken grad åklagaren kan klandras för detta. Jag tycker att åtminstone milt klander är på sin plats: det är inte lämpligt att fatta ett sådant marginalbeslut på egen hand. Med tanke på den omfattande skada som skett, och med tanke på den obstinens med vilken ledningen för Transportstyrelsen ignorerade alla varningar, borde åklagaren ha skickat detta till domstol för bedömning.

Jag har mycket svårt att värja mig mot intrycket att åklagaren här frestades att bli av med ett mål som kunde förväntas bli jobbigt. Beslutet är inte - jag repeterar med versaler: INTE - juridisk-tekniskt strängt taget felaktigt, men det vittnar om ett enligt min mening olämpligt nyttjande av den bedömningsfrihet som (tyvärr, kanske) vidlåder alla juridiska bedömningar. Min tidigare misstanke om politiska påtryckningar på åklagarväsendet är alltså vederlagd: inget tyder på sådana.

I sådana här unika mål, som ligger precis på gränsen för användningsområdet för strafförelägganden, ska dock strafföreläggande enligt min mening inte användas. Det är olämpligt.

Jag undrar därför över policyn på Riksenheten för säkerhetsmål.

Dessutom anser jag att strafföreläggande ska finnas kvar, men möjligen göras icke-användbar på vissa brottskategorier, däribland 19 kap. brottsbalken. En sådan förändring kräver dock lagstiftning.

UPPDATERING

Flera frågar varför detta inte rubricerades som grovt tjänstefel istället. Svaret är att jag inte vet, men misstänker, att 19 kap. brottsbalken anses konsumera - göra icke-tillämplig - 20 kap. brottsbalken. Kanske någon som är mera bevandrad i straffrätt än jag kan hjälpa till här.

UPPDATERING
Jag ser i kommentarsfältet att tjänstefel mycket riktigt är subsidiärt till andra brott. Det betyder att tjänstefel är en slasktratt när andra stadganden om brott inte är tillämpliga.

Källa: https://www.facebook.com/jakob.heidbrink/posts/10155573621212920
Citera
2017-07-25, 19:12
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det räcker med 35 mandat i riksdagen för att föreslå misstroendevotum, SD har 47 mandat.

Det krävs 175 röster(majoritet) för att avsätta ett statsråd eller regeringen.

SD måste således vara förvissade om att man får ett majoritetsstöd för att det skall vara någon mening med att väcka frågan i riksdagen.

Med tanke på att Alliansen inte är känd för att vara snabb och handlingskraftig så kan det ta tid innan det händer något. Jag tippar på att SD för samtal med Alliansen för att sondera om det är någon mening med att förslå ett misstroendevotum.
Alliansen vill inte ha ett extra val, lek med tanken att senaste mätningen skulle bli röstresultatet förutom att sossarna förlorar ett antal röster.(förmodligen till SD och en del till V)
Moderaterna 2014 23,33 %, nu 12,7, risken finns att nästan hälften av moderaterna får städa ur skrivbordet.
Folkpartiet 2014 5,42 %, nu 5,7 ingen större ökning men ett misstroende mot svetsarn skulle omöjliggöra att bilda regering med sossarna och C.
KD 2014 4,57 % nu 3,8, samtliga från KD kan åka runt på tältmöten med Livets ord på heltid.
C 2014 6,11 % nu 11,6, centern ser ut som en vinnare men vid ett extra val kommer dom att få bekänna färg...gå med sossarna och spräcka alliansen för gott(och tappa sina borgerliga väljare dom fått från M), erkänna att dom kan sätta sig i en av SD beroende alliansregering eller sitta i opposition mot en ny sosseminoritetsregering.
SD 2014 12,86 %, nu 26,8
Socialdemokraterna 2014 31,01 %, nu 22,4 detta utan dom eventuella röster som försvinner efter skandalen.
MP åker ur och V ökar från 5,72 till 9,2% med eventuell ökning från vänstersossar och väljare från MP som lämnar ett sjunkande skepp.

Så vi kan nog anta att alliansen inte vill ha ett extraval, men att dom släpper den största skandalen i modern historia...större än IB eller när halva riksdagen knullade knarkande underåriga småflickor mot betalning borde vara otänkbart.
Om man inte lämnar ett misstroende nu...vad kommer att krävas för att alliansen skall agera någonsin?
Min gissning är att man nöjer sig med att Ygeman får gå, eventuellt med sällskap av någon annan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagsvalet_i_Sverige_2014
https://nyheteridag.se/sentio-sd-mer-an-dubbelt-sa-stora-som-m-och-storsta-parti-med-marginal/
Citera
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Detta är en skamfläck.

Vi kommer att få svårt att förklara för den uppväxande generation vad det var som hände 2006-2022.

(Jag är alltså rädd att SD kommer att hållas kort även under nästan mandatperiod.)

Varför är du rädd för det ?

De vågar inte ens lämna in ett misstroendevotum trots att Hesa Fredrik inte tutat att faran är över ?

Fega jävlar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Det vore "olyckligt" för att prata politikerspråk. Politikerföraktet är redan starkt som det är.

