Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-11, 13:43
  #1
Medlem
Hej!
Har en uppgift jag inte kan få grepp på och behöver gärna hjälp...

Tre lådor står staplade på varandra. Den översta lådan väger 5 kg, den i mitten 20 kg och den understa lådan väger 50 kg. Rita ut samtliga krafter som verkar på den mellersta lådan.
Bestäm krafternas storlek.

Jag har räknat ut lådornas normalkrafter :
Översta lådan : 5 * 9,82 = 49,1 N
Mellersta lådan : 20*9,82= 196,4 N
Understa låtan : 50*9,82 = 491 N

Men kommer inte vidare sen..

Uppskattar all hjälp, är ny inom fysiken då jag aldrig hade kursen i gymnasiet.
Citera
2017-07-11, 13:47
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Hej!
Har en uppgift jag inte kan få grepp på och behöver gärna hjälp...

Tre lådor står staplade på varandra. Den översta lådan väger 5 kg, den i mitten 20 kg och den understa lådan väger 50 kg. Rita ut samtliga krafter som verkar på den mellersta lådan.
Bestäm krafternas storlek.

Jag har räknat ut lådornas normalkrafter :
Översta lådan : 5 * 9,82 = 49,1 N
Mellersta lådan : 20*9,82= 196,4 N
Understa låtan : 50*9,82 = 491 N

Men kommer inte vidare sen..

Uppskattar all hjälp, är ny inom fysiken då jag aldrig hade kursen i gymnasiet.

Om lådorna står PÅ varandra...
Citera
2017-07-11, 13:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Hej!
Har en uppgift jag inte kan få grepp på och behöver gärna hjälp...

Tre lådor står staplade på varandra. Den översta lådan väger 5 kg, den i mitten 20 kg och den understa lådan väger 50 kg. Rita ut samtliga krafter som verkar på den mellersta lådan.
Bestäm krafternas storlek.

Jag har räknat ut lådornas normalkrafter :
Översta lådan : 5 * 9,82 = 49,1 N
Mellersta lådan : 20*9,82= 196,4 N
Understa låtan : 50*9,82 = 491 N

Men kommer inte vidare sen..

Uppskattar all hjälp, är ny inom fysiken då jag aldrig hade kursen i gymnasiet.



1) Kraften på den nedre lådan från de övriga är 49,1N+196,4N
2) Normalkraften på den nedre lådan från hyllan är 49,1N+196,4N+491N
3 Tyngdkraften på den nedre lådan 491N
__________________
Senast redigerad av FLASHBACKSUGERR 2017-07-11 kl. 13:59.
Citera
2017-07-11, 13:53
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Hej!
Har en uppgift jag inte kan få grepp på och behöver gärna hjälp...

Tre lådor står staplade på varandra. Den översta lådan väger 5 kg, den i mitten 20 kg och den understa lådan väger 50 kg. Rita ut samtliga krafter som verkar på den mellersta lådan.
Bestäm krafternas storlek.

Jag har räknat ut lådornas normalkrafter :
Översta lådan : 5 * 9,82 = 49,1 N
Mellersta lådan : 20*9,82= 196,4 N
Understa låtan : 50*9,82 = 491 N

Men kommer inte vidare sen..

Uppskattar all hjälp, är ny inom fysiken då jag aldrig hade kursen i gymnasiet.

Lådorna rör inte på sig, alltså måste alla krafter ha en motkraft. Ovanpå blir det normalkraften som tar ut gravitationskraften på den övre lådan. På den undre sidan är det normalkraften som tar ut gravitationen på dom översta två lådorna.
Citera
2017-07-11, 13:54
  #5
Medlem
Clidjurs avatar
Mellersta lådan:
Översta lådan : 5 * 9,82 = 49,1 N + Mellersta lådan : 20*9,82= 196,4 N som verkar nedåt.
Samma "motkraft" verkar uppåt eftersom de förhoppningsvis inte rasar ihop just när du kollar.
Citera
2017-07-11, 13:54
  #6
Medlem
Om lådorna står staplade ovanpå varandra vertikalt, och man antar lådorna är styva. Så är det enbart översta och mittersta lådan som samverkar.

Så med andra ord är summan av nedåtgående krafter översta + mittersta med hänsyn av gravitationen (vilket du redan räknat ut).
Det är summan av kraften nedåt i gravitationens riktning.

Samtidigt kommer underlaget (i detta fall understa lådan) ge en motsvarande stor kraft uppåt som motverkar att lådorna trycks ner genom undre lådan. Och de således ligger "stilla".

Om undresta lådan inte är helt styv, blir det mer komplext och man måste då även räkna på kontaktytan för att få fram trycket av kraften. Samt hur mycket fjädring undre lådan ger som bromsar kraften.
Citera
2017-07-11, 13:54
  #7
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKSUGERR
Enligt uppgiften skall krafterna på den nedre lådan utredas.

1) Kraften på den nedre lådan från de övriga är 49,1N+196,4N
2) Normalkraften på den nedre lådan från hyllan är 49,1N+196,4N+491N
3 Tyngdkraften på den nedre lådan 491N
Däremot behöver inte normalkraften på 49,1N+196,4N från den nedre lådan utritas.

Var ser du det? Han skrev mellersta.
Citera
2017-07-11, 13:56
  #8
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Lådorna rör inte på sig, alltså måste alla krafter ha en motkraft. Ovanpå blir det normalkraften som tar ut gravitationskraften på den övre lådan. På den undre sidan är det normalkraften som tar ut gravitationen på dom översta två lådorna.

Just ja, såklart, jag glömde den uppenbara. Gravitationskraften på den mellersta lådan!

(och såklart den översta)
__________________
Senast redigerad av Trollfeeder 2017-07-11 kl. 14:01.
Citera
2017-07-11, 13:58
  #9
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Om lådorna står staplade ovanpå varandra vertikalt, och man antar lådorna är styva. Så är det enbart översta och mittersta lådan som samverkar.

Så med andra ord är summan av nedåtgående krafter översta + mittersta med hänsyn av gravitationen (vilket du redan räknat ut).
Det är summan av kraften nedåt i gravitationens riktning.

Samtidigt kommer underlaget (i detta fall understa lådan) ge en motsvarande stor kraft uppåt som motverkar att lådorna trycks ner genom undre lådan. Och de således ligger "stilla".

Om undresta lådan inte är helt styv, blir det mer komplext och man måste då även räkna på kontaktytan för att få fram trycket av kraften. Samt hur mycket fjädring undre lådan ger som bromsar kraften.

Om den är styv eller inte spelar ingen roll så länge den har nått viloläge.

Och nej, alla lådor samverkar. Den mellersta lådan utövar en kraft på den nedersta lådan, och den nedersta på den mellersta.
Citera
2017-07-11, 14:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Om den är styv eller inte spelar ingen roll så länge den har nått viloläge.

Och nej, alla lådor samverkar. Den mellersta lådan utövar en kraft på den nedersta lådan, och den nedersta på den mellersta.

Självklart spelar det roll om den är styv eller inte när du skall visa alla samverkande krafter. Viloläget skulle behövas räknas på annorlunda med en icke styv låda. Mer komplicerat i det fallet.
Med styvhet är det endast gravitationen och massan som avgör. Annars hade du också måste visa fjädringen i materialet.

Nu antas säkerligen dock att det är styva material för att göra det enklare.

Du har dock rätt i att man bör visa de samverkande krafterna mellan alla lådor. Mittersta agerar ju underlag åt översta osv.
Citera
2017-07-11, 14:05
  #11
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Självklart spelar det roll om den är styv eller inte när du skall visa alla samverkande krafter. Viloläget skulle behövas räknas på annorlunda med en icke styv låda. Mer komplicerat i det fallet.
Med styvhet är det endast gravitationen och massan som avgör. Annars hade du också måste visa fjädringen i materialet.

Nu antas säkerligen dock att det är styva material för att göra det enklare.

Du har dock rätt i att man bör visa de samverkande krafterna mellan alla lådor. Mittersta agerar ju underlag åt översta osv.

Ja just ja, lådan kommer ju se annorlunda ut i viloläge om den inte är styv. Ursäkta.
Citera
2017-07-23, 01:16
  #12
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Ja just ja, lådan kommer ju se annorlunda ut i viloläge om den inte är styv. Ursäkta.
Den sk normalkraften är inte motkraft utan kommer sig av att inget material är fullkomligt styvt. Antingen deformeras det, måhända mikroskopiskt, och håller - och bygger upp en motriktad kraft mot deformationsförsöket. Eller så håller det inte. I det första fallet inträder kraftjämvikt efter ett tags insvängning. Du märker det om du tex går på en planka.
Skillnaden är mest skalan på deformationen.
Motkraft i den betydelse som ges av Newtons tredje lag är ett uttryck för att varje kraft är en växelverkan. Den är i varje ögonblick -även i princip infinitesimalt - lika stor som kraften på varje system. Motkraften till tyngdkraften på den översta lådan är inte normalkraften underifrån utan lådans lika stora gravitation verkande på "jordklotet"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback