Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-10, 22:14
  #1
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
Ja frågan lyder finns det fisk i döda sjöar?

Ska ut och tälta vid en sjö som är död som folk säger, det enda jag vet är att döda sjöar är extremt klara i vattnet, nästan som att bada utomlands.

Men finns det fisk eller är det det folk menar med att den är död ?

Ni som inte sett en död sjö, borde verkligen spana in det

Mvh
Citera
2017-07-11, 00:16
  #2
Medlem
anjoh66s avatar
Fiske borde vara en bättre plats för denna fråga än Hobby.

Hobby --> Jakt, fiske och vildmark
/Moderator
Citera
2017-07-11, 01:06
  #3
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Fiske borde vara en bättre plats för denna fråga än Hobby.

Hobby --> Jakt, fiske och vildmark
/Moderator

Tack!
Citera
2017-07-11, 01:17
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
Ja frågan lyder finns det fisk i döda sjöar?

Ska ut och tälta vid en sjö som är död som folk säger, det enda jag vet är att döda sjöar är extremt klara i vattnet, nästan som att bada utomlands.

Men finns det fisk eller är det det folk menar med att den är död ?

Ni som inte sett en död sjö, borde verkligen spana in det

Mvh

Det klara vattnet beror ofta på låg syrehalt och försurning. Som sagt, det är en "död sjö". Ekosystemet (där fisken mer eller mindre står högst upp i näringspyramiden) finns inte kvar, så fisken har inget att äta. Ytterst förenklat, men ungefär så är det. Tyvärr.
Citera
2017-07-20, 18:32
  #5
Medlem
Jag har hört historier från folk som säger sig ha fiskat i döda småsjöar där det sägs att det inte finns någon fisk men dragit upp fisk efter fisk, däremot vet jag inte om det är historier eller stämmer.

Jag personligen hade nog tagit med mig ett fiskespö oavsett vilken sjö jag hade tältat vid, att vara den som får en jättefirre i sjön utan fisk vore ju ett drömscenario.
Citera
2018-06-12, 15:50
  #6
Medlem
Helt off topic men tänkte tvärt om. Döda fiskar i sjöar. Varför ser man aldrig några flytandes omkring?
Citera
2018-06-12, 16:08
  #7
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyheyYou
Helt off topic men tänkte tvärt om. Döda fiskar i sjöar. Varför ser man aldrig några flytandes omkring?
De ruttnar och bryts ner av naturen.
Citera
2018-06-13, 08:41
  #8
Medlem
Bara för att vattnet är klart behöver sjön inte vara död. En död sjö borde å andra sidan per definition vara tom på fisk.

Jag fiskade i en sjö som var så klar att man utan problem såg när fisken nappade säkert tio meter ut.
Citera
2018-06-14, 18:10
  #9
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyheyYou
Helt off topic men tänkte tvärt om. Döda fiskar i sjöar. Varför ser man aldrig några flytandes omkring?

Döda fiskar ser man lite då och då. På sommaren om syret i vattnet är dåligt brukar man se lite gäddor och abborre flyta runt. Inte helt ovanligt alltså.
Citera
2018-06-15, 20:21
  #10
Medlem
Har fiskat i några sjöar som skulle varit döda. En del har jag inte fått hugg eller nafs efter draget, inte heller något på mask. Andra har jag inte haft hugg eller nafs, men så en dag så smällde det på med någon/några fina abborrar sedan inget igen på år. De som är beskrivna är små ett par hundra meter i diameter. Gissar att de fiskar som blivit så stora att de kan äta annan fisk är mycket få, resten är tusenbröder. Samt en eller annan gädda av storlek.
Citera
2018-06-16, 14:31
  #11
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerblatt67
Har fiskat i några sjöar som skulle varit döda. En del har jag inte fått hugg eller nafs efter draget, inte heller något på mask. Andra har jag inte haft hugg eller nafs, men så en dag så smällde det på med någon/några fina abborrar sedan inget igen på år. De som är beskrivna är små ett par hundra meter i diameter. Gissar att de fiskar som blivit så stora att de kan äta annan fisk är mycket få, resten är tusenbröder. Samt en eller annan gädda av storlek.

Ja så kan det mycket väl vara. Ibland är det också så att fiskar i vissa sjöar är extremt svårflirtade.
Många tror att det inte finns fisk, eller i större mängder bara för att man inte kan få dom till hugg.
Ngt som man kan göra för att testa om en sjö är död eller inte är att typ använda sig av ryssja, eller nät. Sj skulle jag testa ryssja så att man inte tar död på fisken i onödan om det nu är så att beståndet i sjön är lågt.
Kruxet kan väl vara att få tag på båt om sjön/gölen ligger långt ut i skogen t.ex.
I värsta fall kan man ju köpa sig en gummibåt som man snabbt kan blåsa upp.
Tänk dock på att den är tillräckligt stadig så att du kan båda sätta i och ta upp ryssjan.
Citera
2018-07-16, 16:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyheyYou
Helt off topic men tänkte tvärt om. Döda fiskar i sjöar. Varför ser man aldrig några flytandes omkring?

Du har helt enkelt inte vart på plats när dom dör. Själv har jag sett massor med döda fiskar. Såg två enorma mörtar döda för tre dagar sedan. En av dom flöt 2 meter utanför land, den ena låg på botten. Har sett en jävligt stor gös och brax flytandes med. Antingen tar fåglarna hand om dom, eller så sjunker dom till botten och så äter mindre fisk och kräftor upp dom.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback