2017-07-19, 15:29
Medlem
kenzouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Vad menar du med att du resettat karensdagarna?

Utan sjukintyg har man endast 7 dagars sjukskriven tid tills man slutar få lön om man ej har sjukintyg.
Går man då till jobbet och checkar in sig så blir det ny karensdag och man får 7 nya dagar.
Citera
2017-07-19, 15:47
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenzous
Utan sjukintyg har man endast 7 dagars sjukskriven tid tills man slutar få lön om man ej har sjukintyg.
Går man då till jobbet och checkar in sig så blir det ny karensdag och man får 7 nya dagar.
Aha. Det beror lite på. Om man blir sjuk igen, i samma sjukdom, inom ett visst antal dagar så har man ingen karensdag. I allafall i mitt avtal. Tror det är fem dagar, möjligen 7. Då löper det som samma sjukperiod.
Citera
2017-07-19, 16:04
Medlem
Citat:
Jag var sjukskriven utav en anledning. Mina 2 "olovliga dagar" är inte en stor grej. Det som jag inte förstår är hur det blev exakt 0 i lön. Säger vi att jag har 2139kr i ob. Hur stor chans är det att sjukavdraget är då exakt så mycket?
stor chans? du ser ju hur dom räknat, sen är det ju så att du blev skyldig dom 31 öre men dom bjussa på de? :P
Citera
2017-07-19, 16:57
Medlem
90-talister tänker = checka in och "få" 7 nya dagar"

Sverige är fantastiskt!
Citera
2017-07-19, 17:00
Medlem
kenzouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophie.Nordh
stor chans? du ser ju hur dom räknat, sen är det ju så att du blev skyldig dom 31 öre men dom bjussa på de? :P

Haha jo men det företaget är väldigt oseriöst. Dem ändrar sjuktider, arbetstider hur dem känner fört. Även blivat av med nästan alla deras kunder och kom med i nyheterna pga det (y). Skulle inte vara förvånad om dem ändrade siffrorna eftersom det är likadant för min arbetskamrat som faktiskt jobbade hela månaden. Men han har 0 i lön.
Citera
2017-07-19, 17:01
Medlem
kenzouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundis2010
90-talister tänker = checka in och "få" 7 nya dagar"

Sverige är fantastiskt!

Checka in och få nya dagar, eller åka till vårdcentralen för få sjukintyg? På en arbetsplats där man inte får använda sin komp tid och blir beordrad att jobba varje helg för dem ligger "efter". Inte förvånadsvärt även dem som jobbat där i 5 år håller på att säga upp sig nu.
Citera
2017-07-19, 17:09
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Checka in och få nya dagar, eller åka till vårdcentralen för få sjukintyg? På en arbetsplats där man inte får använda sin komp tid och blir beordrad att jobba varje helg för dem ligger "efter". Inte förvånadsvärt även dem som jobbat där i 5 år håller på att säga upp sig nu.

Checka in och sen jobba utan att sjukskriva sig igen om man är frisk. Eller kontakta doktorn ich få intyg om man faktiskt är sjuk. Inte direkt någon raketforskning?

Men det ser ut som att dom försöker lura dig, kontakta facket.
Citera
2017-07-19, 17:43
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Jag var sjukskriven utav en anledning. Mina 2 "olovliga dagar" är inte en stor grej. Det som jag inte förstår är hur det blev exakt 0 i lön. Säger vi att jag har 2139kr i ob. Hur stor chans är det att sjukavdraget är då exakt så mycket?
Vad har du jobbat i juni? Ser inte ut som du har jobbat en enda dag?
Citera
2017-07-19, 17:43
Medlem
Citat:

Du har olovlig frånvaro två dagar samt hög sjukfrånvaro och fått din provanställning avslutad.

Sen saknar du helt självkritik och hänvisar istället till att 10 andra också blivit uppsagda.

Men visst tänker du att det här är ändå inte det jobbet jag ska ha i framtiden?
Citera
2017-07-19, 17:47
Medlem
Trivials avatar
Citat:

Bwahaha! Låt mig gissa, är du 90-talist? ;-)

I övrigt låter det skumt. Kolla med facket.
Citera
2017-07-19, 17:48
Medlem
Z2361s avatar
För det första så var det dumt att acceptera tjänstledighet under uppsägningstiden. Även om du ej får några arbetsuppgifter har du rätt till lön. Men nu när du gått hemma och vart tjänstledig kan det vara försent att göra något åt.

Varför ingick inte sjukdagarna i lönen för föregående månad? Hur som helst så ser det fel ut, då du bör få sjuklön för de dagar du har rätt till det.

Antar att du inte är med i facket? Har du kontakt med någon kollega?
Citera
2017-07-19, 18:02
Medlem
Har kollat igenom din specifikation och kan inte se något fel i den.

Du har även fått lön 1-11 Juli och avdrag för tjänstledigt. Så kan inte se något fel i denna del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in