Tvivlar på att riksdagsmedlemmar i allmänhet bryr sig så mycket om folkets politikerförakt. Man tjänar bra med pengar på en minimal arbetsinsats, lever i en bubbla och slipper att möta föraktet ändå.

Om något "går snett" så väntar nästa välbetalda jobb precis runt hörnet..

Karriäristerna inom politiken idag är inte mer än just det, dom levererar en partilinje som många ggr är vitt skild från dom egna åsikterna.

Politikerföraktet är bara ett tråkigt och lamt hot mot deras existens och dom har såklart medel för att undgå dessa "problem"
Citera
2017-07-25, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vad har du för underlag för det påståendet?

Inget mer än att lyssna på deras företrädares svar, där de låtsas att de "inte kan förstå hur regeringen kan ha så dåliga rutiner", men givetvis hoppas jag att jag har fel. Vi får se om de gör slag i saken, jag bettar på att i princip inget händer...nån utredning, samordnare...
Citera
2017-07-25, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Det är fenomenet outsourcing som är problemet. Man skall behålla i stort sett allt "hemma". Det handlar inte bara om känslig information. Nog är det väl fortfarande så att svenska mynt präglas i Finland? Ändra på det till den gamla ordningen i så fall. Hur är det med sedlar? Trycks de i Sverige? Pass och körkort trycks i Sverige tror jag mig veta. Statsskulväxlar och statsobligationer hanteras måhända inte i papperformat men de skall lik förbannat hanteras. Enligt AKB var det inte outsourcingen i sig som var problemet utan hur det sköttes. Man tar sig för pannan. Det tycker jag låter riktigt hotfullt. Allt kan tydligen outsourcas bara det görs "rätt". Jag tycker man skall behålla allt "hemma". Sluta köpa "Geländewagen" till försvaret och ge tillbaka uppdraget till Volvo. Höj självförsörjningsgraden på allt. Det är dessutom samtidigt miljövänligt.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tumba_pappersbruk
Har producerat papper för sedlar sen 1755. Men eftersom "vi" inte ska äga något såldes det till utlandet 2001.

Myntverket bolagiserades 2002 och såldes till Finlands helstatliga myntverk, som sen 2011 la ner den svenska mynttillverk ingen.
Citera
2017-07-25, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det finns alltså ingen jurist i hela sandlådan sverige som kan förklara hur i helvete någon kan skicka nationens försvarsförmåga i soptunnan, erkänna högförräderi och slippa åtal ?
Det handlar om en politiker tillhörandes S.
Citera
2017-07-25, 19:23
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Alliansen vill inte ha ett extra val, lek med tanken att senaste mätningen skulle bli röstresultatet förutom att sossarna förlorar ett antal röster.(förmodligen till SD och en del till V)
Moderaterna 2014 23,33 %, nu 12,7, risken finns att nästan hälften av moderaterna får städa ur skrivbordet.
Folkpartiet 2014 5,42 %, nu 5,7 ingen större ökning men ett misstroende mot svetsarn skulle omöjliggöra att bilda regering med sossarna och C.
KD 2014 4,57 % nu 3,8, samtliga från KD kan åka runt på tältmöten med Livets ord på heltid.
C 2014 6,11 % nu 11,6, centern ser ut som en vinnare men vid ett extra val kommer dom att få bekänna färg...gå med sossarna och spräcka alliansen för gott(och tappa sina borgerliga väljare dom fått från M), erkänna att dom kan sätta sig i en av SD beroende alliansregering eller sitta i opposition mot en ny sosseminoritetsregering.
SD 2014 12,86 %, nu 26,8
Socialdemokraterna 2014 31,01 %, nu 22,4 detta utan dom eventuella röster som försvinner efter skandalen.
MP åker ur och V ökar från 5,72 till 9,2% med eventuell ökning från vänstersossar och väljare från MP som lämnar ett sjunkande skepp.

Så vi kan nog anta att alliansen inte vill ha ett extraval, men att dom släpper den största skandalen i modern historia...större än IB eller när halva riksdagen knullade knarkande underåriga småflickor mot betalning borde vara otänkbart.
Om man inte lämnar ett misstroende nu...vad kommer att krävas för att alliansen skall agera någonsin?
Min gissning är att man nöjer sig med att Ygeman får gå, eventuellt med sällskap av någon annan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagsvalet_i_Sverige_2014
https://nyheteridag.se/sentio-sd-mer-an-dubbelt-sa-stora-som-m-och-storsta-parti-med-marginal/
Jag håller med om din analys, alliansen måste göra något för att inte tappa förtroendet fullständigt. Situationen är för exceptionell för att bara släta över och gå vidare. Någon minister måste bort, får de inte bort alla kan de nöja sig med den som ger den största skalpen.
Citera
2017-07-25, 19:23
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Vi får se. I en ideal värld hade riksdagen insett att regeringen är oduglig och bytt ut den utan dröjsmål. Men det politiska spelet tillkommer, alliansen är inte så sugen på att regera, det är snart ordinarie val, osv.

Kan de väl göra ändå, så får det bli en Löfven II när de ombildat till en något mindre klåparaktig regering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in