Jag har en gammal skolkamrat som berättar de mest fantastiska historier. Här följer ett uns av det jag fått höra under åren...
• När han var åtta år gammal och vi gick i tvåan så försökte han på fullaste allvar slå i mig att han var vakt på en närbelägen matvaruaffär om kvällarna efter skolan. Han och en annan vakt gick i skift och lyste med ficklampa mellan hyllorna för att hålla butiken ren från tjuvar och annat slödder.
• En morgon kom han för sent till skolan och förklarade för läraren att anledningen till den sena ankomsten var denna; han hade som vanligt stått i hallen och knutit sina skor för att gå till skolan. Han hade stått på knä framför dörren och då helt plötsligt fått morgontidningen i skallen. Detta gjorde att han svimmade av och låg i det tillståndet på hallgolvet i nära två timmar. Han tänkte nog inte på att tidningen brukar komma vid halvfem-snåret på morgonen och att ingen människa svimmar av att få den tunna lokaltidningen i pärat...
• Under sin militärtjänstgöring så brukade han hjälpa bilister som blivit inklämda i parkeringsfickorna utanför regementet genom att medelst stridsvagn knuffa undan den parkerade bil som stod i vägen. Eventuella lackskador blev det aldrig och bilarna han knuffade undan låg aldrig i växel/var handbromsade.
Kan Ni gissa vad den mannen numera arbetar som? Han är sergant i den svenska armén...

Detta är sant, tro det eller ej... Tydligen anförtror kronan vapen åt vilken vettvilling som helst nu för tiden...
// Roger P.