2017-07-17, 21:01
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E30
Trevlig ton du har.
De övriga 998 har ju redan sållats ut men tre står kvar, därför är det just tillgång - efterfrågan.

Åsna, de övriga 998 var aldrig ens med i budgivningsprocessen. Det spelar ingen roll om de lägger 50kr, 1000kr, 20000kr när Kalle, Erik och Amin står med bolån på +1,5 miljoner.

Förstår du? Utan lån eller en jävla massa cash så har du 0 att hämta när det kommer till budgivningar. Du finns inte.

Citat:
Sedan har jag svårt att se varför de är bolånetorskar som du säger och att det är "totalt efterblivet att ta lån".
Det är ju en marknad du kan tjäna pengar på, hög insats/risk men jag tror att alla som köpte lägenheter för 10år sedan i innerstan skrattar ganska gott när de får sina lägenheter värderade.
Har du svårt med läsförståelsen? Tråden heter bokstavligen "Totalt efterblivet att ta gigantiska bostadslån i dagens Sverige!"

Att ta lån på 2.5 miljoner för att köpa en sketen etta idag är vansinne. Om man däremot tog lån på ett par 100k och köpte en lägenhet i centrala Stockholm för 10 år sedan så anser jag att det var helt rimligt. Tråden handlar om dagens prisnivåer och dagens förutsättningar, vilket du hade fattat om du läst ordentligt. Gör om, gör rätt.

Citat:
Ta bara personen som skrev precis här ovanför som bott i hyresrätt i 10år och betalat, säg 5000kr i månaden? Hade den personen haft en kontantinsats på 200 000kr till en lägenhet för 10år sedan så hade den idag varit värd 4 miljoner. Det byggs inget nytt i innerstan men "alla" vill bo där.
Istället har personen öst ner 600 000kr i hyra på ett objekt som inte är värd en krona, vad är den personen? hyrestorsk?

Ta personerna som köpt dyra BRFer för säg 2 miljoner de senaste åren och knappt amorterat ett skit, vilket är många i dagens Sverige. Om 10 år har de betalat banken minst 400 000 i räntekostnader, samtidigt som de fortfarande sitter med en skuld på 2 miljoner. Skitsmart.

Ja, priserna kan ha gått upp. Ja, de kanske kan sälja sin lägenhet för 17 miljoner om 10 år. Men om vi utgår från hur utvecklingen går i Sverige (produktiva jobb och företag lägger sin verksamhet i bättre länder, vi skapar låtsas jobb inom asylindustrin för lånade pengar) så tippar jag starkt på att priserna kommer rasa inom snar framtid. Det är ett ohållbart luftslott.

Sverige är the perfect storm när det kommer till allt - ekonomi, invandring, politik, sjukvård, skola, äldreomsorg, militär m.m. Det krävs inte mycket för att hela skiten ska braka ihop fullständigt, och om man i ett sådant läge väljer att skuldsätta sig i resten av ett liv för att få "äran" att bo i en liten skokartong - ja, då är man fan efterbliven!
Senast redigerad av Fizzlor 2017-07-17 kl. 21:03.
Citera
2017-07-18, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Att ta lån på 2.5 miljoner för att köpa en sketen etta idag är vansinne. Om man däremot tog lån på ett par 100k och köpte en lägenhet i centrala Stockholm för 10 år sedan så anser jag att det var helt rimligt. Tråden handlar om dagens prisnivåer och dagens förutsättningar, vilket du hade fattat om du läst ordentligt. Gör om, gör rätt.

Hehe. Så du tror att man för 10 år sedan fick en lägenhet i centrala Stockholm för "ett par 100k"?
Citera
2017-07-18, 08:12
Moderator
tobess avatar
Nu har förvisso bostadspriserna stigit något snabbare än lönerna, men så jävla illa är det trots allt inte. I dagsläget är t.ex. lönerna mångfalt högre än vad de var på t.ex. 70-talet, 13 gånger högre för att vara exakt.

Det innebär med andra ord att om du köpt en lägenhet för 100 tkr på 70-talet borde samma lägenhet vara värd 1.3 miljoner i dagsläget bara genom att följa samma utveckling.

Sen är det ju också otvivelaktigen så att man måste bo någonstans, och eftersom hyresmarknaden är reglerad så ser det ut som det gör.
Citera
2017-07-18, 09:21
Medlem
JacquesCartiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Nu har förvisso bostadspriserna stigit något snabbare än lönerna, men så jävla illa är det trots allt inte. I dagsläget är t.ex. lönerna mångfalt högre än vad de var på t.ex. 70-talet, 13 gånger högre för att vara exakt.

