Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-31, 10:27
  #13
Medlem
Är dom burkarna ens ätbara? :P Känns lite som att köpa dom där cheeseburgarna i plastförpackning i kylen på Lidl.
Citera
2017-08-31, 19:36
  #14
Medlem
Internhumors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukkan112
Är dom burkarna ens ätbara? :P Känns lite som att köpa dom där cheeseburgarna i plastförpackning i kylen på Lidl.

Ja, de går helt klart att skicka i sig. Mycket kalorier men man får i sig en hel burk utan problem. Bra gräddsås. Med en klick rårörda lingon från Felix är saken biff. Addera en schysst pulvermos så är saken biff.
Citera
2017-10-15, 19:53
  #15
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe

Edit: Jag har sett köttbullar med sås på konserv på t.ex. ÖoB. Om det visar sig vara av märket Felix, så testar jag kanske det bara för att få veta vad jag tycker om. Generellt är jag dock lite skeptisk till många sådana halv- och helfabrikat p.g.a. konserveringsmedel o.s.v. Det gäller även för andra köttprodukter på konserv, t.ex. skinka, korv o.s.v. Jag har inte ätit sådant och är egentligen inte värst sugen på att göra det, men jag har ändå tänkt att jag borde smaka sådant av ren nyfikenhet. Dessutom är vi ju i Sverige på väg mot en katastrofsituation, så det kan möjligtvis vara värt att preppa med ett litet livsmedelförråd. När det gäller kött med lång hållbarhet, så är det väl i första hand torkad och inte minst konserverad kött som gäller i så fall.
Inga sådana i Felix bullar...
http://www.felix.se/produkter/kottbu...raddsas-560-g/

Den här är en favorit när det kommer till konserver:
http://www.felix.se/produkter/gulasc...rrikisk-560-g/

Bunkrar själv en massa konserver inför kollapsen som Sverige står inför.
__________________
Senast redigerad av Dr.Kati 2017-10-15 kl. 19:58.
Citera
2017-10-16, 21:31
  #16
Medlem
hazard simpsons avatar
Varför denna lingonsylt hysteri? Våga vägra lingonsylt. Hellre saltgurka.
Citera
2017-10-21, 10:58
  #17
Moderator
rotadents avatar
Jag chansade på en sån där burk en gång och gillade det inte alls. Köpte det mest för att det var billigt och förväntningarna var väl inte på topp. Smaken var väldigt diskret om man så säger (smakade inte så mycket), men jag gillade inte konsistensen på själva köttbullarna alls.
Citera
2017-10-22, 19:57
  #18
Medlem
Internhumors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag chansade på en sån där burk en gång och gillade det inte alls. Köpte det mest för att det var billigt och förväntningarna var väl inte på topp. Smaken var väldigt diskret om man så säger (smakade inte så mycket), men jag gillade inte konsistensen på själva köttbullarna alls.

Kul investering! Kan hålla med om att konsistensen är väldigt mjuk på köttbullarna men gräddsåsen har en härlig fluffighet som passar bra med bullarna och mosen.
Citera
2017-10-25, 22:22
  #19
Medlem
Varje gång jag provat pulvermos har den smakat bittert och så långt från den riktiga versionen som jag upplevt från halvfabrikat. Smörgåstårta i pulverform vore närmare sitt original än pulvermos.
Citera
2017-10-25, 22:30
  #20
Medlem
PenetreraMeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Förstår mig inte heller på pulvermos. Nog går det ner. Men det är knappast mer ansträngande att göra det själv, om man ska göra lite dvs. Det enda jobbiga är att skala potatisen om man ska göra mycket.
Tidsmässigt är det väl oerhört mer ansträngande att göra egen mos. Potatisen ska skalas, sen ska den kokas och därefter mosas till perfektion. Tar väl minst 45 minuter, kanske en timme. Pulvermos gör man ju på 5 minuter.

Att sen egengjord mos är godare, är en annan femma.
Citera
2017-10-28, 13:38
  #21
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenetreraMera
Tidsmässigt är det väl oerhört mer ansträngande att göra egen mos. Potatisen ska skalas, sen ska den kokas och därefter mosas till perfektion. Tar väl minst 45 minuter, kanske en timme. Pulvermos gör man ju på 5 minuter.

Att sen egengjord mos är godare, är en annan femma.

Beror på, visst om du ska göra på 4 kg potatis men om det bara är till 1-2 pers så är det knappast jobbigt. Skala 8-10 potatisar, skär dem i mindre bitar och koka i ca 20 min, i med mjölk, smör och kryddor och stampa. Tar Max 25 minuter och då sköter kokningen sig själv.
Citera
2017-10-31, 20:58
  #22
Medlem
PenetreraMeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Beror på, visst om du ska göra på 4 kg potatis men om det bara är till 1-2 pers så är det knappast jobbigt. Skala 8-10 potatisar, skär dem i mindre bitar och koka i ca 20 min, i med mjölk, smör och kryddor och stampa. Tar Max 25 minuter och då sköter kokningen sig själv.
Ändå...pulvermos tar 5 minuter.
Citera
2017-11-09, 03:08
  #23
Medlem
tastass avatar
Vid rätt tillfälle är det en gudomlig måltid.
Rätt tillfälle är när man knatat runt på kalfjället i regn och motvind i några mil och i slutet på dagen kommit fram till en STF-stuga med försäljning. Då låter man gärna bli frystorkat och njuter i fulla drag av köttbullar, pulvermos och en lättöl innan man myser ner sig sovsäcken.
Citera
2017-11-22, 15:47
  #24
Medlem
Andersdamaans avatar
Konservbullarna tycker inte jag är någon höjdare, men dom duger i krig. Märkligt svampig konsistens och nästan helt utan smak. Såsen smakar desto mer men är på tok för söt enligt mig. Förhållandevis dyra är dom också om man ser till antalet köttbullar i burken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback