Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-13, 19:19
  #1
Medlem
Vyusbanes avatar
Hej

Min moppe började droppa okänd vätska, vet ej var den kommer ifrån. Vätskan är mjuk o tjock.
Plus att min växellåda blev väldigt trög efter det. Ibland gick det inte växla upp alls. Jag bytte växellådsolja för några dagar sen.
Beta rr50

Bild: https://gyazo.com/fb2a233cb7e33ae926b74e483cc36407
Citera
2017-07-13, 19:40
  #2
Medlem
Nu är jag inte mekaniker över huvudtaget men eftersom ingen svarat än så vill jag kommentera ändå.

Då du bytt växellådsolja nyligen är det ju antagligen där det spökar. Tagit fel sort kanske? Viskositeten kan därav ha ändrats av värmen? Alternativt kan den nya (felaktiga) oljan reagerat med rester från den gamla.
Citera
2017-07-14, 11:18
  #3
Medlem
Dieselsniffarns avatar
Ser ut som olja. Olika märken ska inte spela så stor roll. Det viktiga är att du använder samma viskositet som moppen ska ha. Men det ska ändå inte läcka ut. Kontrollera så att allting sitter rätt och inte läcker någonstans
Citera
2017-07-14, 20:47
  #4
Medlem
Ninjincs avatar
Jag tycker att det mer ser ut som kylarvätska då den är grönaktig till färgen, olja ska inte vara grönaktig. Däremot brukar inte kylarvätska vara tjock.

Det du kan göra är att du gör rent motorn, sedan lägger du en kartongbit/en tidning under motorn och förutsatt att den läcker när den är avstängd så bör du nästa morgon kunna se en eller flera fläckar på kartongbiten/tidningen och så är det bara kolla runt på motorn i det område som fläckarna är på så blir det förhoppningsvis lättare att finna vart det kommer ifrån.
Citera
2017-08-01, 19:03
  #5
Medlem
skippers avatar
Den här teorin bygger på att din motor är vattenkyld.

Jag tycker det ser ut som du fått vatten i oljan och det runnit ut genom ventilationsslangen. Hur luktar den? Det brukar dock bli mer gråfärgat än grönt, men är det mycket glykol så, tja, kanske.
__________________
Senast redigerad av skipper 2017-08-01 kl. 19:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback