• 1
  • 2
2017-07-19, 12:37
Medlem
kenzouss avatar
https://prnt.sc/fxk7t1 (Bild på min lönespecifikation)

Hej. Jag hade provanställning i ett par månader hos Apotekstjänst. Detta var min första "riktiga" anställning. I juni så blev jag uppsagd den 27e Juni och hade 2 veckors uppsägning. Han sa han kommer sätta "tjänsteledigt" på mig resterande dagarna under uppsägningstiden.

I juni har jag 50% ob och arbeta övertid i min anställning. Från första 1 juni till 11 juli så arbetade jag ej då det var uppsägningstiden så jag gick på plats.

Nu när jag kollar på min lönespecifikation så går jag minus på "tjänstledig". Och alla mina sjukdagar jag haft så går jag 100% minus, fast jag resettade karensdagarna. Även ingen semesterersättning.

Stämmer det att jag ska gå exakt 0 efter allt det här? Förstår om man går +-0 vid tjänsteledig, men ej min OB. Verkar skumt.

Hälsningar,
Kenzo
Citera
2017-07-19, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kenzous

Hej. Jag hade provanställning i ett par månader hos Apotekstjänst. Detta var min första "riktiga" anställning. I juni så blev jag uppsagd den 27e Juni och hade 2 veckors uppsägning. Han sa han kommer sätta "tjänsteledigt" på mig resterande dagarna under uppsägningstiden.

I juni har jag 50% ob och arbeta övertid i min anställning. Från första 1 juni till 11 juli så arbetade jag ej då det var uppsägningstiden så jag gick på plats.

Nu när jag kollar på min lönespecifikation så går jag minus på "tjänstledig". Och alla mina sjukdagar jag haft så går jag 100% minus, fast jag resettade karensdagarna. Även ingen semesterersättning.

Stämmer det att jag ska gå exakt 0 efter allt det här? Förstår om man går +-0 vid tjänsteledig, men ej min OB. Verkar skumt.

Hälsningar,
Kenzo

Vadå går minus? Man får ju ingen lön då bara dom tar ju inte pengar ifrån en, menar du verkligen att du fick 0:- i lön fast du jobbat och med massa OB tom?

Kanske fattar helt fel vad du menar för man går inte minus på jobb man går bara +/-0 alltså får 0:- i lön, om man inte jobbar
Citera
2017-07-19, 13:00
Medlem
Ser väl OK ut? Det som gör det lite otydligt är att månadslönen gäller för innevarande månad och allt annat är föregående månad. Ditt OB äts upp av sjukavdragen (= du hade förmodligen högre månadslön förra månaden eftersom sjukavdragen är så höga).
Citera
2017-07-19, 13:26
Medlem
kenzouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Vadå går minus? Man får ju ingen lön då bara dom tar ju inte pengar ifrån en, menar du verkligen att du fick 0:- i lön fast du jobbat och med massa OB tom?

Kanske fattar helt fel vad du menar för man går inte minus på jobb man går bara +/-0 alltså får 0:- i lön, om man inte jobbar

Jag går +/-0 I lön efter jag jobbat ja. Samt jobbat OB.
Citera
2017-07-19, 13:30
Medlem
kenzouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matilo
Ser väl OK ut? Det som gör det lite otydligt är att månadslönen gäller för innevarande månad och allt annat är föregående månad. Ditt OB äts upp av sjukavdragen (= du hade förmodligen högre månadslön förra månaden eftersom sjukavdragen är så höga).

Jag får min OB och övertid inräktnat på månaden efter. Men tycker det verkar lite skumt att det går exakt 0 om sjukavdragen äter upp min OB? Som om arbetsgivaren höjde sjukavdragen för att få det exakt 0.

Likvarande min arbetskamrat som blev uppsagd gick +/-0 I lön.
Citera
2017-07-19, 13:30
Medlem
ett tips nästa gång är att inte sjukskriva sig när man har provanställning.
Du har ju fått lön men den dras av att du varit borta olovligen och varit sjuk förra månaden vad är det som är så svårt o förstå?
Senast redigerad av Sophie.Nordh 2017-07-19 kl. 13:33.
Citera
2017-07-19, 13:43
Medlem
MyLittleTonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophie.Nordh
Du har ju fått lön men den dras av att du varit borta olovligen och varit sjuk förra månaden vad är det som är så svårt o förstå?

Precis. Hade du inte skolkat från jobbet så mycket hade du haft en fin lön i fickan nu. Hoppas du lär dig av det.
Citera
2017-07-19, 14:14
Medlem
Couplets avatar
Vad menar du med att du resettat karensdagarna?
Citera
2017-07-19, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyLittleTony
Precis. Hade du inte skolkat från jobbet så mycket hade du haft en fin lön i fickan nu. Hoppas du lär dig av det.
Ts hade kanske till och med haft ett jobb.
Citera
2017-07-19, 14:40
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenzous

Hälsningar, l
Kenzo

Arbetsgivaren får inte sätta tjänstledigt under uppsägningstid om man har provanställning med uppsägningstid. Det är arbetstagaren som ansöker om tjänstledigt ifall man inte vill arbeta under uppsägningstiden.

Jag tycker du skall kontakta facket och få hjälp där för det verkar som arbetsgivaren försöker lura dig på pengar.
Citera
2017-07-19, 15:27
Medlem
kenzouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophie.Nordh

Jag var sjukskriven utav en anledning. Mina 2 "olovliga dagar" är inte en stor grej. Det som jag inte förstår är hur det blev exakt 0 i lön. Säger vi att jag har 2139kr i ob. Hur stor chans är det att sjukavdraget är då exakt så mycket?
Citera
2017-07-19, 15:28
Medlem
kenzouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Ts hade kanske till och med haft ett jobb.
Jag har ett jobb, tack Det var mer än 10 som blev uppsagda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in