Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-19, 21:44
  #25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Finska tullen säger, bland annat:

http://tulli.fi/sv/privatpersoner/re...obaksprodukter

Fast de kan väl spana på den incheckade väskan?
Reglerna om brottsmisstanke vid inre gräns borde väl gälla oavsett om bagaget är incheckat eller ej?
Citera
2017-07-19, 21:48
  #26
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Reglerna om brottsmisstanke vid inre gräns borde väl gälla oavsett om bagaget är incheckat eller ej?
Antar det. Men det är nog lättare att spana, med lämpliga sensorer, på en väska på rullband än på en väska som bärs av en människa.
Citera
2017-07-19, 23:35
  #27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Antar det. Men det är nog lättare att spana, med lämpliga sensorer, på en väska på rullband än på en väska som bärs av en människa.
Visst om tullen står inne i bagagelastningsområdet men skulle EU godta att man skannade allt bagage utan brottsmisstanke i tullen? Dom som röntgar är väl säkerhetskontrollen innan väskan lastas och dom letar nog snarare efter sprängämnen och dom bryr sig knappast om ankommande bagage.
Citera
2017-07-19, 23:41
  #28
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Visst om tullen står inne i bagagelastningsområdet men skulle EU godta att man skannade allt bagage utan brottsmisstanke i tullen? Dom som röntgar är väl säkerhetskontrollen innan väskan lastas och dom letar nog snarare efter sprängämnen och dom bryr sig knappast om ankommande bagage.
Inte vet jag, men det första man möts av när man går från flygplanet till terminalen på min hemmaflygplats är en skylt som informerar om att tullen kamerabevakar, en typ av spaning. Hur det sköts rent praktiskt vet jag inte.
Sedan får man ju välja sina strider, letar man cannabis så spanar man på flyget från Amsterdam, letar man snus så spanar man inte på flyget från Milano.
Citera
2017-07-19, 23:42
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VINTAGEFRAMES
Söker bara lite info för. Inget är på dig om jag blir fast.

Vad är det för snus som gäller...? Vad kan man snabbast och lättast bli av med?
Citera
2017-07-19, 23:43
  #30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Visst om tullen står inne i bagagelastningsområdet men skulle EU godta att man skannade allt bagage utan brottsmisstanke i tullen? Dom som röntgar är väl säkerhetskontrollen innan väskan lastas och dom letar nog snarare efter sprängämnen och dom bryr sig knappast om ankommande bagage.

Svenska tullen har i alla fall knarkhundar "som springer omkring" i bagagehanteringen, markeras en väska tas den ut för kontroll. Helt okej enligt EU. Finska tullen har bevisligen en snushund, så jag tror de kan göra samma sak, alltså låta snushunden springa omkring i bagagehanteringen och nosa på väskor. Å andra sidan kommer väl hunden att markera på *allt* snus som finns, även lagliga mängder. Så fan vet.

Finska snusare (det fanns/finns en hel del vid EU-anslutningen) måste vara världens olyckligaste folk. Fattar inte varför inte finnarna fick snusundantag som Sverige. Men de krävde väl inte.
Men den här tråden var informativ i alla fall, visste inte tidigare att man inte fick skänka bort snuset i Finland. (Mina kusiner brukar få några stockar när jag är på besök, jag måste vara finska statens fiende #1!)
Citera
2017-07-20, 00:56
  #31
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Svenska tullen har i alla fall knarkhundar "som springer omkring" i bagagehanteringen, markeras en väska tas den ut för kontroll. Helt okej enligt EU. Finska tullen har bevisligen en snushund, så jag tror de kan göra samma sak, alltså låta snushunden springa omkring i bagagehanteringen och nosa på väskor. Å andra sidan kommer väl hunden att markera på *allt* snus som finns, även lagliga mängder. Så fan vet.

Finska snusare (det fanns/finns en hel del vid EU-anslutningen) måste vara världens olyckligaste folk. Fattar inte varför inte finnarna fick snusundantag som Sverige. Men de krävde väl inte.
Men den här tråden var informativ i alla fall, visste inte tidigare att man inte fick skänka bort snuset i Finland. (Mina kusiner brukar få några stockar när jag är på besök, jag måste vara finska statens fiende #1!)
Snushund är nog svårare rent juridiskt just eftersom en snushund knappast kan skilja på lagliga och olagliga mängder. Är ju en helt annat sak med totalförbjudna grejer som narkotika.
Citera
2017-07-20, 00:58
  #32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Snushund är nog svårare rent juridiskt just eftersom en snushund knappast kan skilja på lagliga och olagliga mängder. Är ju en helt annat sak med totalförbjudna grejer som narkotika.

Ja, jag skriver ju det. Och även om det skulle vara okej med "snushund" i sammanhanget, skulle den markera på allt snus, så det skulle inte funka i praktiken.
Citera
2017-07-20, 22:03
  #33
Medlem
VINTAGEFRAMESs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redpill83
Vad är det för snus som gäller...? Vad kan man snabbast och lättast bli av med?

Oden snus tydligen! Köper för 185 och säljer i finland för 400
Citera
2017-08-06, 18:58
  #34
Medlem
VINTAGEFRAMESs avatar
Kan bekräfta att det är inga problem.
Citera
2017-08-06, 19:54
  #35
Medlem
Varför inte tillverka snuset själv ?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback