Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-27, 05:42
  #145
Medlem
Tyrolerhatts avatar
Jag köpte min lägenhet för 700k (2 år sen). Hade sparat ihop så jag kunde damma in 200K direkt i kontantinsats.

Nu har den väl ökat med 150k ungefär.

Och i år fick jag köpa en kåk av en gammal släkting för 300K. Har ej gjort nån värdering men husen går nog för miljonen i området.

Planen är att så fort inte släktingen kan bor kvar i huset är att sälja min lägenhet fort som attans och bli helt skuldfri.

Skulle vara riktigt skönt om min plan gick i hamn!
Citera
2017-07-27, 09:02
  #146
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Finns inte så mycket att tillägga. Bra inlägg!

Ni som tjaffsar om att det minsann inte alls är efterblivet att idag skuldsätta sig resten av livet bara för att få "äran att bo" när man tydligt kan se nattsvarta moln vid horisonten får jättegärna komma med några argument för varför det nu inte alls några problem med att ta ett lån på +1,5 miljoner för något som är värt en bråkdel.

"Priserna på lägenheter har ju gått upp skitmycket!"

Det är möjligtvis ett argument för att man skulle köpt lägenhet för 15 år sedan. Men idag?
Vad exakt får er att tro att priserna kommer fortsätta upp? När skulle ni säga att priserna på lägenheter börjar nå sin nya "normalnivå"? Är det vid 4 miljoner för en etta? 7 miljoner? 25 miljoner?

Priserna kan både avstanna och falla utan att man sitter i skiten. Har du en bostad uppstår problemet först vid stora räntehöjningar, men dessa sker stegvis. När räntan höjs kommer nog de flesta att se över sin ekonomi, men det betyder inte att man behöver sälja. Du kan sitta med ett lån på ett par miljoner i lån på en bostad som faller i värde utan att behöva sälja. Så länge du har råd med räntan kan du bo kvar.

Den stora skillnaden mot i USA är att vi inte kan packa ihop och lämna bostaden till banken och därmed lånet. En annan stor skillnad är att vi i Sverige äger bostäder som vi köpt för att bo i. Antalet som spekulerar med flera bostäder är få.

Vi ser en avmattning i prishöjningarna nu. Räntehöjningar [om än små] ligget i en nära framtid. Det betyder inte att marknaden kommer att krascha.
Citera
2017-07-29, 14:09
  #147
Medlem
En undring. Kommer de våldsamma gatubarnens etablering på Södermalm kanske nu vara det som kickar igång det väntade boprisraset. Börjar man sälja av lägenheterna och köpa villor längre ut så kan det bli en kedjereaktion.
Citera
2017-07-29, 17:13
  #148
Medlem
Ja känns ju helt korkat att ge sig in i köphysterin just nu. Hur länge behöver man väbta tror ni innan man får ett billigare boende i Stockholm igen.

På med folihatten: Tror våra politiker reglerar nybyggandet stenhårt för att inte spräcka bobubblan. Vad gör det om de unga, invandrarna och fattiga är bostadslösa så länge den stora medelklassen är nöjda.
Citera
2017-07-29, 20:31
  #149
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
På med folihatten: Tror våra politiker reglerar nybyggandet stenhårt för att inte spräcka bobubblan. Vad gör det om de unga, invandrarna och fattiga är bostadslösa så länge den stora medelklassen är nöjda.
Nu bygger vi ju ändå mer än någonsin. Tyvärr så bygger vi för dyrt och för lite enkla budgetbostäder som vissa grupper behöver. Men ja byggandet behöver öka ännu mer särskilt i städerna och kommunerna måste sälja ut marken till byggbolagen så dom kan sätta igång.
Citera
2017-08-13, 18:02
  #150
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Ja känns ju helt korkat att ge sig in i köphysterin just nu. Hur länge behöver man väbta tror ni innan man får ett billigare boende i Stockholm igen.

På med folihatten: Tror våra politiker reglerar nybyggandet stenhårt för att inte spräcka bobubblan. Vad gör det om de unga, invandrarna och fattiga är bostadslösa så länge den stora medelklassen är nöjda.
Många började prata om bostadsbubbla 2007, de skulle vänta på raset innan de köpte. De har väntat i över 10år nu och har fortfarande inte fått köpa en billig bostads i Stockholm.

Det pratas om räntehöjningar 2018, dock betyder inte en räntehöjning fallande priser. Många pratade om att amorteringskravet skulle innebära fallande priser, men trots att många trodde det så har priserna fortsatt öka.

Dom som har väntat i 10år kanske får vänta 10år till.
Citera
2017-08-15, 00:17
  #151
Medlem
Brunbeverns avatar
Det jobbiga är att det fortfarande är "lönsamt" att ta lån gentemot att ta en hyreslägenhet, även om priserna är åt skogen. Även om man nu lyckas få tag i en hyreslägenhet med dess sjuka kötider.

