• 1
  • 2
2017-07-11, 05:48
Medlem
Internhumors avatar
Blev jäkligt sugen på denna klockrena kombo. Minns det som igår när man satt på en camping i Skara under 1980-talet och smekte kaggen med denna sybaritiska upplevelse. Om jag inte minns fel så var det företaget Felix som levererade upplevelsen. Ett stänk råröda lingon på det hela så är det hela i hamn.
Citera
2017-07-11, 06:34
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internhumor
Blev jäkligt sugen på denna klockrena kombo. Minns det som igår när man satt på en camping i Skara under 1980-talet och smekte kaggen med denna sybaritiska upplevelse. Om jag inte minns fel så var det företaget Felix som levererade upplevelsen. Ett stänk råröda lingon på det hela så är det hela i hamn.

Nej då, det är inte underskattat. Tror alla tycker att det är precis så illa som det är. Kul att du gillar det dock. Det rimmar bra med nyckelord som camping, kagge och Skara.
Citera
2017-07-11, 06:45
Medlem
Köttbullar gör du från grunden, alltid. När det gäller pulvermos är jag tveksam. Sant är att du inte
kan göra mos på nypotatis så då får pulvret duga man kan alltid krydda till det.
Citera
2017-07-11, 06:59
Bannlyst
gott som fan ju
Citera
2017-07-11, 07:21
Medlem
Det är lingonen som gör det. Alla djupfrysta färdigrätter som finns idag.....t ex kåldolmar och kålpudding blir underbara om man klickar på rejält med lingonsylt.
Citera
2017-07-11, 08:59
Medlem
ps870s avatar
Färdiga köttbullar av hög kvallité kan fungera i brist på hemlagade.
Men pulvermos är oätbart. Oavsett hur mycket extra kryddor, smör, mjölk med mera som läggs i. Fy fan pulvermos är en styggelse, fullständigt obegripligt att det finns personer som köper skiten.
Citera
2017-07-11, 09:02
Medlem
Kan funka i nödfall. Pulvermoset byter jag dock gärna ut mot IKEAs färdiga mos. Men om tid medges blir det godast att göra både köttbullar och mos själv.
Citera
2017-07-11, 09:11
Medlem
Tvonds avatar
De trodde jag med knallade in på Coop för ca 6 månader sedan köpte en burk Felix köttbullar i gräddsås var rätt vidrigt och jag tror att hunden äter bättre mat än Felix Köttbullar i sås
Citera
2017-07-11, 10:03
Medlem
Som-Gjutens avatar
Snarare ÖVERSKATTAT, det smakar ju SKIT!
Citera
2017-07-11, 14:22
Medlem
Europes avatar
Jag vet inte hur köttbullarna på konserv smakar. Det kan mycket möjligt vara godare än många andra färdiga köttbullar. De godaste är så klart de man själv gör. Jag har själv gjort biffar på viltfärs, men borde kanske testa att även göra köttbullar. Sedan är den potatismos man gör själv enormt godare en pulvermos. Det är som om det är två helt olika saker.

Men det finns ju inte alltid tid, plats och möjlighet att göra egna köttbullar och egen potatismos, samt det är så klart inte så att jag inte skulle äta färdiga köttbullar och pulvermos om det inte fanns något annat att tillgå. Är jag tillräckligt hungrig, så lär jag till och med njuta av att äta det. Jag vet, som sagt, inte hur de nämnda konservbullarna smakar, men jag vill minnas att jag föredrar Felix potatismos framför många andra pulverpotatismosar. Det kan nog finnas en poäng med att köttbullarna kommer i gräddsås, för jag föredrar nog mer sås till färdiga köttbullar och pulverpotatismos, jämfört med egna köttbullar och potatismos. Det blir ju även lättare att tillaga om man t.ex. campar, då jag antar att konservens innehåll endast kräver uppvärmning i kaststrull, samt för pulvermoset krävs ju endast att man kokar upp lite vatten.

Edit: Jag har sett köttbullar med sås på konserv på t.ex. ÖoB. Om det visar sig vara av märket Felix, så testar jag kanske det bara för att få veta vad jag tycker om. Generellt är jag dock lite skeptisk till många sådana halv- och helfabrikat p.g.a. konserveringsmedel o.s.v. Det gäller även för andra köttprodukter på konserv, t.ex. skinka, korv o.s.v. Jag har inte ätit sådant och är egentligen inte värst sugen på att göra det, men jag har ändå tänkt att jag borde smaka sådant av ren nyfikenhet. Dessutom är vi ju i Sverige på väg mot en katastrofsituation, så det kan möjligtvis vara värt att preppa med ett litet livsmedelförråd. När det gäller kött med lång hållbarhet, så är det väl i första hand torkad och inte minst konserverad kött som gäller i så fall.
Senast redigerad av Europe 2017-07-11 kl. 14:30. Anledning: Edit
Citera
2017-07-11, 14:33
Medlem
4yoonlys avatar
Detta är gott som attan när man gör riktigt mos, hemmagjorda köttbullar, egen gräddsås... och en gång i tiden gjorda jag egna rårörda lingon...

Men jag är inte fisförnäm för det, klart att jag hade testat burk varianten men icas rårörda lingon...

Tycker det är löjligt när kockar och amatörkockar (jag ingår väl i det sista själv) klankar ner på saker bara för det är halvfabrikat/helfabrikat... det kan vara gott även om inte allt är perfekt...

Faaan man har ätit så mycket skit av "fina" kockar som smakar apa...

Men om jag fattar detta rätt alltså är det en konserv med lite mos i botten och köttbullar och sås i toppen?

---edit

http://www.felix.se/produkter/kottbu...raddsas-560-g/

Ah du får fixa pulvermoset själv :-)
Borde jag förstått... haha sorry!

Förövrigt måste jag tacka som faaan för tipset!

Skall iväg på en hike och denna skall införskaffas troligen! och dra med lite pulvermos (och kryddor och mycket smör) samt en liten behållare med rårörda lingon! perfekt ju!
Senast redigerad av 4yoonly 2017-07-11 kl. 14:36.
Citera
2017-07-11, 14:35
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Burkarna ser man ju fortfarande, aldrig kommit på tanken att köpa det. Aldrig sett någon köpa det heller. Men uppenbarligen finns det någon som gör det.

EDIT

Förstår mig inte heller på pulvermos. Nog går det ner. Men det är knappast mer ansträngande att göra det själv, om man ska göra lite dvs. Det enda jobbiga är att skala potatisen om man ska göra mycket.
Senast redigerad av VoldsamKnarkare 2017-07-11 kl. 14:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in