2017-07-13, 21:31
Medlem
TheOldGimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Nej, Seal carrier är bredare på mitten, smalare i fören och aktern. Klassisk form av undervattenfarkoster.

Hur man kommit fram till att föremålet är 3 meter högt är imponerande. Den förklaringen skulle jag gärna vilja höra. Men det vet säkert du redan?

Aktern på föremålet stämmer ändå inte.
Ang att föremålet skulle vara ca 3 meter är den uppgiften som skrivits i media. Hur man kommit fram till det vet jag inte.
Citera
2017-07-13, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldGimp
Ang att föremålet skulle vara ca 3 meter är den uppgiften som skrivits i media. Hur man kommit fram till det vet jag inte.

De kan ha möjlighet att mäta i 3D. Då finns information som vi inte fått se.
Citera
2017-07-13, 21:36
Medlem
Citat:
.

Där är en del som inte stämmer på bilderna mot en klockren avläsning. Men jag har lärt mig av hundratals timmar framför olika ekolod att inte allt är fotografiskt korrekt varje gång.
Citera
2017-07-13, 21:48
Medlem
TheOldGimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Där är en del som inte stämmer på bilderna mot en klockren avläsning. Men jag har lärt mig av hundratals timmar framför olika ekolod att inte allt är fotografiskt korrekt varje gång.

Jo, så är det förstås.
Citera
2017-07-13, 21:56
Moderator
OYs avatar
Citat:

Om jag inte minns fel så har jag läst i någon artikel där det står att diametern är tre meter.
Citera
2017-07-13, 22:21
Medlem
TheOldGimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om jag inte minns fel så har jag läst i någon artikel där det står att diametern är tre meter.

I princip samma sak. Har du en diameter på 3 meter är objektet 3 meter brett/högt.
Citera
2017-07-13, 22:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
I princip samma sak. Har du en diameter på 3 meter är objektet 3 meter brett/högt.

Precis, så har man bredden så kan man uppskatta diametern och därmed höjden, således inte märkligt att det finns en höjdangivelse i mediarapporteringen.

EDIT;

Utgår ifrån ett runt skrov, kan vara ovalt och då stämmer det inte exakt.
Citera
2017-07-13, 23:11
Medlem
mjps avatar
16 M djup och en sån kass bild??
Mitt ekolod ala 2015 skulle se muttrarna med downvision nog har väl mätfartyget mycket bättre grejjer än så?
Dags för en konspiration kanske?
Släpper dom inte alla bilder?
Klart som snus att dom har mätinstrument som är 1000gg bättre än mitt som kostade 5000kr!
Citera
2017-07-13, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjp
16 M djup och en sån kass bild??
Mitt ekolod ala 2015 skulle se muttrarna med downvision nog har väl mätfartyget mycket bättre grejjer än så?
Dags för en konspiration kanske?
Släpper dom inte alla bilder?
Klart som snus att dom har mätinstrument som är 1000gg bättre än mitt som kostade 5000kr!
Varför? Du menar att man bör utrusta fartygen med utrustning som specifikt är designad för att se muttrar för att det borde vara uppenbart att man behöver kunna se muttrar? Eller bara för att du anser att man kan?
Citera
2017-07-13, 23:29
Medlem
mjps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Varför? Du menar att man bör utrusta fartygen med utrustning som specifikt är designad för att se muttrar för att det borde vara uppenbart att man behöver kunna se muttrar? Eller bara för att du anser att man kan?
Ett mätfartyg som kostar enorma summor har väl ett antal instrument med proffskvalitet som även har ett enkelt downvision system
Kanske nån här inne vet?
Citera
2017-07-13, 23:33
Medlem
mjps avatar
Citat:
Ett mätfartyg som kostar enorma summor har väl ett antal instrument med proffskvalitet som även har ett enkelt downvision system
Kanske nån här inne vet?
Lite info som kan vara av intresse:

1. Mätningen utfördes INTE av Sjöfartsverket.
2. Mätningen utfördes av Gävle Hamn själva.
3. Man använde liten en aluminium båt, Alukin 750, dockad i en lite större ponton för stabiliteten - med ett Olex MultiBeam-system.
Hm undrar hur ettsånt fungerar ?om det har downvision med ekolod brevid på samma skärm eller inget alls?
Nån som kan?
Citera
2017-07-13, 23:50
Medlem
trngws avatar
Citat:
Lite info som kan vara av intresse:

1. Mätningen utfördes INTE av Sjöfartsverket.
2. Mätningen utfördes av Gävle Hamn själva.
3. Man använde liten en aluminium båt, Alukin 750, dockad i en lite större ponton för stabiliteten - med ett Olex MultiBeam-system.
Hm undrar hur ettsånt fungerar ?om det har downvision med ekolod brevid på samma skärm eller inget alls?
Nån som kan?

Och här har vi då ett exempel på en bild ifrån ett Olex MB

http://www.parkermaritime.no/Bilder/...er/seattle.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in