Sedan kan ju folk sluta dra argumentet att ni har kompisar som väntat på bostadskrash i över 20 år (och att de gjorde fel val) som ett sätt att förlöjliga folk som ser det som ett bra läge att vänta på att köpa. Premissen är ju lite annorlunda nu än då, det måste ni väl ändå erkänna. Det är ju inte helt orimligt nu när priserna ändå blivit så absurda som de blivit, att man väntar några år och ser. Någon form av topp verkar ju ändå uppnås, om inte annat inom en snar framtid.

Skulle det nu mot all förmodan höjas så pass mer att man får betala flera miljoner för att bo i en 20 kvm lägenhet även ute i en mellankommun så tror jag det minsta problemet är att man väntade, snarare skulle det största problemet man har då är den besvikelse över hur idiotiskt allt har blivit och man hade skjutit sig själv i skallen.

Citat:
Ursprungligen postat av Hemmingway
De största förlorarna tycks i mina ögon vara de av oss som aldrig ägt fastighet, men sparat pengar och skött sitt leverne. Nu när vi har blivit lite äldre så vill vi uppfylla svenssondrömmen, och kastas ut i en glödhet marknad, där priserna är som absolut högst, och räntan låg som aldrig förr.

Detta kan jag relatera till. Jag hade kommit ut på bostadsmarknaden 2011 eller 2012 om inte vissa omständigheter uppstod och då var bostäderna ungefär 25-30% så dyra som idag. Nu bara för att man väntat ynka 3-4 år, dvs till 2015, så blir man en förlorare i det avseendet att nu de senaste 2 åren när det känns aktuellt att skaffa bostad så är det den värsta bostadsmarknaden någonsin. Så istället för att uppfylla drömmen om egen bostad, fastnar man i familjehemmet istället. I kontrast om man hade skaffat bostad de åren, så sitter man lite på en guldgruva.

Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Jag har bott i hyresrätt i över 10 år och precis som dig - väntat på den där "bubblan" - för att göra ett kap på marknaden när folk tvingas sälja... . Men den dagen verkar ju aldrig komma och någon gång här i livet måste man chansa.

Lite dåligt läge att chansa nu dock när priserna är som värst hittills. Det är ett dåligt exempel att komma med att ni väntat länge och hade fel.

Varför väntade du ens på det 2007 när priserna var så jättelåga? Premissen är ju totalt annorlunda att vänta när priserna faktiskt var bra, gentemot att avvakta ett tag när priserna är absurda och internationellt ansedda som en katastrof.
Citera
2017-08-16, 12:22
  #152
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Lite dåligt läge att chansa nu dock när priserna är som värst hittills. Det är ett dåligt exempel att komma med att ni väntat länge och hade fel.

Varför väntade du ens på det 2007 när priserna var så jättelåga? Premissen är ju totalt annorlunda att vänta när priserna faktiskt var bra, gentemot att avvakta ett tag när priserna är absurda och internationellt ansedda som en katastrof.

Har priserna någonsin i historien ansetts vara rimliga? Kollar man i trådar från 2007 där priserna diskuteras så var det exakt samma diskussion då som idag. Priserna var "åt helvete" och "bubblan spricker när som helst".
Citera
2017-09-22, 11:11
  #153
Medlem
Intressant tråd, jag håller med TS i det mesta.

Läste nu en artikel på Aftonbladet där Finanspolitiska rådets ordförande Harry Flam menar på att vi inte har en bostadsbubbla. Detta eftersom att det är dyrare att bo i en hyresrätt än i en bostadsrätt i Storstockholm – även om bolåneräntorna skulle ligga på 5 procent.
Men jag undrar hur de kommit fram till det, de måste räknat med att den som köper bostadsrätt kan stoppa in mer pengar än kontantinsatsen.

Min hyresrätt som är en trea kostar ca 8000 kr i månaden.
Jag har sett likvärdiga bostadsrättstreor i samma område gå för ca 4.000.000 kr.
Skulle jag köpa bostadsrätt och "bara" kan stoppa in kontantinsatsen på 600.000 kr har jag ett lån på 3.400.000 kr. Vid en bolåneränta på 5 procent skulle min räntekostnad ligga på dryg 14.000 kr i månaden (exkl ränteavdraget). Men på det tillkommer även avgiften. Så i slutändan (inkl ränteavdrag och avgift) blir min månadskostnad vid bostadsrätt ändå ca 14.000 kr. Alltså ungefär dubbelt så dyrt!
Kan någon hjälpa mig att förstå Harry Flam?

Ser visserligen att han jämför nyproducerade hyresrätter med bostadsrätter. Men det kan knappast vara tillräckligt underlag för att med all säkerhet kunna konstatera att vi inte har en bubbla? Nyproducerat står enbart för en liten del av alla bostäder.

"Det talar för att det inte är spekulation om framtida prisuppgångar, luft så att säga, som drivit upp bostadsrättspriserna"
Fast vi vet att folk har köpt på spekulation. Köpt nyproducerat och sen sålt av på en gång.

http://www.aftonbladet.se/minekonomi...bbla-i-sverige
__________________
Senast redigerad av Frispel 2017-09-22 kl. 11:22.
Citera
2017-09-22, 23:13
  #154
Medlem
Shepard25s avatar
Kvalité på boende som man får för bostadsrätt i svenska större städer jämfört med hyresrätt för samma pengar är ju enormt stor. Min och min sambos 2:a på 58 kvm centralt i Uppsala inkl. föreningsavgift (i välmående förening från 60-talet), ränta, amortering, bredband, TV, El, värme och parkeringsgarage kostar oss ca 9000 kr/månad. En hyresrätt med motsvarande standard och läge skulle kosta minst 12 000 kr/månad.

Här skryter både kommunen och bostadskrasch-vurmare för att det byggs så mycket bostäder, men sanningen är ju den att det som byggs är (1) jättedyra bostadsrätter eller (2) jättedyra hyresrätter. I Uppsala är det absolut fortfarande stor bostadsbrist, men framför allt är det brist på attraktiva bostäder, d.v.s. äldre välmående centrala bostadsrättsföreningar eller äldre hyresrätter med lägre hyror (som man måste ha 15 års kötid för att få).

Att bo i hyresrätt jämfört med en dyr bostadsrätt innebär ju att jag kan spara åtskilliga tusenlappar per månad, pengar som jag sedan om räntorna höjs kan använda för att betala av mer på min skuld eller som nu investera i mitt ISK-konto. Att köpa bostadsrätt har ju över tid aldrig varit en förlustaffär så länge man inte varit tvungen att sälja vid en specifik tidpunkt.
Citera
2017-09-24, 17:09
  #155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
Kvalité på boende som man får för bostadsrätt i svenska större städer jämfört med hyresrätt för samma pengar är ju enormt stor. Min och min sambos 2:a på 58 kvm centralt i Uppsala inkl. föreningsavgift (i välmående förening från 60-talet), ränta, amortering, bredband, TV, El, värme och parkeringsgarage kostar oss ca 9000 kr/månad. En hyresrätt med motsvarande standard och läge skulle kosta minst 12 000 kr/månad.

Här skryter både kommunen och bostadskrasch-vurmare för att det byggs så mycket bostäder, men sanningen är ju den att det som byggs är (1) jättedyra bostadsrätter eller (2) jättedyra hyresrätter. I Uppsala är det absolut fortfarande stor bostadsbrist, men framför allt är det brist på attraktiva bostäder, d.v.s. äldre välmående centrala bostadsrättsföreningar eller äldre hyresrätter med lägre hyror (som man måste ha 15 års kötid för att få).

Att bo i hyresrätt jämfört med en dyr bostadsrätt innebär ju att jag kan spara åtskilliga tusenlappar per månad, pengar som jag sedan om räntorna höjs kan använda för att betala av mer på min skuld eller som nu investera i mitt ISK-konto. Att köpa bostadsrätt har ju över tid aldrig varit en förlustaffär så länge man inte varit tvungen att sälja vid en specifik tidpunkt.

Vad skulle er månadskostnad hamna på vid boränta på 5%? Glöm inte att även din avgift till föreningen kommer bli högre vid räntehöjningar. För en normal förening kan avgiften gå upp med ca 10 % för varje procent räntan går upp. Så klart beroende på hur höga skulder föreningen har och ökade avgifter kan vara känsligt för marknadspriset på lägenheten.
Resonemanget i artikeln som jag refererade till ovan fungerar säkert i mindre städer, att det kan vara billigare att bo i bostadsrätt än hyresrätt även om räntan går upp till 5%. Men knappast i Stockholm.
Skulle vilja att veta lite mer hur han tänker... enligt mig är det inget snack om att vi i Stockholm har en bostadsbubbla.

Jag förstår inte heller hur det kan vara så svårt att bygga mindre billigare bostäder. Bygg små ettor på 20-30 kvm, utan handikappanpassning, golvvärme och tvättmaskin. Så folk kan flytta hemifrån.
__________________
Senast redigerad av Frispel 2017-09-24 kl. 17:12.
Citera
2017-09-24, 18:56
  #156
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel
Jag förstår inte heller hur det kan vara så svårt att bygga mindre billigare bostäder. Bygg små ettor på 20-30 kvm, utan handikappanpassning, golvvärme och tvättmaskin. Så folk kan flytta hemifrån.
Det är tyvärr något som de allmänägda bostadsbolagen får göra då. Det saknas i princip incitament för privata bygg-/fastighetsbolag att bygga dels hyreslägenheter, del att bygga smått.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback