2017-07-11, 18:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Jag har svårt att säga vad det röda är. Men det är något som absorberar mer ekon än övriga delarna. Kanske något levande. Dykare t.ex.

Sea carrier kunde bestyckas och se ut lite olika ut. Inte omöjligt det är en Carrier AUV modell.

http://www.trmilitary.com/viewtopic.php?t=4922

Också funderat på dykare. Det vitröda till vänster om det stora objektet, skulle det också kunna vara en dykare?
Citera
2017-07-11, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Aha, tack för lektionen i att tolka den här typen av bilder.

Vad är då mörblått vs ljusblå(grön)?

Troligen mjuk botten

Är bilden tagen snett uppifrån eller rakt uppifrån? Snett, eftersom att det finns skuggor?

Nästan rakt uppifrån. Babord sida.
Citera
2017-07-11, 18:28
Medlem
Citat:
Också funderat på dykare. Det vitröda till vänster om det stora objektet, skulle det också kunna vara en dykare?

Går bara gissa vad det är.

Men jag är allt mer övertygad om att det är en Seal Carrier och högst troligt det är en svensk.

Och den här ska Sverige officiellt inte ha. Därför kommer inte försvaret bekräfta den.
Citera
2017-07-11, 18:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Vad är då mörblått vs ljusblå(grön)?

Troligen mjuk botten

Är bilden tagen snett uppifrån eller rakt uppifrån? Snett, eftersom att det finns skuggor?

Nästan rakt uppifrån. Babord sida.

Svarta ytor på det stora objektet, vad tyder svart på?
Citera
2017-07-11, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Synd att det inte finns AIS spår från övrig sjöfart kvar. Kan mycket väl vara ett falskt eko från ett fartygsskrov en bit bort.
Så små ubåtar opererar dessutom inte utan en tender på bekvämt avstånd så i dylika fall finns ett moderskepp någonstans inom ett par distans.

Ja det är riktigt, problemet med miniubåtar är räckvidden och åter räckvidden - Det är inte möjligt att bygga miniubåtar som också har lång räckvidd. Även tex de med reaktorer ombord blir tunga och måste ha tillräcklig flytkraft, de blir större än man tänkt sig för att göra hemliga uppdrag.

Dessutom kan miniubåtar inte heller bli så snabba - Klart att om man ha flytande syre + fotogen i en turbin så kan man ju få fart men det räcker ju inte länge tyvärr.
Nä en miniubåt måste ha ett moderfartyg i närheten

Redan tyskarna under WW1 räknade väl ut detta att miniubåtar skulle ha begränsad användning, just pga dess korta räckvidd.

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Finns privatägda ubåtar i den storleken.

Ja en Colombiansk knarkubåt full av kokain som kommit vilse ?

Nej, den enda privata ubåten som är någorlunda användbar finns väl i Köpenhamn, han som bygger egna raketer ?
Citera
2017-07-11, 18:30
Medlem
Citat:
Svarta ytor på det stora objektet, vad tyder svart på?

Jag ser inget svart på bilderna.
Citera
2017-07-11, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja det är riktigt, problemet med miniubåtar är räckvidden och åter räckvidden - Det är inte möjligt att bygga miniubåtar som också har lång räckvidd. Även tex de med reaktorer ombord blir tunga och måste ha tillräcklig flytkraft, de blir större än man tänkt sig för att göra hemliga uppdrag.

Därför talar det mer och mer för en Seal Carrier. Den kan röra sig i 30-45 knop i ytläge. Sen kan den dyka och köra elmotorer sista biten under vatten.
Citera
2017-07-11, 18:35
Medlem
En måhända dum fråga: om ett ekolod "träffar" en bemannnad undervattensfarkost till exempel miniubåt, märker farkostens personal detta med sina egna tekniska hjälpmedel?
Citera
2017-07-11, 18:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Därför talar det mer och mer för en Seal Carrier. Den kan röra sig i 30-45 knop i ytläge. Sen kan den dyka och köra elmotorer sista biten under vatten.

Och om det fanns ett moderfartyg i närheten, i eller utanför hamnen, förändrar det din uppfattning?

Svart eller inte, det finns mörka partier på det stora objektet på bilderna, 2-3 partier intill det röda längst upp vid den spetsiga delen på objektet, samt hela vägen mellan de röda partierna(långsidorna).
Citera
2017-07-11, 18:52
Medlem
Zickan_s avatar
Citat:
Jag tror de flesta är färgade av rysshotet för se objektivt på detta. Jag tror snarare på en svensk eller kanske en Nato. Hamnen är av Nato klassad som "strategisk intressant".

Men skulle jag betta på något så skulle jag säga svensk.

Och därmed även intressant för ryssen.

Men det skulle ju kunna vara så att man rekar inför Aurora 17 som drar igång om ett par månader.
Citera
2017-07-11, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zickan_
Och därmed även intressant för ryssen.

Men det skulle ju kunna vara så att man rekar inför Aurora 17 som drar igång om ett par månader.

Precis. Säger ryssarna också. Men jag tror denna är svensk.
Citera
2017-07-11, 19:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Precis. Säger ryssarna också. Men jag tror denna är svensk.

Du som är duktig på att läsa bilden, skulle du kunna göra en beräkning på proportioner, läng och bredd?

Jämför med den farkost som du presenterade samt en Triton-NN.

Vore intressant att få höra vad du har att säga om det. För jag undrar vad du baserar din gissning(svensk farkost) på, förutom att iakttagelsen gjordes på svenskt vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in