Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-09-03, 07:36
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Rätt fet mat med mycket mycket grönsaker (långsamma kolhydrater) pasta samt växtprotein, bönor etc

Vilka fettkällor mår du bra av?
Citera
2017-09-06, 18:28
  #26
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Vilka fettkällor mår du bra av?

Jag upplever att jag mår bra av båda faktiskt
Men skulle gissa på att Omega 3 fetter, de omättade är det som gör tricket. Kan ha fel dock. Kör en kapsel per dag av dessa.
Citera
2017-09-07, 22:04
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Jag upplever att jag mår bra av båda faktiskt
Men skulle gissa på att Omega 3 fetter, de omättade är det som gör tricket. Kan ha fel dock. Kör en kapsel per dag av dessa.

En kapsel räcker inte långt även om det är väldigt koncentrerat.
Citera
2017-09-08, 07:18
  #28
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
En kapsel räcker inte långt även om det är väldigt koncentrerat.

Mer än vad jag visste. På vilket sätt?
Citera
2017-09-08, 10:14
  #29
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Mer än vad jag visste. På vilket sätt?

Det är rekommenderat med ca 2-3 gram omega-3/dagligen.

https://www.livsmedelsverket.se/livs...-3-och-omega-6

Det beror givetvis på vilken omega-3 du köper, men tar vi denna som exempel:

http://www.gymgrossisten.com/omega-3...apslar-1000-mg.

Så är det 350 mg omega-3/kapsel, vilket är anledningen till att rekommendationen på just den produkten är 3 kapslar dagligen. Precis som det står på livsmedelsverket så får du i dig omega-3 om du äter en någorlunda normal blandad kost, där fisk ingår 2-3 gånger i veckan, men om du nu inte äter så mycket utav det så ta tillskott, det finns ingen anledning till att överdosera.
Citera
2017-09-08, 15:42
  #30
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är rekommenderat med ca 2-3 gram omega-3/dagligen.

https://www.livsmedelsverket.se/livs...-3-och-omega-6

Det beror givetvis på vilken omega-3 du köper, men tar vi denna som exempel:

http://www.gymgrossisten.com/omega-3...apslar-1000-mg.

Så är det 350 mg omega-3/kapsel, vilket är anledningen till att rekommendationen på just den produkten är 3 kapslar dagligen. Precis som det står på livsmedelsverket så får du i dig omega-3 om du äter en någorlunda normal blandad kost, där fisk ingår 2-3 gånger i veckan, men om du nu inte äter så mycket utav det så ta tillskott, det finns ingen anledning till att överdosera.

Äter nästan aldrig fisk. 2-3 kapslar per dag/varannan är alltså way to go?

Hörde att man bara behövde en per dag, för de slår ju ut sig som att lite fisk varje dag?

Siktar på optimal kosthållning s men det är svårt, när annat kommer emellan.
__________________
Senast redigerad av Soxi 2017-09-08 kl. 15:49.
Citera
2017-09-08, 15:51
  #31
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Äter nästan aldrig fisk. 2-3 kapslar per dag/varannan är alltså way to go?

Hörde att man bara behövde en per dag, för de slår ju ut sig som att lite fisk varje dag?

Försöker ha så optimal kosthållning som möjligt, men det är svårt som sagt. När annat kommer emellan.
Beror på vilka kapslar du köper, du ska helst få i dig tillräckligt med omega-3/omega-6 dagligen. Det är ju inte enbart fisk som är källa till det heller, om du läser på Livsmedelsverket så står det bra information där. Vid en någorlunda normal blandad kost så behöver du förmodligen inte oroa dig för brist på något, vad som är "optimalt" är givetvis svårt att svara på.
Citera
2017-09-08, 19:37
  #32
Medlem
Walvaters avatar
Jag mår utan tvekan bäst när jag lever på glass, kakor, godis och sedan eventuellt någon fryspizza eller McDonalds då och då.
Citera
2017-09-08, 21:17
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Mer än vad jag visste. På vilket sätt?


På vilket sätt? Det är helt enkelt bättre att ta mer, fast du kanske äter mycket lax och sådant som innehåller omega3-fetter.
Citera
2017-09-08, 21:19
  #34
Medlem
ReiseReises avatar
Tofu, med någon skön mix av kryddigt ris och grönsaker. Blir inte särskillt mätt, men mår väldigt bra
Citera
2017-09-08, 21:21
  #35
Medlem
Kokt potatis utan fett. Eller fullkornsbröd (alltså utan matfett/pålägg).
Och bra med vatten.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback