2017-07-12, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Bl.a. Rysslands förmåga att operera med minifarkoster är betydligt lägre än vad vi misstänkt, av alla misstänkta kränkningar sedan U137 har inte en enda bevisats och som det står i mitt citat, försvarsmakten får in liknande rapporter dagligen.

Ryssland åker helt enkelt omkring med miniubåtar nära Sveriges kust.

Nu är inte jag en av de frälsta som tror det rör sig om en ryss. Snarare att det är en svensk.
Citera
2017-07-12, 11:14
Medlem
Christopher.s avatar
Suck dessa jävla ubåtshistorier. Ser det inte som något större hot om en rysk ubåt dockar på valfri hamn i Sverige. Vill de ha intel så får de det genom att muta folk som arbetar på plats eller rentav låta en person med rysk koppling skaffa jobb på berörd hamn. Vill ryssen döda svensken så skjuter de kärnvapenmissiler som vi har noll skydd mot, och då spelar det ingen roll om missilen kommer från Vladivostok eller från en ubåt puttrande utanför smögen.
Citera
2017-07-12, 11:31
Medlem
Returpappers avatar
Vi är rätt många som har egna erfarenheter av närkontakt och så finns det idioter som inte tror på något, eller förnekar av politiska skäl eller för att de inte vill att försvaret ska få mer pengar.
Men vad gör ni i tråden håll för öronen och gå inte in i trådarna och säg att i är less på ubåtslarm. Är man det håller man sig borta hel enkelt, annars tror vi givetvis att ni är här för att bedriva propaganda.
Citera
2017-07-12, 11:33
Medlem
Om de nu muddrat och gjort hamnen bättre så är det väl självklart att även Ryssland och övriga länder i EU samt USA behöver komma dit och mäta in hamnen för att justera deras kartor! Så det är bara märkligt att inte försvaret är där och spanar eller hindrar dem!
Citera
2017-07-12, 11:40
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Nu är inte jag en av de frälsta som tror det rör sig om en ryss. Snarare att det är en svensk.

Du har gjort 29 inlägg i detta ämne, ganska mycket. Man skulle kunna tro du bedriver propaganda för Putins räkning.
Citera
2017-07-12, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vi är rätt många som har egna erfarenheter av närkontakt och så finns det idioter som inte tror på något, eller förnekar av politiska skäl eller för att de inte vill att försvaret ska få mer pengar.
Men vad gör ni i tråden håll för öronen och gå inte in i trådarna och säg att i är less på ubåtslarm. Är man det håller man sig borta hel enkelt, annars tror vi givetvis att ni är här för att bedriva propaganda.
Har du haft närkontakt med ubåtar från främmande makt, varför finns det inga säkra bevis som styrker dessa kontakter?
Till och med fanatiker som ni måste fatta att det förr eller senare skulle gå att bortom allt tvivel bevis något.
Min politiska agenda är sådan att jag ogillar Putin och jag vill öka försvarsanlagen samt börja se realistiskt på vad som hänt angående ubåtarna.
Citera
2017-07-12, 11:49
Medlem
Citat:
Du har gjort 29 inlägg i detta ämne, ganska mycket. Man skulle kunna tro du bedriver propaganda för Putins räkning.
Om du har 10 tillfällen där du misstänker en ryss så kan du ju fortfarande inte utesluta att ett 11:e tillfälle skulle innefatta en svensk ubåt - framför allt då om man betänker att våra ubåtar förväntas regelbundet öva i Sverige. Och är det sedan en resurs man inte vill skall vara känd så kan man ju inte bara gå ut och säga "det var vi".
Citera
2017-07-12, 11:53
Medlem
Citat:

Vem bedriver propaganda?

Det finns inga bevis för att det är ryssar sedan U137 gick på grund. Ändå fortsätter ni skrämmas med ryssen. Det är väl propaganda om något.
Citera
2017-07-12, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Om de nu muddrat och gjort hamnen bättre så är det väl självklart att även Ryssland och övriga länder i EU samt USA behöver komma dit och mäta in hamnen för att justera deras kartor! Så det är bara märkligt att inte försvaret är där och spanar eller hindrar dem!

Om militären upptäcker och stoppar en främmande ubåt när intrånget pågår så har försvaret inte vunnit någonting. Intrånget har ju redan hänt och skadan är skedd. Man har istället avslöjat vid vilken tidpunkt och plats man upptäcker intrång, och hur man skulle agera vid ett intrång i skarpt läge. Detta är ett högt pris att betala.

Om militären istället upptäcker ett intrång och studerar hur det genomförs utan att avslöja att man upptäckt inkräktaren, så kan man lära sig om motståndarens utrustning, numerär och taktik. Man kan finslipa och anpassa sin egen taktik för ett skarpt läge utan att avslöja för motståndaren var och när man tänker ingripa.

Det är helt enkelt mycket smartare att bara titta på.

Med tanke på vad jag vet om svenskt ubåtsförsvar så är det här det scenario jag tror på.
Citera
2017-07-12, 12:01
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Har du haft närkontakt med ubåtar från främmande makt, varför finns det inga säkra bevis som styrker dessa kontakter?
Till och med fanatiker som ni måste fatta att det förr eller senare skulle gå att bortom allt tvivel bevis något.
Min politiska agenda är sådan att jag ogillar Putin och jag vill öka försvarsanlagen samt börja se realistiskt på vad som hänt angående ubåtarna.

Beviskraven är extrema av politiska orsaker. Man måste dra upp den på land och förevisa en ryss i alla TV kanaler. Till och med då kommer vi att möta förnekare. På Vaxholms fästning har de just nu en utställning om Horsfjärdsincidenten. Se den om ni har möjlighet.

Det framgår ganska tydligt att de inte vill ha upp den till ytan, absolut inte vågade skada någon och att det var jävligt skönt när den smet ut. Några vill dock bränna av en minlinje men förhindrades. Många var mycket rädda för ryssen då och det är man än i dag.

Det kanske är klokt ryssen skulle utan tvekan hämnas. Kan de skjuta ner ett Holländskt trafikflygplan så kan de sänka Gotlandsfärjan.
Citera
2017-07-12, 12:05
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Om du har 10 tillfällen där du misstänker en ryss så kan du ju fortfarande inte utesluta att ett 11:e tillfälle skulle innefatta en svensk ubåt - framför allt då om man betänker att våra ubåtar förväntas regelbundet öva i Sverige. Och är det sedan en resurs man inte vill skall vara känd så kan man ju inte bara gå ut och säga "det var vi".

Försvaret vet var de har sin ubåt, eller möjligen två för fler är inte ute samtidigt och de är alldeles för stora för att ligga på botten i Gävle hamn. Vi har inga sjödugliga aktiva miniubåtar.
Citera
2017-07-12, 12:06
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Du är uppenbarligen oemottaglig för de fakta som faktiskt finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in