2017-07-16, 23:37
Medlem
Fick en paj av min kära moder med svamp och tomat i. Ställde den på en papptallrik (använt dessa en massa gånger innan då jag för närvarande inte har ett fungerande kök) och körde i mikron på medeltemperatur (ej hög!). Ställde timern på 1 minut och 30 sek men efter en halv minut ca så öppnade jag för att jag tyckte det lät lite skumt från den (som det låter när mat börjar vara inne för länge). Det ryker då från pajen och det luktar bränt.

Vad hände?

ps pajen kom fryst inuti en plastpåse (utan någon metallform).
Citera
2017-07-16, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjocktillSmal
Fick en paj av min kära moder med svamp och tomat i. Ställde den på en papptallrik (använt dessa en massa gånger innan då jag för närvarande inte har ett fungerande kök) och körde i mikron på medeltemperatur (ej hög!). Ställde timern på 1 minut och 30 sek men efter en halv minut ca så öppnade jag för att jag tyckte det lät lite skumt från den (som det låter när mat börjar vara inne för länge). Det ryker då från pajen och det luktar bränt.

Vad hände?

ps pajen kom fryst inuti en plastpåse (utan någon metallform).
Är det papptallriken som luktar bränt kanske? Det är inte så lyckat att ha pappersföremål i mikron.
Citera
2017-07-16, 23:59
Medlem
VelvetReds avatar
Kör den på en vanlig tallrik istället.
Citera
2017-07-17, 00:25
Medlem
Mina köksgrejer är nedpackade för tillfället + lamt att diska i duschen. Har som sagt kört med de här papptallrikarna typ 20 ggr redan och de ska tåla 5 min enligt tillverkaren (det är "papstar pure")

Som sagt, det rök från pajen. Direkt från ovansidan av pajen kom rök upp. Mycket skumt.
Citera
2017-07-17, 13:19
Medlem
pollenpers avatar
Svamp, har jag för mig, kan poppa ibland, .
Citera
2017-07-17, 20:20
Medlem
Kan det vara så enkelt att maten hade jävligt mycket fukt inuti (den var blöt inuti pga tomater men rätt "torr" på utsidan") ---> snabbt supervarm ---> började ryka + brände papptallriken på undersidan.

Har hursom städat ur mikron och testkört den idag utan något i och den verkar inte skum på något sätt
Citera
2017-07-17, 21:15
Medlem
En stor gåta. Vad har hon gjort med din frysta paj?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in