Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-19, 15:10
  #1
Medlem
Får kortslutning direkt när jag sätter på datorn, säkringen går direkt. Och det är 100% något som har med datorn O göra eftersom att allt funkar fel fritt med elen så länge jag inte försöker sätta på datorn.

Kan de vara nåt som har hänt med nätaggregatet? Någon som vet?
Citera
2017-07-19, 15:32
  #2
Medlem
Hej!
att säkringen går när du startar datorn kan vara t ex överbelastning på säkringen. men om säkringen går direkt när du kopplar in datorn i vägguttaget kan vara följande
*Felkopplat i uttaget eller att en tråd har lossnat i vägguttaget
*nätaggregatet är trasigt, tycker att säkringen borde gå direkt när du kopplar in datorn.

Om du testar att koppla in datorn i ett annat uttag, ta gärna ett uttag från en annan grupp.

Uppstår inte samma problem så får du tillkalla en elektriker som luskar i om det går att öka till 13A säkring eller delar upp gruppen.
Citera
2017-07-19, 15:33
  #3
Medlem
Svårt att säga på rak arm då man nästan behöver vara på plats för att se hur det ser ut . men enklaste är att testa sätta igång datorn på en annan grupp och se om du får samma resultat
Citera
2017-07-19, 15:53
  #4
Medlem
Skriv hela namnet och ca ålder på nätagg och vilket grafikkort som används med nätagget. Det behöver för att någon ska kunna avgöra hur bra den är och hur mycket den behöver jobba.

Gjorde du hände det något speciellt innan alla problem började?
Har du kopplat in något nyligen till datorn som du trodde var oviktigt att nämna?
Citera
2017-07-19, 16:03
  #5
Medlem
Lite mer info om datan :

C.a 3 år gammal
i7 4790k, gtx 970, tror nätagget hette Newton r3 eller nåt, den hade 1000w och var +80 platinum certifierad.

Har inte gjort något annorlunda annat än att jag nyligen har haft datan hos en kompis och satte upp datan igen. Kunde spela felfritt under 2 dagar dock fram till att detta hände.

Vet att jag inte har blåst bort allt damm som sitter i datorn på evigheter vilket kanske har gjort nätaggregatet eller nåt överhettat.

Ska testa att byta uttag och strömsladdar
Citera
2017-07-19, 16:22
  #6
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balditroNN
gtx 970, tror nätagget hette Newton r3 eller nåt, den hade 1000w
Den datorn behöver bara ca.350 watt från nätagget, det behöver absolut inte vara 1000w nätagg i en sådan, det är bara bortkastade pengar. Finn ett kvalitativt 550w så klarar det sig galant.

Ett 1000w 80+ kan dra uppemot 5A från väggen, t.ex om det är kortis inuti datorn. Är väggsäkringen så snabb att den löser ut innan nätagget hinner gå i skyddsläge så kan det iofs vara nåt fel längre in i datorn.

Ta också reda på om det finns jordfelsbrytare, kanske är det den som löser?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback