Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-13, 15:10
  #1
Avstängd
ProfessorVems avatar
Finns det någon som ens vet vad rasism är längre?

Visst att det finns en definition på wikipedia som i stort sätt lyder
"När man ser en annan ras som underlägsen sin egen".

Men det är verkligen inte det rasism betyder idag. Definitionen har ändrats...

Idag definierar vi rasism såhär:

1. Att man bakar människoliknande bakverk
Källa: http://www.expressen.se/kvallsposten...tiska-bakverk/

2. Att man som biljettkontrollant kräver att se att en resenär har betalat och har biljett.
Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...dda-ung-kvinna

3. Plåster är rasistiska...
Källa: http://www.friatider.se/svenska-plas...gas-for-rasism

Egna observationer.
4. Att man är rasist när man tycker att någons kultur är sämre en sin egen.
(Alla är uppenbarligen rasister här, då detta betyder att det är rasism att gilla valfri företeelse och göra det till "Sin" grej över huvud taget).

5. Att man är rasist så fort man inte tycker om någon som kommer ifrån en annan ras. (Det är ungefär så som jargongen är.)

6. Många tycker att det är rasism att vara emot religioner... sist jag kollade var inte böcker, skrift, regler eller ritualer en människoras...

7. Enligt många på vänsterkanten är man rasist om man väljer att rädda sin egen familj och vänner före någon annans familj och vänner om man är i en sådan situation där man bara kan välja att rädda sina egna eller någon annan randoms.

8. Det råder någon slags konsensus (Konsensus betyder att dom flesta är överens) om att bara den vita människorasen kan vara rasister... märkligt...

9. Det är tydligen okej att vara rasist till sin egen ras, men inte vara rasist till andras raser. (Jo det är väl klart att alla har rätten att snacka hur mycket skit om sig själva det bara går men det kommer inte direkt ge sin ras bättre rykte...

Övrig observation: Jag har nog aldrig hört en människa med svart pigment kallat en annan människa med svart pigment för svennehora eller svennesvin. Eller har jag fel? Är det vanligt förekommande att araber kallar varandra svennehora? Ta en närmare titt på punkt 8?

Diskussion:
Vad är rasism?
__________________
Senast redigerad av ProfessorVem 2017-07-13 kl. 15:46.
Citera
2017-07-13, 15:39
  #2
Medlem
filmfreaks avatar
Angående punkt 8 så stämmer det per definition inte. Om du är västerlänning (svensk?) kan du börja med att gifta dig med en japan(-ska) och bo något år i en mindre japansk stad så får du uppleva rasism i dess ädlaste form. Rasism finns överallt, men det ligger i dess natur att du kanske inte ens vet om att du särbehandlas negativt eller i dina ögon ibland positivt.
Citera
2017-07-13, 15:49
  #3
Medlem
kalkryggars avatar
Något av det sjukaste jag hört är:

Vänsteraktivist: Motorväg rasistiskt

Det där om förbifart Stockholm. Så uppenbarligen kan vägar eller i alla fall motorvägar vara rasister. Därför tycker jag lite synd om invandrarna. Tänk att tillhöra en så illa omtyckt folkgrupp att t.o.m motorvägar avskyr en. Då är det fan inte lätt.
Citera
2017-07-13, 15:52
  #4
Avstängd
ProfessorVems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Angående punkt 8 så stämmer det per definition inte. Om du är västerlänning (svensk?) kan du börja med att gifta dig med en japan(-ska) och bo något år i en mindre japansk stad så får du uppleva rasism i dess ädlaste form. Rasism finns överallt, men det ligger i dess natur att du kanske inte ens vet om att du särbehandlas negativt eller i dina ögon ibland positivt.

Jo, jag har varit med om jävligt negativ särbehandling från både andra raser och svenska myndigheter en längre tid om man ser hur myndigheter behandlar ickesvenskar respektive mig...

Både rättsväsende och i vården.

Det är väl nått sjukt experiment för att se om andra raser kan utveckla empati för vita?
__________________
Senast redigerad av ProfessorVem 2017-07-13 kl. 15:56.
Citera
2017-07-13, 15:56
  #5
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorVem
Vad är rasism?
Intressant fråga. Jag skulle spontant säga att ordet rasism idag tolkas såsom negativ särbehandling på grund av personens etniska och/eller kulturella bakgrund som avviker från sin egen. Det är inte samma sak som att ha fördomar, medvetna eller omedvetna, utan att med flit och medvetet särbehandla, exempelvis att ta ett högre pris på äpplen från personer som är blonda och blåögda eller som är indiska medborgare.
__________________
Senast redigerad av filmfreak 2017-07-13 kl. 15:58.
Citera
2017-07-13, 16:05
  #6
Avstängd
ProfessorVems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Intressant fråga. Jag skulle spontant säga att ordet rasism idag tolkas såsom negativ särbehandling på grund av personens etniska och/eller kulturella bakgrund som avviker från sin egen. Det är inte samma sak som att ha fördomar, medvetna eller omedvetna, utan att med flit och medvetet särbehandla, exempelvis att ta ett högre pris på äpplen från personer som är blonda och blåögda eller som är indiska medborgare.

Jo jag tycker att det är en ganska bra definition, det du kom med. Jag till exempel särbehandlar dom som har det riktigt svårt i Sverige, till exempel. Om det kommer en uppenbart svensk hemlös tiggare och frågar efter pengar brukar jag ge en 20a. Men så länge det finns etniskt svenska tiggare kvar tänker jag behandla utländska tiggare som luft...
__________________
Senast redigerad av ProfessorVem 2017-07-13 kl. 16:12.
Citera
2017-07-13, 16:11
  #7
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorVem
Jo, jag har varit med om jävligt negativ särbehandling från både andra raser och svenska myndigheter en längre tid om man ser hur myndigheter behandlar ickesvenskar respektive mig...

Både rättsväsende och i vården.

Det är väl nått sjukt experiment för att se om andra raser kan utveckla empati för vita?
Rasism för mig kan vara, och följande är av egen erfarenhet, inte kunna köpa en bussbiljett i en avlägsen håla någonstans i världen för att du inte är av samma tro och ursprung. När du väl fått biljetten får du inte stiga på, när du väl tjatat dig ombord på bussen medels hot och mutor blir resan en stel och obehaglig upplevelse där du stirras ut från start till mål. Och ändå hade jag några mer världsvana resenärer som höll ett vakande öga över mig, vilket jag var tacksam för. Jag även blivit nekad på hotell (trots förbokning via lokal resebyrå), hotad på gatan för jag vet inte vad, fått stenar kastat efter mig, blivit spottad i ansiktet och vägrad att växla pengar på grund av mitt medborgarskap. Men jag drar inte alla över en kam för att några få procent är inskränkta och okunniga. Det är inte på något sätt vanligt, men att uppleva känslan av andras helt omotiverade (tycker jag som drabbad) rädsla och förakt för din person skapar en viss ödmjukhet inför nyanländas situation.
Citera
2017-07-13, 16:16
  #8
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorVem
Jo jag tycker att det är en ganska bra definition, det du kom med. Jag till exempel särbehandlar dom som har det riktigt svårt i Sverige, till exempel. Om det kommer en uppenbart svensk hemlös tiggare och frågar efter pengar brukar jag ge en 20a. Men så länge det finns etniskt svenska tiggare kvar tänker jag behandla utländska tiggare som luft...
Huvudsaken i längden är att du hjälper utsatta. Jag låter mina barn ge pengar när det finns mynt att ge. Vem det blir är mest en slump.
Citera
2017-07-13, 16:18
  #9
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Intressant fråga. Jag skulle spontant säga att ordet rasism idag tolkas såsom negativ särbehandling på grund av personens etniska och/eller kulturella bakgrund som avviker från sin egen. Det är inte samma sak som att ha fördomar, medvetna eller omedvetna, utan att med flit och medvetet särbehandla, exempelvis att ta ett högre pris på äpplen från personer som är blonda och blåögda eller som är indiska medborgare.

Jag kan hålla med, men inte riktigt med den kulturella delen dock. Jag är dock fullt medveten att det är så det ses idag. Jag håller dock inte med om att ordet rasist skall användas om exempelvis en dansk inte gillar surströmming och säger att alla som äter surströmming är dumma i huvudet exempelvis. Jag skulle inte påstå att han är rasist men enligt den nuvarande definitionen så skulle väl han hamna där antar jag.

Det tråkiga är att breddar man definition så mycket så tappar den fullständigt betydelse till slut. Det är som att se tillbaka på apartheid för typ 50 år sedan och sedan då likställa det med dansken som inte gillar svenskars kultur...

Jag skulle vilja påstå att den svarta man som för 50 år sedan blev piskad/hatad och utsatt för rasism inte heller riktigt tycka att detta är korrekt och likställa något sådant.

Ordet har ju nu även (bland politiskt korrekta) innefattat religion (specifikt dock den muslimska religionen islam) vilket är ytterligare helt åt helvete...

När barn växer upp idag och får höra att kritik gentemot islam är racism, och samtidigt se en person ifrån Sydafrika berätta om racism då kommer detta barn tro att det enda som hänt denna person är att någon sagt något illa om personens religion...
Citera
2017-07-13, 16:23
  #10
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorVem
Jo, jag har varit med om jävligt negativ särbehandling från både andra raser och svenska myndigheter en längre tid om man ser hur myndigheter behandlar ickesvenskar respektive mig...

Både rättsväsende och i vården.

Det är väl nått sjukt experiment för att se om andra raser kan utveckla empati för vita?
Apropå punkt 8:

"Nearly a third of foreigners living in Japan say they have experienced derogatory remarks because of their background, while about 40% have suffered housing discrimination, according to a landmark survey."

https://www.theguardian.com/world/20...discrimination
Citera
2017-07-13, 16:29
  #11
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Jag kan hålla med, men inte riktigt med den kulturella delen dock. Jag är dock fullt medveten att det är så det ses idag. Jag håller dock inte med om att ordet rasist skall användas om exempelvis en dansk inte gillar surströmming och säger att alla som äter surströmming är dumma i huvudet exempelvis. Jag skulle inte påstå att han är rasist men enligt den nuvarande definitionen så skulle väl han hamna där antar jag.

Det tråkiga är att breddar man definition så mycket så tappar den fullständigt betydelse till slut. Det är som att se tillbaka på apartheid för typ 50 år sedan och sedan då likställa det med dansken som inte gillar svenskars kultur...
Jag skulle kanske säga att dansken är fördomsfull och okunnig om han likställer ätande av surströmming med låg intelligens, dock är det mindre allvarligt än att ge personer som äter surströmming sämre levnadsvillkor. Rasism är som du skriver en vid definition, men borde avse faktiska handlingar, mindre vad någon tänker utan att agera på.
Citera
2017-07-13, 16:31
  #12
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorVem
Jo, jag har varit med om jävligt negativ särbehandling från både andra raser och svenska myndigheter en längre tid om man ser hur myndigheter behandlar ickesvenskar respektive mig...

Både rättsväsende och i vården.

Det är väl nått sjukt experiment för att se om andra raser kan utveckla empati för vita?
Kan du ge exempel på vad du anser är rasism som du utsatts för? Blir nog lättare att förstå det du skrivit ovan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback