Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-01-06, 20:19
  #1
Medlem
Fox 2s avatar
Glöm detta, efter att ha läst runt lite så vill jag inte hålla på med formaldehyd längre (cancer mm).

Moderator får gärna radera tråden nu.
Citera
2006-01-07, 02:43
  #2
Medlem
Ralf2s avatar
Mes! Ingen äkta kemist kan ju hålla på vara rädd för lite cancer. Tänk på de gamla kemisterna på 40 och 50-talet. Inte hade de några större skydsgrejer, men de dog inte för det, även om säkert en och annan fick några extra krämpor på ålderns höst.

Acetaldehyd kan man iaf syntetisera genom att oxidera etanol med lämpligt oxidationsmedel samtidigt som man håller en hög nog temperatur så det bildade acetaldehyden destilleras av. På så vis undkommer man att det oxideras vidare till ättiksyra.
Citera
2006-01-07, 02:48
  #3
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralf2
Mes! Ingen äkta kemist kan ju hålla på vara rädd för lite cancer. Tänk på de gamla kemisterna på 40 och 50-talet. Inte hade de några större skydsgrejer, men de dog inte för det, även om säkert en och annan fick några extra krämpor på ålderns höst.

Acetaldehyd kan man iaf syntetisera genom att oxidera etanol med lämpligt oxidationsmedel samtidigt som man håller en hög nog temperatur så det bildade acetaldehyden destilleras av. På så vis undkommer man att det oxideras vidare till ättiksyra.

Gränsen mellan idiot och geni är hårsmall men dock än gräns

Sedan har jag inte material för att göra en sådan labb ännu men det kommer förhoppningsvis.
Citera
2006-01-07, 03:35
  #4
Medlem
Jomazis avatar
Nej, gränsen mellan geni och galning är hårfin. Avståndet geni-idiot är ogreppbart
Citera
2006-01-07, 12:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Nej, gränsen mellan geni och galning är hårfin. Avståndet geni-idiot är ogreppbart
Vilket i sin tur medför att avståndet galning-idiot är ogreppbart minus hårfint.

Rättare sagt, åtminstone ogreppbart minus hårfint (ledning, använd triangelolikheten).
Citera
2007-05-22, 21:18
  #6
Medlem
HOkks avatar
Ursäkta bumben med denna tråd var den mest passande,

Vad av följande tror ni är enklast angående formaldehyd framställning:

1.Reduktion av myrsyra med hjälp av järn-anod:

Fe -> 2e- + Fe2+ ||-0,44
HCOOH + 2H+ + 2e- -> HCHO(aq) + H2O ||-0,03

Vatten har e +1.23 så man får börja med 100% myrsyra (alt. köra elektrolys tills allt vatten reducerats till syre och vätejoner) och sedan ha ett smart sätt för att få bort det bildade vattnet, så att inte vattnet reduceras istället för myrsyran.

Fast min fråga är nu; om man tillför 0,41v (-0,03-(-0,44)) och inte tar bort det bildade vattnet.
Kommer det då inte hända något pga. det bildade vattnet "ligger ivägen"; det har högre e och ska då reduceras, fast det går inte eftersom det är för liten spänning vilket gör att det inte händer något? eller kommer reaktionen fortskrida?

2.Genom att bryta ned hexametylentetramin:

HMTA bryts ner i sur lösning till formalin och ammoniak i vattenlösning (HCHO + NH4+ + OH-). Min fråga vid detta sättet är hur man skulle bära sig åt för att separera ämnena?


Jag förstår att ämnet har otrevliga egenskaper och är inget man vill ha kontakt på någotsätt (inandning, hudkontakt, intag oralt), men med rätt utrustning med riktiga säkerhets anordningar/kläder och om man är påläst tror jag man kan klara av att framställa en liten mängd utan att utsätta sig för några stora risker. Är främst intresserad hur det fungerar teoretiskt,

Mvh
HOkk
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback