2003-08-26, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keepzir
Ville bara tillägga att det visst finns svarta schäfrar. Och hur vet jag det?
Jo, jag har en. Han står för tillfället ca 2m ifrån mig, heter Shadow, har en mankhöjd på ca 70-80cm och väger ungefär 50-60kg. Därmed borde du kunna lista ut att det är en ovanligt stor schäfer, och att det finns större.

Han är en renrasig schäfer.
Han har dock några inslag av brunt på baksidan av frambenen, men för att klargöra att det finns helsvarta schäfrar, redogör jag också att hans pappa var helsvart.

OT: Behöver du hundpassning ngn gång kan han få komma hit och sova i min säng, vid fotändan Älskar att somna med en varm vovve i sängen..

-Laura
2003-08-26, 02:37
Bannlyst
Jag har en gammal skolkamrat som berättar de mest fantastiska historier. Här följer ett uns av det jag fått höra under åren...

• När han var åtta år gammal och vi gick i tvåan så försökte han på fullaste allvar slå i mig att han var vakt på en närbelägen matvaruaffär om kvällarna efter skolan. Han och en annan vakt gick i skift och lyste med ficklampa mellan hyllorna för att hålla butiken ren från tjuvar och annat slödder.

• En morgon kom han för sent till skolan och förklarade för läraren att anledningen till den sena ankomsten var denna; han hade som vanligt stått i hallen och knutit sina skor för att gå till skolan. Han hade stått på knä framför dörren och då helt plötsligt fått morgontidningen i skallen. Detta gjorde att han svimmade av och låg i det tillståndet på hallgolvet i nära två timmar. Han tänkte nog inte på att tidningen brukar komma vid halvfem-snåret på morgonen och att ingen människa svimmar av att få den tunna lokaltidningen i pärat...

• Under sin militärtjänstgöring så brukade han hjälpa bilister som blivit inklämda i parkeringsfickorna utanför regementet genom att medelst stridsvagn knuffa undan den parkerade bil som stod i vägen. Eventuella lackskador blev det aldrig och bilarna han knuffade undan låg aldrig i växel/var handbromsade.

Kan Ni gissa vad den mannen numera arbetar som? Han är sergant i den svenska armén... Detta är sant, tro det eller ej... Tydligen anförtror kronan vapen åt vilken vettvilling som helst nu för tiden...

// Roger P.
2003-08-26, 10:59
Medlem
L_BRUCEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Kan Ni gissa vad den mannen numera arbetar som? Han är sergant i den svenska armén... Detta är sant, tro det eller ej... Tydligen anförtror kronan vapen åt vilken vettvilling som helst nu för tiden...

Har man underbefäl i Svenska armén som yrke nuförtiden trodde?
Jag menar då inte inkallade lumpare...
2003-08-26, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L_BRUCE
Har man underbefäl i Svenska armén som yrke nuförtiden trodde?
Jag menar då inte inkallade lumpare...

Ja, ursäkta mig att jag inte håller reda på alla gradbeteckningar i den röriga och omorganiserade svenska armén. Tidigare var ju korpral och furir underbefäl. Serganter var väl stamanställda förr? Eller är jag dåligt påläst?

Han arbetar i varje fall, (eller har arbetat) på regementet i Ystad. Vad han gör just nu har jag ingen aning om eftersom det är ett par år sedan jag pratade med honom. Då var han i varje fall på regementet.

// Roger P.
2003-08-26, 15:21
Medlem
L_BRUCEs avatar
Jo det stämmer att det fanns underbefäl som serganter i den svenska millitären förr, men det måste ha varit för 20-25 år sedan eller liknande. Disskuterade detta med en arbetskamrat, som tjänstgjort som sergant och FN-soldat på cypern då det var oroligt där.

I vilket fall som helst så, lyckades jag ju inte avslöja dig som mytoman Roger Persson, hade varit kul pga trådens innehåll. Däremot måste du vara i min farsas ålder eller äldre...

"Riktiga befäl" är fänrikar eller högre nuförtiden. Jag tror att den äldre typen av serganter pensionerades eller blev omskolade till löjtnants grad.
2003-08-26, 22:10
Medlem
avdagatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laura
OT: Behöver du hundpassning ngn gång kan han få komma hit och sova i min säng, vid fotändan Älskar att somna med en varm vovve i sängen..

-Laura
Fortsättning på OT:

Jag vet inte om du vill det. Han är rätt extremt misstänksam mot främlingar. Han har aldrig bitit någon, men har stångat 2 personer, samt skrämt livet ur ett otal genom att helt oförberett göra ett utfall och låta som tio träskmonster, samt kuta emot personen i fråga.

Men om du lär känna mig/hunden så visst, varför inte?
2003-08-27, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laura

-Laura
Hmmm... -inget personangrepp här inte!
2003-08-27, 21:23
Medlem
pbjts avatar
Tråden låst till följd av urspårning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in