2017-07-14, 16:49
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Jag bodde i husvagn en längre tid, det finns alternativ om man inte är dum i huvudet, mycket inneboende, t.o.m. "hemlös" etc. Att folk inte rättar mun efter matsäck är för mig mycket märkligt.

Exakt Folk i det här landet är så totalt insnöade och bortskämda att "äh, jag köper en lgh för +1,2,3 miljoner!" är det enda absoluta svaret på problemet "efterblivet långa bostadsköer".

Jag lämnar hellre landet permanent än att "tvingas" ta lån på flera miljoner för att få äran att bo i ett blivande U-land med världens högsta skattetryck.

Citat:
Nu arbetar jag i ett land och bor i ett helt annat. Jag hade inte turen att kunna casha in på en bostad som vissa andra har gjort men jag ska snart köpa en bostad med kontanter, nu mest p.g.a. att jag har en arbetsform som gör lån besvärligt. Även om man är riktigt välavlönad i Sverige, vem kan köpa en riktig bostad med kontanter? Vill tillägga att det är ett höginkomstland enl. världsbankens definition, så inget Thailandskyffe här inte.

Sålänge du inte har lån är det inga problem med köp av lägenhet, även om det så kostar flera miljoner. Problemet är att folk köper lägenheter för lånade fantasisummor som de knappt amorterar på alls.

Även om priserna skulle gå ner med 90% så äger du fortfarande din bostad, tillskillnad från bolånetorsken som blir sittande med +xx% ränta, miljonskuld samt får huset tvångsförsålt av banken.

Du får gärna skicka PM på vad din blivande bostad kostar samt vilket land, skulle vara intressant att veta!

Citat:
Men att jag flyttade beror mest på att man inte kan skaffa en familj i våldtäktsmecka där allt mitt arbete skattas sönder för att betala till en ny adel + så gillar jag sjukvård, skola och polis - det verkar svensken ge blanka fan i nuförtin

Jag har ingen förklaring till varför svensken accepterar detta, jag kan bara gissa på låg intelligens, hive-mind och lathet.

Håller med helt, kund inte sagt det bättre själv!
Citera
2017-07-14, 16:52
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor

Ja, invandringen utgör ett ökat tryck på behovet av bostäder, men den spelar mycket mindre roll när det kommer till prissättningen än vad folk vill tro.

Om födelsetalen hos etniska svenskar hade varit nedgående som idag, så hade fler dött än som flyttade hemifrån och behövde bostad. Dvs bostadsrätter och villor hade stått tomma.

Så sent som i början av 1990-talet så var det omöjligt att sälja en del bostäder. En kompis satte upp sig på ett HSB bostadsrättshus i en förort till en mellanstor stad. Insatsen var 50.000:-. Av personliga skäl ångrade han sig, men var tvungen att köpa bostadsrättsradhuset. Han försökte sälja det under lång tid. Till slut blev han av med det för 1:-!! Idag går de för runt 800.000:-.

Alla har råd med 50 000:- som bostadsrättshuset kostade. Eller 10 000:- som han begärde ett tag. Men det fanns för få som var intresserade.

Jag håller med om att bankernas utlåning har extremt stor betydelse för idiotpriserna. Men hade vi inte haft någon invandring alls, men samma bostadsbestånd, så hade tillgången varit betydligt större än efterfrågan. Endast lägenheter/hus i attraktiva områden hade gått för mycket pengar.
Citera
2017-07-14, 16:57
Medlem
1001PSs avatar
Citat:
Grattis. Personligen så hade jag sålt om jag var du, men vi alla är olika.

Som andra redan har påpekat så är dina 8-9 miljoner låsta i din bostad. Man kan säga att din bostad har en potential till 8-9 miljoner i försäljningsvärde idag, förutsatt att någon är villig att betala den summan, men sådant kan snabbt ändra sig.

Jag kan påstå att min bil är värd 450k utifrån alla möjliga och omöjliga parametrar - men faktum är att sålänge jag inte säljer bilen till någon som faktiskt är villig att betala 450k så är det bara en potential, en önskesiffra på ett papper - inget annat.

Om det skulle bli en rejäl sättning i bostadsmarknaden så kan du bara glömma att få några 8-9 miljoner för din villa. Vem tror du kommer kunna betala den summan när bankerna väl får panik över alla lån som snabbt överstiger värdet på de hus som köpts och vägrar nya lån? Tror du på fullaste allvar att någon kommer glida in med två gymväskor fyllda med sedlar och casha din lägenhet kontant?

Vid en rejäl kris så kommer din bostad vara värd vad folk faktiskt har i handen - och i landet Sverige rör det sig knappast om några monstersummor med tanke på att majoriteten av folks tillgångar ligger i övervärderade aktier och bostäder vars värde dyker totalt när väggen väl kommer. Då ska man även vara medveten om att vid en rejäl kris så går folk knappast runt och shoppar lägenheter - de ligger snarare sömnlösa på nätterna och undrar hur många veckor det är kvar innan de blir uppsagda från sitt jobb.

Haha, när min storstadsvilla är värd undet 700 000 kr så ska jag börja fundera.

Eller så köper jag en villa till för kontanta medel, lär finnas många kring 500 000 kr då.

Eftersom jag är i princip obelånad skulle en rejäl sättning passa mig bra.

Men fortsätt sura i era hyresrätter och hoppas på krisen då ni ska göra er livs affär. Har polare som väntat i 25 år nu...
Citera
2017-07-14, 17:03
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1001PS
Haha, när min storstadsvilla är värd undet 700 000 kr så ska jag börja fundera.

Eller så köper jag en villa till för kontanta medel, lär finnas många kring 500 000 kr då.

Eftersom jag är i princip obelånad skulle en rejäl sättning passa mig bra.

Men fortsätt sura i era hyresrätter och hoppas på krisen då ni ska göra er livs affär. Har polare som väntat i 25 år nu...

Har inget intresse av att köpa bostadsrätt i dagens Sverige, även om priserna skulle rasa.
Sen så är dina polare efterblivna om de väntat i 25 år på en bostadskrasch, med tanke på att finanskrisen -91 till -94 var för 25 år sedan och då var absolut bästa läget att klippa bostäder på.
Väntade de på att allt skulle krascha ännu hårdare, eller vad?
Citera
2017-07-14, 17:24
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Jag har redan förklarat det här ingående, men tänk följande:

Vad tror du själv att en sketen etta i exempelvis Stockholms innerstad hade kostat om bankerna inte lånade ut några pengar? Hade den kostat 2.5 miljoner?

Ja, invandringen utgör ett ökat tryck på behovet av bostäder, men den spelar mycket mindre roll när det kommer till prissättningen än vad folk vill tro.

Jo, du har kanske/säkerligen rätt - jag är som sagt långt ifrån kunig inom detta område. Men, tänk dig om det fanns ett överflöd utav bostäder av alla typer, skulle då bostäderna vara så dyra som de är nu - även i innerstäderna? Om det fanns 1000 lediga lägenheter i innerstaden så skulle självklart priserna sjunka, med eller utan bankernas "hjälp"...
Citera
2017-07-14, 17:25
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1001PS
Jag har aldrig sagt att de pengarna är likvida. Därför skrev jag separat hur mycket likvida medel jag har. Så du är inte bara otrevlig, du visar också hur korkad du är.

Min poäng var att de flesta tror att alla belånat sina liv över nivåer de klarar av. Så är inte fallet.

Jag säljer inte min villa, jag behöver den för att bo i.
Jag har köpt huset för att jag behöver det, inte för att spekulera.
Men det är ju kul att ens bostad genererar en större potentiell värdeökning än att jobba.
Och tydligen en hel del avundsjuka.

Ok. Jag har ringt Magnus och Patrick på Lyxfällan. Du är en potentiell kandidat.
Enkel lågstadiematematik:
Du har 700k i skulder+400k i likvida medel...??? 700-400=300. Du har 300k i skulder efter att betalt ditt lån.
Svar.. du är är korkad som sitter på en villa värd 8-9 miljoner och inga besparingar.

Gällande avundsjuka. Nej finns absolut inget av vara avundsjuk på.
Dessutom var det du som ville deklarera för hela Flashback din privatekonomi och att du har en villa "värd" 8-9 milj.
Så undermedvetet anser du dig tät. Men jag bryr inte om vilket.

"Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare – "
"En gång en bolåntorsk...alltid en bolånetorsk"- gammalt latinskt ordspråk från romartiden
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2017-07-14 kl. 17:39.
Citera
2017-07-14, 17:28
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oligarque
Jag tror att du har missuppfattat hela grejen, ingen kan i förväg veta när "priserna är på topp"

Ja, för evig exponentiell tillväxt är sant. Allt annat är lögn. Dessutom flyger det enhörningar bland rosa moln idag.
Citera
2017-07-14, 17:54
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Att du totalt saknar fantasi är inte mitt problem.

Du utgår från att "köpa bostad i stad där du bor" och "stå i bostadskö" är de absolut endaste alternativen som finns. Om du nu på allvar är så fastlåst i din stad att du är villig att ta miljonlån för att få "äran att bo" så kör hårt. Jag hade personligen sett mig om efter andra alternativ som inte innebar en livstid som skuldslav, men det är bara jag.
Vem har snackat om något miljonlån? Min lägenhet kostar under miljonen. Och ifall alla tänker som dig så skulle priserna i byhålorna också öka... Jag har jobb, familj och vänner här, ska lämna allt för att bo mer ''säkert'', för billigare blir det knappast.

Som många redan skrivit - det vore oerhört intressant att höra hur du själv bor. Jag gissar på att du bor hemma, för du verkar ha NOLL koll.
Citera
2017-07-14, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Vem har snackat om något miljonlån? Min lägenhet kostar under miljonen. Och ifall alla tänker som dig så skulle priserna i byhålorna också öka... Jag har jobb, familj och vänner här, ska lämna allt för att bo mer ''säkert'', för billigare blir det knappast.

Som många redan skrivit - det vore oerhört intressant att höra hur du själv bor. Jag gissar på att du bor hemma, för du verkar ha NOLL koll.

Verkar som det bara är en massa icke kreditvärdiga hyrestorskar som har suttit i en sunkig hyresrätt och väntat i 25 år på en bostad snubbla som ska spricka..
Vilka galningar...dom har missat hur många tåg som helst...
När dom flyttar får dom inte en korvöre med sig...
Har själv sålt två lägenheter och har med vinsten bott gratis i 25 år.
Citera
2017-07-14, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan

Verkar som det bara är en massa icke kreditvärdiga hyrestorskar som har suttit i en sunkig hyresrätt och väntat i 25 år på en bostad snubbla som ska spricka..
Vilka galningar...dom har missat hur många tåg som helst...
När dom flyttar får dom inte en korvöre med sig...
Har själv sålt två lägenheter och har med vinsten bott gratis i 25 år.
Citera
2017-07-14, 19:51
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaSib-HaSib
Det var däremot precis vad jag gjorde för 2 år sedan efter att boprisstegringen gjort mig till mångmiljonär. Sålde lägenheten, sa upp mitt jobb, gav bort varenda pinal jag hade till familj och vänner. Stoppade tandborsten i bröstfickan och tog en enkel biljett till Thailand. Idag lever jag ett liv på avkastningen på mitt kapital som jag bara kunde drömt om i Sverige, långt bort från alla vänstervridna pk-idioter, feminister och annat löst pack.

Klockrent! En inspirationskälla för andra.
Citera
2017-07-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Enkel lågstadiematematik:
Du har 700k i skulder+400k i likvida medel...??? 700-400=300. Du har 300k i skulder efter att betalt ditt lån.
Svar.. du är är korkad som sitter på en villa värd 8-9 miljoner och inga besparingar.

"Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare – "
"En gång en bolåntorsk...alltid en bolånetorsk"- gammalt latinskt ordspråk från romartiden

Förstår inte hur du resonerar riktig.
Låter som typiskt "short seller" tänk när man skiter ner sig direkt när man kan misstänka en dipp eller prisfall.
300 000 i skulder men äger en villa som idag är värd 9 miljoner?
Är det ett dåligt läge?

Killen är ju vinnare hursomhelst, han sitter i en guldsits.
Villan är värd 9 miljoner idag, hans "otroligt dåliga" placering har gett honom kanske 2000 kr om dagen i 10 år i värdeökning...

Han har ju för fan en fallhöjd på 8 miljoner innan det blir problem!
Villan kan rasa till hälften, han är ändå vinnare...kan sälja den och frigöra 4-5 miljoner och sticka bara.

Vid ett ras kan sådana som han sörpla åt sig jättefina fastigheter för en spottstyver, och bli ännu större vinnare i framtiden.

Att han inte realiserat vinsten är irrelevant.
En short seller hade sålt för 5 år sedan för 5 miljoner.

Nej, han sitter tryggt i villan och har alltid en väg ut.
Han är en av alla hundratusentals vinnare.
Tjänar han 3 eller 7 miljoner i slutändan ändrar inte det faktumet. Han hamnar ej på gatan.

Loserserna är de som köpter nu när priserna är vansinniga, belånar sig till skorstenen samtidigt som Sverige bara kan gå sämre.

Jag själv sålde och cashade ut och lämnade Sverige då jag ej tror på landet.

Däremot är det larvigt att du räknar en 9-miljoners villan med 300 000 i lån som NOLL på tillgångsidan...🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in