• 2
  • 3
2017-07-11, 00:02
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Garantier är kanske inte alltid att påräkna, men de säljer bilar under samma regelverk som vanliga bilhandlare, kkl gäller fullt ut även om bilen köpts på auktion.

Undantag är dock om bilen säljs på uppdrag av kronofogden. Då gäller inga garanter. Dock brukar kronofogden numera själva auktionera ut dessa bilar.

Bilias auktionsbolag Netbil har samma koncept som KVD. Där säljs de bilar som inte passar in i Bilias begagnat-hallar. Udda bilar kan gå billigt där liksom på KVD, men normalt för högt i förhållande till värdet. Netbil brukar dessutom övervärdera de billigare bilarna (de som är värda under 5000 kr) så att de blir dyrare inkl inköpsavgift än vad de kostar på en vanlig bilhandlare som säljer bilar i den prisklassen.
Citera
2017-07-11, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Undantag är dock om bilen säljs på uppdrag av kronofogden. Då gäller inga garanter. Dock brukar kronofogden numera själva auktionera ut dessa bilar.

Bilias auktionsbolag Netbil har samma koncept som KVD. Där säljs de bilar som inte passar in i Bilias begagnat-hallar. Udda bilar kan gå billigt där liksom på KVD, men normalt för högt i förhållande till värdet. Netbil brukar dessutom övervärdera de billigare bilarna (de som är värda under 5000 kr) så att de blir dyrare inkl inköpsavgift än vad de kostar på en vanlig bilhandlare som säljer bilar i den prisklassen.

Undantaget måste givetvis beaktas, men mycket få objekt hos KVD är uppdrag från kronofogden, då så är fallet framgår detta.
Citera
2017-07-11, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stekoz888
Ja och vad betyder det, att KVD inte har ansvar om du inte besiktigar fordonet innan auktion och sedan sitter du där med skägget i brevlådan.

Du kan ringa när du får problem men sen är ingen som förstår ditt problem och ingen vill hjälpa dig, ett gammalt knep som KVD har kört länge, du kan väl kolla hur många missnöjda kunder KVD har?

Köparen skall naturligtvis kontrollera bilen i samband med att den hämtas, före auktionen är inget krav. Sedan gäller som sagt sam vanligt kkl om du som köpare är privatperson. Alltså att de första sex månaderna förutsätts fel vara ursprungliga därest ej säljaren kan påvisa annat.
Citera
2017-07-11, 00:33
Medlem
Citat:
Köparen skall naturligtvis kontrollera bilen i samband med att den hämtas, före auktionen är inget krav. Sedan gäller som sagt sam vanligt kkl om du som köpare är privatperson. Alltså att de första sex månaderna förutsätts fel vara ursprungliga därest ej säljaren kan påvisa annat.

Jobbar du hos KVD? Ursäkta att jag frågar men du försvarar KVD

Lite omdömen KVD har fått.
https://gulasidorna.eniro.se/f/kvd-k...en-ab:14404132
Senast redigerad av stekoz888 2017-07-11 kl. 00:40.
Citera
2017-07-11, 10:00
Medlem
carminaburanas avatar
ok, så mitt bästa alternativ vore att köpa från en reputabel bilhandlare som varit i branschen ett bra tag och har överlag bra omdömen? hehe, ja, när jag skriver ner det så så verkar det ju common sense. man kanske får betala lite mer, men man kan känna sig lite tryggare iallfall. Tänkte åka ut till knivsta motor och titta på en där, de verka ha ett par år i branschen iallafall.

Synd för den jag tittade på var bra i de andra avwseendena.

här är länk till auktionen.

https://www.kvd.se/auktion/alla/Merc...--150hk/757642
Citera
2017-07-12, 03:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Undantaget måste givetvis beaktas, men mycket få objekt hos KVD är uppdrag från kronofogden, då så är fallet framgår detta.

Det var tidigare som Kronofogden i Göteborg omväxlande brukade sälja beslag via Kvibergs auktioner och KVD, men pga kostnaderna så gör man det själva numera. KVD har i princip slutat med konkursauktioner så få bilar kommer från konkursbon.

I stockholm är det främst fordonskammaren som auktionerar ut bilar och enligt min erfarenhet så är de mer seriösa med bättre objektbeskrivningar och färre dolda fel på bilarna.
Citera
2017-07-12, 03:49
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
ok, så mitt bästa alternativ vore att köpa från en reputabel bilhandlare som varit i branschen ett bra tag och har överlag bra omdömen? hehe, ja, när jag skriver ner det så så verkar det ju common sense. man kanske får betala lite mer, men man kan känna sig lite tryggare iallfall. Tänkte åka ut till knivsta motor och titta på en där, de verka ha ett par år i branschen iallafall.

Synd för den jag tittade på var bra i de andra avwseendena.

här är länk till auktionen.

https://www.kvd.se/auktion/alla/Merc...--150hk/757642

Arbetsbilarna på KVD brukar vara rätt rostiga men det innebär inte att de är dåliga tekniskt sett. Men man får provköra först.
Den här bilen i länken närmar sig sin tekniska livslängd (som brukar vara runt 20.000 mil) så man får räkna med att saker går sönder och behöver bytas. Motorn brukar dock hålla längre än så.
Citera
2017-07-12, 03:52
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Arbetsbilarna på KVD brukar vara rätt rostiga men det innebär inte att de är dåliga tekniskt sett. Men man får provköra först.
Den här bilen i länken närmar sig sin tekniska livslängd (som brukar vara runt 20.000 mil) så man får räkna med att saker går sönder och behöver bytas. Motorn brukar dock hålla längre än så.

Ja, jag pratade med kvd och drog tillbaka mitt bud, de skulle skjuta på auktionen tills de undersökt bilen närmare men den går fortfarande, jävligt märkligt
Citera
2017-07-12, 11:12
Medlem
record-collectors avatar
Skulle gissa på att KVD måste ge köparen (om h*n är privatperson) samma regler som gäller om man köper bil hos bilhandlare. Kostar bilen mer än 30K kronor måste bilhandlaren, i detta fallet KVD, ge garanti på bilen.
Citera
2017-07-12, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Skulle gissa på att KVD måste ge köparen (om h*n är privatperson) samma regler som gäller om man köper bil hos bilhandlare. Kostar bilen mer än 30K kronor måste bilhandlaren, i detta fallet KVD, ge garanti på bilen.

Garanti behöver aldrig lämnas, det är ett frivilligt åtagande från säljarens sida som dock ofta används som försäljningshjälpmedel. Däremot gäller konsumentköplagen i de flesta fall, undantag är om det är utmätt gods. Givetvis förutsätter detta att köparen är privatperson.
Citera
2017-12-23, 20:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Har noterat att KVD slutat med öppna visningar av objekten.

https://www.kvd.se/visningstider

Jag tror de haft problem med folk som strukit runt på anläggningarna och ställt till med problem av olika slag. Trist att det ska vara så, men det ligger väl tyvärr i tiden.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in