2017-07-13, 20:39
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Nu hejdar vi oss lite i alla fall, för nu är du riktigt ute och cyklar. Det där påståendet är så fel det kan bli. Dags för dig att läsa på lite om marknadsekonomi och om tillgång och efterfrågan.

Här är ett exempel som du kanske kan förstå:
Det är ju ändå så att om, du och dina 9 bröder vill gifta sig och det finns en enda tillgänglig kvinnlig kusin, vem får henne då?
Säkert han som är starkast, eller hur, så funkar nämligen marknadsekonomi också. Den med mest pengar får handla.

Exakt. Den som får ta störst lån av banken får handla.
Citera
2017-07-13, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Nu hejdar vi oss lite i alla fall, för nu är du riktigt ute och cyklar. Det där påståendet är så fel det kan bli. Dags för dig att läsa på lite om marknadsekonomi och om tillgång och efterfrågan.

Här är ett exempel som du kanske kan förstå:
Det är ju ändå så att om, du och dina 9 bröder vill gifta sig och det finns en enda tillgänglig kvinnlig kusin, vem får henne då?
Säkert han som är starkast, eller hur, så funkar nämligen marknadsekonomi också. Den med mest pengar får handla.

Du missar väl att alla dessa människor inte alls har några pengar? Det är LÅN. Lån som tar 20-tals årslöner att betala av, förutsatt att det är det ända du gör med din lön... Det är en stor jävla artificiell bubbla som staten försöker att hålla upp med alla möjliga metoder.

Bubblan är en effekt av att bankerna kan ge ut dessa lån till folk hursomhelst, utan att ens ha pengarna själva de lånat ut. Betalningsmedlet skapades när du skrev på att du vill ta ett lån ifrån den banken, och då trollades pengarna fram som de sedan kan ta ränta på.
Citera
2017-07-13, 20:43
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Visst är det vansinne men det är inte specifikt svenska bankers fel. Snarare är det politiker, banker och väljare som alla sitter fast i "lånefesten".

Det hela har tyvärr passerat "the point of no return" för länge sedan. Om svenskarna bara så slutar öka sin skuldsättning så försvinner ca 200 miljarder på efterfrågesidan.

Detta bortfall kommer utlösa en lågkonjunktur och så ökar arbetslösheten. Arbetslösheten behöver inte vara extrem alls till en början men den kommer slå mot de som är mest skuldsatta i förhållande till inkomsten. Det finns ca 170 000 hushåll med en skuldkvot på mer än 600%. Det räcker för att sätta igång en bolånekrasch och så är den onda cirkeln igång. Bostadspriserna sjunker och bankerna blir i princip insolventa och måste hållas under armarna med stimulanser in absurdum.

Ingen politiker är förmögen att ta beslutet att säga: "nu är festen slut, mu väntar år av elände, bankkonkurser osv tills vi en dag får en vettigare ekonomi".
Man kommer sparka burken så långt det går och om nödvändigt göra kronan till en skräpvaluta.

Den som tar jättelån gör faktiskt en helt rationell kalkyl. Det kommmer "tryckas pengar" i all oändlighet så att lånen en dag inflateras bort. Är man ändå tvungen att bo kvar i Sverige så kan man lika gärna bo så bra som möjligt under tiden.

De verkliga förlorarna kommer vara alla "bror duktig" som får se sitt fullt amorterade hus krascha totalt i realvärde. De hade varit mer betjänta av att inte amortera och istället placera pengarna utomlands.

PS

Notera att den neoklassiska makroeknomiska teoretiker mycket gravt underskattar problemet med att folk slutar öka sin skuldsättning under pågående lånebubbla.

De gör det fullständigt vansinniga antagandet att bortfallet av 200 miljarder inte skall påverka efterfrågan speciellt utöver det som ev ökade ränteutgifter innebär. De tänker att det är ju någon annan som hittills avstått från att konsumera och istället köpt bostadsobligationer.

Man menar alltså att banker, pensionsfonder och "bror duktig" plöstligt skall ersätta svenne banans efterfrågan på Sushi, lyxrenoveringar och Spa-behandlingar när de nu kan konsumera istället för att spara i bostadsobligationer.

Stefan Ingves kommer bli jävligt tjock om han skall käka sushi för 66 miljarder om året. Å andra sidan skrumpnar han väl lite av alla de 66 miljoner Spa-behandlingarna. Hans kök kommer bli fint dock. Mycket Poggenpohl blir det för 66 miljarder. Synd att han måste äta ute varje kväll för att upprätthålla efterfrågan i restaurangbranschen.
Citera
2017-07-13, 21:02
Medlem
Bara en liten korrigering, inte alla BRF:er har lån kvar. T.ex. om du köper något centralt i sthlm så kan jag nästan garantera att föreningen inte har lån. Därav de låga avgifterna. Annars lägger man upp en låneplan i föreningen där räntan plus amortering bakas in i avgiften. Tror de brukar vara 10 o 20 års plan.

Sen kan jag hålla med om att det är galet. Men experter har ju skrikigt sig hesa i massa år nu och ingenting händer
Citera
2017-07-13, 21:16
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebus
Bara en liten korrigering, inte alla BRF:er har lån kvar. T.ex. om du köper något centralt i sthlm så kan jag nästan garantera att föreningen inte har lån. Därav de låga avgifterna. Annars lägger man upp en låneplan i föreningen där räntan plus amortering bakas in i avgiften. Tror de brukar vara 10 o 20 års plan.

De BRFer med låga skulder i Sverige är väldigt få till antalet. Vid nybyggen har man ofta kört med progressiv avskrivning (ej helt säker på om det är lagligt längre!) för att kunna hålla månandskostnaderna låga de första åren och på så vis maximera priserna till de första köparna.

Och ja, du må slippa BRFens skuldbörda, men den byts istället ut mot ett extra stort privatlån istället.

Citat:
Sen kan jag hålla med om att det är galet. Men experter har ju skrikigt sig hesa i massa år nu och ingenting händer

Du kan inte förutse ekonomiska härdsmältor - speciellt inte när styrande politiker och beslutsfattare gör exakt ALLT för att hålla bollen rullande till varje pris. Om du kunde det så hade du varit miljardär vid det här laget.

Däremot behöver man inte vara ett geni för att se och kunna peka ut de svarta molnen på horisonten.
Citera
2017-07-13, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
De BRFer med låga skulder i Sverige är väldigt få till antalet. Vid nybyggen har man ofta kört med progressiv avskrivning (ej helt säker på om det är lagligt längre!) för att kunna hålla månandskostnaderna låga de första åren och på så vis maximera priserna till de första köparna.

Och ja, du må slippa BRFens skuldbörda, men den byts istället ut mot ett extra stort privatlån istället.

Du kan inte förutse ekonomiska härdsmältor - speciellt inte när styrande politiker och beslutsfattare gör exakt ALLT för att hålla bollen rullande till varje pris. Om du kunde det så hade du varit miljardär vid det här laget.

Däremot behöver man inte vara ett geni för att se och kunna peka ut de svarta molnen på horisonten.

Jo visst men om man är död långt innan den horizonten är här så spelar det mindre roll för många. Sedan tror jag det finns en falsk trygghet bland många då man inte är ensam med sina jättelån. "Det kan ju inte skita sig för ALLA".
Citera
2017-07-13, 21:44
Medlem
YP4XQs avatar
Tänker som du TS och håller ekonomin därefter. Men samtidigt tror jag att - kan det ens hända då typ 99% av alla med bolån inte kan betala sina bolån om de springer upp ens 10%, kan staten/banken whatever verkligen sätta alla på pottan? Jag menar sist i börja på 90-talet gick ju staten in(då rik, idag fattig?) in och subvektionerade räntor över xx procent och något sånt måste ju till nästa gång det smäller också, eller plockar villa-"ägarna" fram habelbyssorna denna gången och försvarar "sina" fastigheter med våld, det kan ju också bli en utgång.

Citat:
Ursprungligen postat av Sebus
Jo visst men om man är död långt innan den horizonten är här så spelar det mindre roll för många. Sedan tror jag det finns en falsk trygghet bland många då man inte är ensam med sina jättelån. "Det kan ju inte skita sig för ALLA".

Såg ditt inlägg efter jag postade mitt. Kan ju hända vara ett inflik till det som mina tankar går i också litegrann...
Citera
2017-07-13, 21:51
Avslutad
Citat:
Sveriges bostadsmarknad är sinnessjuk och efterbliven, men konstigast av allt är hur accepterande svensken är inför detta. Att ta ett lån på 1, 2, 3 miljoner för något som för knappt 20 år sedan kostade en femtedel ser många som det mest naturliga i världen.

Ingen ifrågasätter det absurda med att man numera ska "tvingas" ta ett lån på 1,5 miljoner för att få äran att bo i en jävla skokartong i nån simpel förort.

Ingen ifrågasätter hur fan en lägenhet som deras föräldrar tidigare kunde hyra för en skitsumma (även köpa om man nu ville det) numera går för miljoner, alternativt kostar 10-15-20k i månaden att hyra.

Ingen ifrågasätter hur fan en etta på Alaskas breddgrader kan kosta mer än en flerrumsvilla med pool i Spanien. Jag hade haft viss förståelse för det om Sverige var ett land i världsklass. Jag hade haft viss förståelse om Sverige var ett totalt underbart land att bo i. Men just nu är vi ett kallt litet skitland med extremt högt skattetryck, enorm invandring av totalt värdelösa människor, en välfärd som sjunker som en sten för varje år som går, och så vidare.
Är lite som att lägga 800k på en nerpissad gammal bil som passerat sitt bäst före-datum för 20 år sedan och som när som helst kan explodera med dig och din familj i. Värt!

Väldigt få verkar medvetna om att du som BRF-"ägare" i Sverige även står för en andel av föreningens lån utöver de lån som du personligen tecknat för att få äran att "äga" ditt boende.

"Men priserna har gått upp för att efterfrågan har ökat med invandring och så vidare! Alla måste ju ha någonstans att bo!"

De absurda priser vi ser idag har väldigt lite med efterfrågan att göra, och det är väldigt uppenbart om man använder hjärnan.
Den största anledningen till dagens sinnessjuka priser är bankernas vårdslösa utlåning till allt och alla!
Vad skulle hända om alla svenska storbanker gick ut imorgon och konstaterade att man inte längre kommer låna ut en enda krona mer till bostadsköp i Sverige?
Omvänt, vad skulle hända med priserna om alla svenska storbanker gick ut imorgon och sa: "från och med nu så får vem som helst ta ett lån på minst 5 miljoner"?

Angående efterfrågans påverkan på priserna. Ja, måste ha någonstans att bo, men hur mycket påverkar 1000 extra araber/negrer utan lånelöfte i staden priset på din bostad när Erik fått lånelöfte på 2.2 miljoner från banken? Märker du ens av dessa personer i bakgrunden? Bryr du dig ens?

De som jag diskuterat detta med (alla är tokbelånade om det nu har någon betydelse) är helt övertygade om att efterfrågan är det absolut endaste som styr priserna. Fler människor = högre priser, punkt.
Så länge vi fortsätter ta in människor så kommer svenska bostadspriser växa till månen enligt deras logik - inte fram tills den dag då banksystemet dyker pga alla extrema skulder som folk inte kan längre kan bära av olika anledningar.

Att ta bostadslån i dagens Sverige är att frivilligt teckna över sitt liv till bankerna och bli en slav. Hur lång tid tar det för genomsnittssvensken att betala av ett lån på säg 2,3 miljoner? Snittiden för avbetalning av bostadslån i Sverige ligger på +125 år! Detta är såklart inga problem sålänge priserna fortsätter öka med 5-10% per år, men hur länge är det hållbart? Vad händer när de inte längre gör det?

Många svenskar lever även med villfarelsen att deras skulder försvinner om banken skulle konka.
"Om jag har ett lån på 20k och inte kan betala så är det mitt problem. Om jag har ett lån på 2 miljoner och inte kan betala så är det bankens problem! HöHö!"
Detta är en myt. Skulderna blir en tillgång i konkursboendet - och vem vet vem som kommer äga dig i resten av ditt liv när SvenskBank AB väl biter i gräset...

1: Hur kommer det sig att svensken är så extremt benägen att belåna sig för resten av sitt liv, speciellt när vi hade en bostadskrasch för knappt 20 år sedan med kända konsekvenser?

2: Är det "värt" att ta bostads lån i dagens Sverige? Är "ägande"rätten av en sketen etta i nån förort verkligen värt 1.5-2 miljoner SEK? 2 miljoner SEK är 10K i månaden i över 16 år!

3: Hur många är medvetna om hur totalt rövknullade de blir rent ekonomiskt när bostadsbubblan spricker?

4: Hur många bostadslåntagare är medvetna om att de är dubbelt belånade genom dels sitt privata lån för bostaden och även som andelsägare av föreningens skulder?
Vid en eventuell räntehöjning får du alltså betala för högre räntor på både ditt och föreningens lån!

Tråden handlar främst om svensk bostadsmarknad och det, enligt mig, totalt absurda i att ta privata miljonlån i det här landet, samt folks allmänt dåliga kunskaper om vad de faktiskt ger sig in på när de tecknar ett lån på flera miljoner. Mod får gärna lägga i annan forumsdel om det inte passar i här!

att någon lånar kan jag förstå för man räknar kallt med att pensionärerna står för säkerheten och kommer att få betala om det (när det) går åt hvete

det jag däremot inte förstår är hur bankirerna kan låna ut dubbelt så mycket för en bostad som kostade hälften för några år sedan

men det är väl samma sak där då pensionärerna garanterar att banken inte kommer att förlora något
Citera
2017-07-13, 22:21
Medlem
pantherTypeGs avatar
Det stora problemet är alla bönder från Norrland och Småland som flyttar in till Stockholm, och trissar upp priserna. Hade varit mer normala nivåer om bönderna stannat i sina hålor!

Men situationen är inte hållbar alls! Lönen har ökat mer procentuellt än lönerna i landet. Bara en tidsfråga innan folk inte har råd längre. Eller ja, typ ingen har ju råd egentligen.
Senast redigerad av pantherTypeG 2017-07-13 kl. 22:29.
Citera
2017-07-13, 22:28
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Citat:
Du menar samma stat och politiker som i decennier rövknullat det svenska folket och bara sugit ut mer och mer pengar i utbyte mot sämre samhällsklimat, funktioner och service?

Ja, dessa kommer självklart komma till folkets undsättning...

Ja det klart, det är ju inte deras egna pengar utan våra pengar.
Förlorarna blir som vanligt mindre välbemedlade svenska skattebetalare.

Citat:
Ränteavdraget kommer ryka såfort räntorna börjar ticka upp.

Tveksamt, alltför många "Svenssons" har valt att sätta pistolen mot sin egen panna genom att belåna sig långt över vad de skulle klara av utan ränte-avdraget. På så sätt hoppas de tvinga staten att behålla avdraget.
Citera
2017-07-13, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
att någon lånar kan jag förstå för man räknar kallt med att pensionärerna står för säkerheten och kommer att få betala om det (när det) går åt hvete
Vad pratar du om, pensionärer och andra bostadsägare är de som tjänar på detta.
De som betalar är de som nu är 20 till 30, som kommer få skuldsätta sig över öronen för att de där pensionärerna ska få miljoner.

Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
det jag däremot inte förstår är hur bankirerna kan låna ut dubbelt så mycket för en bostad som kostade hälften för några år sedan
Åter igen, vad menar du? Bankerna tjänar sannslösa mängder pengar på att låna ut. Och skulle en bubbla spricka, som tidigare skett, så vet de att staten pumpar in våra skattepengar. Alltså är riskerna artificiellt sänkta.
Citera
2017-07-13, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Tänker som du TS och håller ekonomin därefter. Men samtidigt tror jag att - kan det ens hända då typ 99% av alla med bolån inte kan betala sina bolån om de springer upp ens 10%, kan staten/banken whatever verkligen sätta alla på pottan? Jag menar sist i börja på 90-talet gick ju staten in(då rik, idag fattig?) in och subvektionerade räntor över xx procent och något sånt måste ju till nästa gång det smäller också

Exakt detta är problemet.
Man leker att det är markandsekonomi men så fort det smäller och företag och privatpersoner fastnat med skägget i brevlådan går farbror stat in och bailar ut dem.

Tror fan att risktagandet blir åt helvete då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in