Det innebär med andra ord att om du köpt en lägenhet för 100 tkr på 70-talet borde samma lägenhet vara värd 1.3 miljoner i dagsläget bara genom att följa samma utveckling.

Sen är det ju också otvivelaktigen så att man måste bo någonstans, och eftersom hyresmarknaden är reglerad så ser det ut som det gör.
Men idag har vi ju inte samma inflation som förr. På den tiden så käkade ju inflationen upp lånen. Nu står det ju still och all inflation i samhället verkar ju vara relaterad till just bostäderna. Jag är ingen ekonom, men det känns som att situationen idag är väldigt annorlunda jämfört med på 70-talet.
Citera
2017-07-18, 09:26
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesCartier
Men idag har vi ju inte samma inflation som förr. På den tiden så käkade ju inflationen upp lånen. Nu står det ju still och all inflation i samhället verkar ju vara relaterad till just bostäderna. Jag är ingen ekonom, men det känns som att situationen idag är väldigt annorlunda jämfört med på 70-talet.

Absolut. Procentuellt sätt betalar man måhända något mer för själva bostäderna i dagsläget, och andra sidan är räntan så pass mycket lägre nu än för t.ex. 20 år sedan att det månadskostnaden troligen ligger ungefär på samma nivå.

I princip är det ingen fara på taket med andra ord, så länge inte räntorna stiger radikalt.
Citera
2017-07-18, 16:12
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voodoodaddy
Hehe. Så du tror att man för 10 år sedan fick en lägenhet i centrala Stockholm för "ett par 100k"?

Ytterligare en åsna som inte kan läsa ordentligt.

Jag har ingenstans påstått att man kunde få en lägenhet i centrala Stockholm för "ett par 100k" för tio år sedan. Däremot så räckte det med några 100k i lån kombinerat med ett inte helt omöjligt sparkapital för att köpa en lägenhet. Nu kan folk knappt spara ihop till kontantinsatsen då denna ökar med typ 8k i månaden.

Problemet är de gigantiska lånen som folk knappt amorterar av under hela sin livstid. Om du har 2.5 miljoner i cash och köper en lägenhet i Stockholm idag så är det en sak - att däremot ta lån på 2 miljoner + blancolån för kontantinsatsen är bara totalt efterblivet.
Citera
2017-07-18, 21:43
Medlem
Citat:
Ytterligare en åsna som inte kan läsa ordentligt.

Jag har ingenstans påstått att man kunde få en lägenhet i centrala Stockholm för "ett par 100k" för tio år sedan. Däremot så räckte det med några 100k i lån kombinerat med ett inte helt omöjligt sparkapital för att köpa en lägenhet. Nu kan folk knappt spara ihop till kontantinsatsen då denna ökar med typ 8k i månaden.

Problemet är de gigantiska lånen som folk knappt amorterar av under hela sin livstid. Om du har 2.5 miljoner i cash och köper en lägenhet i Stockholm idag så är det en sak - att däremot ta lån på 2 miljoner + blancolån för kontantinsatsen är bara totalt efterblivet.

Du har en ganska kul definition av "efterblivet" (och du gillar att upprepa termen). Jag tror nog att många håller med dig om att det kanske (för dem själva) innebär en något för riskfylld, och därmed ekonomiskt osund kalkyl, med de förutsättningar de själva har. Du måste dock inse att alla inte är du, att alla får ta sina egna risker (så länge de tänkt över dem noggrant), och att du inte är någon form av bostadsekonomisk diktator som kategoriskt kan säga att X är "korkat" för exakt alla emedan Y är "smart" för exakt alla, utan att veta den enskilda individens syn på det hela. Jag kan också tycka att det är korkat att låna X antal miljoner för att bo i en viss typ av lägenhet; men det kanske är viktigt för vissa. Vissa har barn och vill ha en trädgård, vissa vill helt enkelt leva på ett visst sätt och satsar gladeligen pengar på det. Det går liksom inte att sitta på sin höga häst och domdera för pöbeln när man inte riktigt vet man man pratar om (för att man väljer att inte lyssna på någon annan, för man har såklart "rätt").
Citera
2017-07-19, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Du har en ganska kul definition av "efterblivet" (och du gillar att upprepa termen). Jag tror nog att många håller med dig om att det kanske (för dem själva) innebär en något för riskfylld, och därmed ekonomiskt osund kalkyl, med de förutsättningar de själva har. Du måste dock inse att alla inte är du, att alla får ta sina egna risker (så länge de tänkt över dem noggrant), och att du inte är någon form av bostadsekonomisk diktator som kategoriskt kan säga att X är "korkat" för exakt alla emedan Y är "smart" för exakt alla, utan att veta den enskilda individens syn på det hela. Jag kan också tycka att det är korkat att låna X antal miljoner för att bo i en viss typ av lägenhet; men det kanske är viktigt för vissa. Vissa har barn och vill ha en trädgård, vissa vill helt enkelt leva på ett visst sätt och satsar gladeligen pengar på det. Det går liksom inte att sitta på sin höga häst och domdera för pöbeln när man inte riktigt vet man man pratar om (för att man väljer att inte lyssna på någon annan, för man har såklart "rätt").

Bra skrivet!
Väldigt mycket egna åsikter i tidigare inlägg, utan någon som helst eftertanke på hur andra människor kan tycka och tänka. Orkar inte ens ge mig in i debatten, då vissa personer har en föruppfattad mening och inte här för att diskutera och resonera. Utan för att spy ur sig något som är dennes egna personliga åsikt. Har man en annan åsikt så är man ju "totalt efterbliven".
Citera
2017-07-19, 14:49
Medlem
Citat:
Citat:
"måste du göra det för att kunna bo nära ditt jobb..."
... ett jobb som du måste ha för att kunna betala av ditt gigantiska lån till banken.

Jag håller med TS.

"Normal is getting dressed in clothes that you buy for work and driving through traffic in a car that you are still paying for – in order to get to the job you need to pay for the clothes and the car, and the house you leave vacant all day so you can afford to live in it." -Ellen Goodman

Finanskrisen i USA 2008, någon som minns den? Började med att banker gav lån (1% bolåneränta 2002) till låginkomsttagare med tanken att värdestegringen på hus skulle skapa en säkerhet i framtiden. Vinsten för bankerna var 25+ års ränteinbetalningar från låntagarna. Jag menar, fastighetsvärdena i USA ökade i genomsnitt med 100 % från år 2002 till 2007. De hade redan tidigare ökat med cirka 100 % under 1990-talet. Vad kunde gå fel liksom? Klart som attan att värdestegringen är konstant!

Plötsligt blev det hack i systemet. Huspriserna ökade och räntorna steg. Nu klarade inte låginkomsttagarna av att betala av skulderna och räkningarna. De ställde in lånebetalningarna och lämnade tillbaka husen, och överskottet av hus tryckte ner huspriserna. Sen blev det kaos. Resten är historia.

Med detta i banktanken låter i vart fall jag bli från att köpa bostad i dagsläget. Vill inte skuldsätta mig med miljoner bara för att betala ca 1k lägre i avgift per månad och kanske hamna med en bostad som har stigit i värde, med betoning på kanske. Det, för mig, är efterblivet.
Citera
2017-07-19, 15:34
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Du har en ganska kul definition av "efterblivet" (och du gillar att upprepa termen). Jag tror nog att många håller med dig om att det kanske (för dem själva) innebär en något för riskfylld, och därmed ekonomiskt osund kalkyl, med de förutsättningar de själva har.

Att sätta på en hora med AIDS är efterblivet.
Att hoppa från ett plan med en fallskärm man köpt från Kina för 300 kr är efterblivet.
Att ta miljonlån för att köpa en skokartong i dagens Sverige med allt vad det innebär (massinvandring, politisk instabilitet, enormt skattetryck, minusränta under högkonjunktur, på god väg att vara ett U-land innan 2030, m.m) är rena definitionen av efterblivet.

Citat:
Du måste dock inse att alla inte är du, att alla får ta sina egna risker (så länge de tänkt över dem noggrant),

Vilket de allra flesta inte gör. De tittar på månadskostnaderna, sen är det bara att tuta och köra.

Citat:
och att du inte är någon form av bostadsekonomisk diktator som kategoriskt kan säga att X är "korkat" för exakt alla emedan Y är "smart" för exakt alla

Har jag påstått att jag är det?

Jag uttrycker min åsikt. Om du vill argumentera för det smarta med att ta ett miljonlån för ett nyfuskbygge i dagens Sverige så gör det för all del. Jag väntar spänt på dina väl underbyggda argument.

Citat:
utan att veta den enskilda individens syn på det hela. Jag kan också tycka att det är korkat att låna X antal miljoner för att bo i en viss typ av lägenhet; men det kanske är viktigt för vissa. Vissa har barn och vill ha en trädgård, vissa vill helt enkelt leva på ett visst sätt och satsar gladeligen pengar på det.

