2017-07-15, 00:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Rent önsketänkande från din sida. Vart fan får du -15% ifrån? Svenska bostäder är övervärderade med många 100%, speciellt alla fusknybyggen!

Under 90-talskrisen, som är en jävla fis i rymden om man jämför med idag, gick det på sina håll knappt att skänka bort sin lägenhet pga de höga månadskostnaderna. Bostäder kunde ligga ute för försäljning i månader utan en enda intressent. Totalt ihoptorkad marknad.
På sina håll såg man prisnedgångar på över 70-90%, och då pratar vi bostäder som faktiskt blev sålda! En bostad som du ej kan sälja är då värd 0 för ingen vill ha den. Du kan inte ens få en sketen 100-lapp för den - då jävlar pratar vi prisras!

http://cornucopia.cornubot.se/2014/02/reala-svenska-bostadsrattspriser-1970.html
Ser du bilden? Ser du den lilla kullen runt 90-talet? Det var den så kallade 90-talskrisen som plågade svensk ekonomi i flera år. Folk blev sittande med räntor på närmare 20%. Många tusentals blev varslade från sina jobb när ekonomin dök. Folk tvingades sälja sina överbelånade villor och lägenheter med brakförluster. Det finns folk som än idag sitter och betalar av sina skulder från denna period! Jämför nu den lilla kullen med det gigantiska berg som vi nu befinner oss på. Om folk som satt med lån på några 100k blev rejält brända under 90-talskrisen, vad fan kommer då hända med de stackarna som idag sitter med 1,2,3+ miljoner i skuld?

Som sosse så fixar det alltid sig.
Citera
2017-07-15, 00:48
Medlem
Gurglarens avatar
Så antingen lånar man pengar och bor fint och hoppas att inte allt går åt helvete, eller så hyr man en lägenhet i gettot eller i en liten skitstad...
Citera
2017-07-15, 00:48
Medlem
Det är ännu dummare att bo i en hyresrätt, det är ju bara pengar ut medan du oftast tjänar på en bostadsaffär. Sedan att bostadspriserna är rena skämtet håller jag med om, men det är bara och hoppa på i racet om du vill tjäna en hacka och byta upp dig inom bostadsbranschen.
Citera
2017-07-15, 00:56
Medlem
Håller med ts. Men ett kollosalt stort problem uppstår dock för den regering som stoppar lånefesten, nämligen att ekonomin i landet kommer att sakta in vilket givetvis borde göras tills en större del av lånen är betalda. Men folk kommer i samband med detta att förlora jobb och i vissa fall även hushåll. Dessa människor kommer förmodligen ändå att gör det "naturlig väg" vid nästa finanskris, men sätter någon ner foten i förtid med detta som resultat blir denne givetvis också syndabock. Därför tycker de flesta politiker också att det är en bättre lösning att fortsätta pissa i byxorna för att hålla oss varma med "evig tillväxt" aka utspädning av landets tillgångar. Detta är givetvis ett gigantiskt problem som alltid kommer finnas så länge bankerna inte lånar ut sina egna faktiska tillgångar. Då skulle också räntan avspegla risken, vilket den självklart inte gör idag. Tror dock den som har pengar kommer att vara den största förloraren vid en kollaps.
Slutsatsen av detta är att så länge detta rullar på så är de enda riktiga vinnarna staten och banksystemet, folket är förslavade och vågar inte revoltera eller säga emot medan deras tillgångar sakta urholkas.
Senast redigerad av slutataxera 2017-07-15 kl. 01:04.
Citera
2017-07-15, 07:38
Medlem
godhetsapostelns avatar
Självklart skall Stockholm ha högre priser än bonnhålan New York. Stockholm är ju så mycket coolare.
Citera
2017-07-15, 08:16
Medlem
Scrofas avatar
Intressant blir hur de omvända klassresorna skildras i media då det inom kort beger sig.

"Jag räknade med evig exponentiell boprisuppgång och ökade på bostadslånet för min glassiga lägenhet för att köpa en xc90 och lite annst och nu lever jag på existensminimum för resten av livet med en avbetalningstid på 140 år och det är faktiskt synd om mig för jag är värd precis allt jag hade"

Jahapp.
Citera
2017-07-15, 08:35
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
Det är ännu dummare att bo i en hyresrätt,det är ju bara pengar ut medan du oftast tjänar på en bostadsaffär. Sedan att bostadspriserna är rena skämtet håller jag med om, men det är bara och hoppa på i racet om du vill tjäna en hacka och byta upp dig inom bostadsbranschen.

Jag har ingenstans påstått att det per automatik alltid är bättre att bo i hyresrätt jämfört med BRF. Det jag motsätter mig är att folk tar lån på miljoner och skuldsätter sig resten av livet för något som är värt en bråkdel. Det är sinnessjukt och efterblivet.

Om en BRF hade kostat 1/5 del mot vad de gör idag och inneburit att man faktiskt ägde sitt boende och inte bara äger en andel i föreningen som ger dig nyttjanderätten till en lägenhet (seriöst, fattar du hur jävla efterblivet det är att betala miljoner för något som du ändå inte äger?! ) så hade jag inte haft några problem med det alls.

Sen så är påståendet att "man oftast tjänar på en bostadsaffär" så efterblivet att jag mår illa.
Citera
2017-07-15, 11:07
Medlem
1001PSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg

Enkel lågstadiematematik:
Du har 700k i skulder+400k i likvida medel...??? 700-400=300. Du har 300k i skulder efter att betalt ditt lån.
Svar.. du är är korkad som sitter på en villa värd 8-9 miljoner och inga besparingar.

Jo, jag är verkligen en kandidat för Lyxfällan... Tack för din finansiella "hjälp". Du verkar känna programledarna

Utöver rena kontanta medel (i den mån jag får kalla obundna pengar på ett konto för det) så har jag andra tillgångar. Exempelvis två bilar, värde kanske 300+400k en dålig dag, som ligger inbakade i huslånet.

Då räntan på mitt lån är så pass låg har jag inga problem med att låta det ligga kvar. Kul att ha pengar på kontot också, även till kass ränta.

Det enda jag ångrar, med facit i hand, är att jag inte köpte en ännu dyrare villa och tog ett ännu större lån för 12-13 år sen. Då hade jag tjänat ännu mer pengar nu när majoriteten är amorterat.
Men det är fult att vara girig och man får vara nöjd med det "lilla".
Citera
2017-07-15, 11:41
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Nu hejdar vi oss lite i alla fall, för nu är du riktigt ute och cyklar. Det där påståendet är så fel det kan bli. Dags för dig att läsa på lite om marknadsekonomi och om tillgång och efterfrågan.

Här är ett exempel som du kanske kan förstå:
Det är ju ändå så att om, du och dina 9 bröder vill gifta sig och det finns en enda tillgänglig kvinnlig kusin, vem får henne då?
Säkert han som är starkast, eller hur, så funkar nämligen marknadsekonomi också. Den med mest pengar får handla.

Du fattar inte verkar det som.

Iom att utbudet av billiga lån är såpass utbrett är det inte konstigt att prisstegringen är mångdubbel = efterfrågan högre än utbud helt klart

Klart folk kör rakt in in i kaklet och fullbelånar sig, alla kör med den "dopingen"
Citera
2017-07-15, 11:57
Medlem
Fan priserna är ju nästan i nivå med centrala London, helt sjukt!

Såldes ju en lägenhet på Kungsholmen på 10kvm för inte så länge sedan för 1.9Mkr!!! Helt sjukt...
Citera
2017-07-15, 13:24
Medlem
Jag håller med dig TS, i nästan allt du skriver. Jag har själv tänkt starta en liknande tråd, men ilskan och frustrationen över situationen har hindrat mig.

En sak håller jag dock inte med dig om:

Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor

Ingen ifrågasätter det absurda med att man numera ska "tvingas" ta ett lån på 1,5 miljoner för att få äran att bo i en jävla skokartong i nån simpel förort.

Jo, här är iaf en som ifrågasätter det.

Jag vill verkligen köpa "mitt eget", och jag har sparat kapital på över 800.000:- tillgängliga när som helst.

Ändå köper jag inget.

Olika omständigheter såsom arbete, relation, sjukdom m.m påverkar mitt val. Men främst är det just det som jag, liksom du, ser som uppenbart: "Det är inte värt det".

Dessa pisslägenheter på 42m2 där den vita färgen knappt hunnit torka och rena mögelhus med uppenbart massiva renoveringsbehov de närmsta 10 åren går för helt bisarra priser.

Det har uppstått en slags kollektiv förnekelse och satts enorma skygglappar på folk när det gäller vad en bostad "är värd" och vad den får kosta. Om någon på ICA såg att mellanmjölken kostar 47:- för ett paket, så hade de inte köpt den. Men när det gäller en bostad tycks överpriset inte vara relevant.

Folk tycks helt ha förlorat koncepten och begreppen, pengars värde när det gäller bostad är inte längre på riktigt.

Hur och när de ska betalas tillbaka tycks heller inte vara relevant. Många lever fortfarande enligt principen att de "hyr av banken" och betalar endast räntan.

När ett objekt läggs ut av det vidriga sektliknande samfund som kallas mäklarna, så är det begärda priset i 90% av fallen ett UTGÅNGSPRIS. När budgivningen börjar, efter att folk har sett fastigheten i ca 30 minuter, och knappt fått svar på eventuella frågor de kan ha haft, så väcks tävlingslustan hos budrivalerna. Nu är det en tävling i vem som kan belåna sig högst. Buden höjs med hundratusentals kronor i taget. För många, ett helt års disponibel inkomst!

Pengarna tycks inte finnas, och man har blivit blind. 200.000:- hit eller dit..

Mäklarna skär guld med smörkniv, och deras plikter och ursprungliga funktion som opartisk länk mellan köpte och säljare är som bortblåst, till förmån för deras nya kall. Att trissa upp priset så högt som bara möjligt. Detta genom låga lockpriser och snabba samtal med hoppfulla besked till budgivarna "En annan budgivare har nu höjt med 75.000:-, men jag tror att de kommer stanna där, om det inkommer ett bud på 100.000:- utöver det. Detta tillfälle kommer annars att rinna dig ur händerna!".

Det finns säkert många hederliga, anständiga och intresserade mäklare, med professionalismen kvar. Men i mina ögon borde en stor del av kåren hängas offentligt i närmaste lyktstolpe, för deras del i att skapa bostadssituationen så som den är. Bredvid dem borde politikerna dingla.

En nära bekant står i begrepp att sälja sin bostadsrätt. En oansenlig lägenhet på 2 rok, runt 55m2. För åtta år sedan kostade den 120.000:- Nu tror mäklaren sig kunna få uppåt 800.000:- för den. Under förutsättning att min bekant målar "allting" vitt, samt att mäklaren tänker sätta ett lågt utropspris, för att få dit många intressenter.

Det kommer rapport efter rapport kring att Sverige kan befinna sig i bostadsbubbla som riskerar att brista. Se bl.a: Goldman Sachs från maj i år

Riksbankschefen herr Ingves vill inte längre kalla våra banker för affärsbanker. Bolånebanker är ett mer passande begrepp för deras verksamhet. Se länk

Vår förra finansminister, herr Borg, har sagt att det hela kan brisera under 2017 eller 2018. Se bla: länk

Jag kan inte låta bli att tänka att herr Borg borde veta. Han var nämligen en stor del i arbetet med att konstruera den här situationen.

Det är nog många med mig som vill köpa en bostad, men inte vet om det är klokt att köpa nu, eller att försöka vänta ut ett eventuellt prisfall och en ökning av räntan till mer sunda nivåer. Köper man nu så får man betala ett överpris, vilket kan vara svårt att svälja. Man VET att det inte smakar lika mycket som det kostar. Men om den osunda prisökningen fortsätter, så sitter man där om 5 år och förbannar att man inte köpte tidigare..

Om man redan äger en fastighet och har bott sig till en kapitalökning, så sitter man naturligtvis i en bättre sits, om man tänker klokt. Om man istället, som så många, vill gör "bostadskarriär", och använder vinsten från sin sålda lägenhet som insats till ett enormt lån, för en ännu dyrare fastighet, så sitter man rejält i skiten.

Köper man däremot en billigare, eller rent av bor kvar, och betalar av hela sitt lån. Då är man i mina ögon säker för marknadens och kostymgrisarnas framtida nycker.

För egen del är det vad jag försöker uppnå. I väntan på stagnation, helst prisfall, så hyr jag boende och sparar pengar. När jag köper en fastighet, så ska den helst betalas till fullo direkt vid köpet. I andra hand ett så lågt lån som bara möjligt. Binda räntan och amortera av det på fem år. Jag får räkna med att där jag köper, där får jag också räkna med att jag ska bo för lång, lång tid framöver.

I mina ögon, så spelar det ingen roll vad bankerna, mäklarna, marknaden osv anser ens bostad vara värd, så länge som den är betald. Har man sina väggar och sitt tak, så kan det blåsa bäst det vill på bostadsmarknaden. Minns Ernst Wigforss ord (ofta felaktigt tillskrivet herr Persson) "Den som är försatt i skuld är inte fri".

Situationen är, åter igen, fruktansvärd. Och det är inte "den vanliga människans" fel att den uppstått, även om många av oss har bidragit till vansinnet med vår naivitet och okunskap.

Politikerna har skapat situationen. Och självklart är vanvettet med massinvandringen och den totala sytemkollapsens kommande en rejält bidragande orsak.

De största förlorarna tycks i mina ögon vara de av oss som aldrig ägt fastighet, men sparat pengar och skött sitt leverne. Nu när vi har blivit lite äldre så vill vi uppfylla svenssondrömmen, och kastas ut i en glödhet marknad, där priserna är som absolut högst, och räntan låg som aldrig förr.

Även om jag inte är ekonom, så begriper jag att det är ett förbannat tricksande med siffror, och ett problemförskjutande på framtiden. Våra maktmän döljer oerhört stora saker för oss.
Citera
2017-07-15, 13:50
Medlem
godhetsapostelns avatar
Här kommer trådens mest intelligenta inlägg:
Nej, vi kan inte sia om framtiden. Däremot kan man konstatera att den som lånar i nuläget för att köpa en bostad tar en väldigt hög risk. Det kan gå vägen och det kan gå åt helvete.

Jag tror det går åt helvete. 1. därför att bostadsbubblan spruckit i alla länder utom två (sverige och sen minns jag inte om det var canada eller australien (har slutat läsa media)). 2. Pengarna som blåst upp bubblan kommer av att banker kunnat skapa pengar i tomma luften och sedan kunnat ta ränta på pengar som aldrig funnits. Vi har alltså inga löner som motiverar dessa priser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in