Och det kan du absolut inte få utan att behöva skuldsätta dig för flera miljoner?

Citat:
Det går liksom inte att sitta på sin höga häst och domdera för pöbeln när man inte riktigt vet man man pratar om (för att man väljer att inte lyssna på någon annan, för man har såklart "rätt").

Lustigt, för ingenstans i din vägg av text såg jag ens antydan till ett argument bortsett från "men men folk kanske vill? "

Kom med några argument för varför det inte är totalt efterblivet att ta ett miljonlån för att köpa lägenhet i dagens Sverige och lämna känslotramset utanför.

Ser du kanske en framväxande IT-sektor som snart kommer ta fart i Sverige och leda till hundratusentals jobb?

Ser du kanske att Riksbanken fortsätter sänka räntan ännu mer? -1%? -5% till och med? Kanske man får betalt för att låna om några år...

Ser du kanske att politikerna bestämmer för att utöka ränteavdraget ännu mer?

Ser du att priserna på dessa skokartonger, ofta i nyfuskbyggen, ska fortsätta stiga till himlen? När ser du att de börjar plana ut? Vid 7 miljoner för en etta på 25kvm? 9 miljoner? 15?

Ser du kanske en enorm potential bland de hundra tusentals invandrare som Sverige tagit emot de senaste decennierna som kommer leda till alla möjliga typer av välstånd?

Jag väntar så otroligt på ditt svar! Gud vad spännande det ska bli! Rymdkram!
Citera
2017-07-19, 15:44
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casiodigits
Jag håller med TS.

"Normal is getting dressed in clothes that you buy for work and driving through traffic in a car that you are still paying for – in order to get to the job you need to pay for the clothes and the car, and the house you leave vacant all day so you can afford to live in it." -Ellen Goodman

Finanskrisen i USA 2008, någon som minns den? Började med att banker gav lån (1% bolåneränta 2002) till låginkomsttagare med tanken att värdestegringen på hus skulle skapa en säkerhet i framtiden. Vinsten för bankerna var 25+ års ränteinbetalningar från låntagarna. Jag menar, fastighetsvärdena i USA ökade i genomsnitt med 100 % från år 2002 till 2007. De hade redan tidigare ökat med cirka 100 % under 1990-talet. Vad kunde gå fel liksom? Klart som attan att värdestegringen är konstant!

Plötsligt blev det hack i systemet. Huspriserna ökade och räntorna steg. Nu klarade inte låginkomsttagarna av att betala av skulderna och räkningarna. De ställde in lånebetalningarna och lämnade tillbaka husen, och överskottet av hus tryckte ner huspriserna. Sen blev det kaos. Resten är historia.

Med detta i banktanken låter i vart fall jag bli från att köpa bostad i dagsläget. Vill inte skuldsätta mig med miljoner bara för att betala ca 1k lägre i avgift per månad och kanske hamna med en bostad som har stigit i värde, med betoning på kanske. Det, för mig, är efterblivet.

Finns inte så mycket att tillägga. Bra inlägg!

Ni som tjaffsar om att det minsann inte alls är efterblivet att idag skuldsätta sig resten av livet bara för att få "äran att bo" när man tydligt kan se nattsvarta moln vid horisonten får jättegärna komma med några argument för varför det nu inte alls några problem med att ta ett lån på +1,5 miljoner för något som är värt en bråkdel.

"Priserna på lägenheter har ju gått upp skitmycket!"

Det är möjligtvis ett argument för att man skulle köpt lägenhet för 15 år sedan. Men idag?
Vad exakt får er att tro att priserna kommer fortsätta upp? När skulle ni säga att priserna på lägenheter börjar nå sin nya "normalnivå"? Är det vid 4 miljoner för en etta? 7 miljoner? 25 miljoner?
Citera
2017-07-27, 05:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av podracer
Med globaliserad handel kommer det ta ett bra tag innan inflationen stiger att det påverkar räntan. Även om lönerna i Kina stiger så finns andra länder som har långt kvar. Om inte inflationen kommer driva upp räntan på ett tag så är frågan vad som skulle kunna göra det?..

I det här patetiska landet verkar folk inte ha några besparingar alls så inflation är inget hot som det borde vara. Inflation har givit oss skulderna och bopriserna men folk verkar inte fatta hur det hänger ihop därför att de inte kan begreppen. De tror verkligen att KPI är ett ärligt och rättvisande mått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in