• 1
  • 2
2017-07-09, 17:01
Medlem
carminaburanas avatar
Dum fråga förstås, men jag vet inte svaret. Jag tittar på ett objekt där, och kollar jag hos transportstyrelsen så är det en avgift på 830kr vid påställning (ink avgifter), jag antar att det är skatten som ej blivit betald av förra ägaren. den blir ju avställd av kvd när de tar emot den, men vem ska betala, jag, kvarndammen eller förra ägaren? Jag vill ju inte pynta för något retroaktivt..
Senast redigerad av carminaburana 2017-07-09 kl. 17:51.
Citera
2017-07-09, 17:09
Medlem
Köpte bil på KVD för en månad sedan. Betalade auktionspriset och inropsavgiften, inget annat.

EDIT: Vad dum jag är, bilen jag köpte är ju skattebefriad... Skulle gissa att du får betala avgiften/skatten vid påställning precis som när du köper av bilhandlare.
Senast redigerad av fjeddo 2017-07-09 kl. 17:11.
Citera
2017-07-09, 17:25
Medlem
var och en betalar sin egen skatt. så ja du får självklart betala din fordonsskatt

förvånansvärt att det finns så många okunniga när det gäller fordon och fordonskskatt,
Citera
2017-07-09, 17:25
Medlem
KVD har jag ingen aning om. Fast det borde väl vara som hos vilken bilhandlare som helst - du får betala - eller så gör man upp en "deal" vid ett inbyte. Det suger ju att betala påställningsavgiften plus skatten rakt efter varandra och "skänka" bort tiden på sin egen.
Citera
2017-07-09, 17:26
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
var och en betalar sin egen skatt. så ja du får självklart betala din fordonsskatt

förvånansvärt att det finns så många okunniga när det gäller fordon och fordonskskatt,

Det var därför jag frågade. Du kanske var född med den kunskapen, din dryge fan? Sen är det inte riiiktigt lika lätt som du vill få det att framstå.

https://transportstyrelsen.se/sv/vag...attskyldighet/

Nu vet jag, tack.
Citera
2017-07-09, 17:27
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Dum fråga förstås, men jag vet inte svaret. Jag tittar på ett objekt där, och kollar jag hos transportstyrelsen så är det en avgift på 830kr vid påställning (ink avgifter), jag antar att det är skatten som ej blivit betald av förra ägaren. den blir ju avställd av kvd när de tar emot den, men vem ska betala, jag, kvarndammen eller förra ägaren? Jag vill ju inte pynta för något retroaktivt..

Hm, dom 830 kronorna lär ju vara för framtiden. Alltså skattekostnaden fram till nästa skatteperiod. Den kostnaden faller ju på dig.

Om bilen har en gammal skatteskuld så brukar det också framgå på transportstyrelsens hemsida.
Citera
2017-07-09, 17:29
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Hm, dom 830 kronorna lär ju vara för framtiden. Alltså skattekostnaden fram till nästa skatteperiod. Den kostnaden faller ju på dig.

Om bilen har en gammal skatteskuld så brukar det också framgå på transportstyrelsens hemsida.

Ja, det var det jag var osäker på, om de 830 var för något som jag inte hade att göra med liksom, därav spörsmålet! Men jag tror jag har koll nu, det är den del av skatten som är kvar att betala innan nästa period (aug) börjar som jag fattat det.
Citera
2017-07-09, 17:32
Medlem
Citat:
Det var därför jag frågade. Du kanske var född med den kunskapen, din dryge fan? Sen är det inte riiiktigt lika lätt som du vill få det att framstå.

https://transportstyrelsen.se/sv/vag...attskyldighet/

Nu vet jag, tack.

fast det är det ju visst. den som äger bilen betalar skatten, vill du behålla skatten när du säljer så ställer du av eller tar extra betalt för just skatten
Citera
2017-07-09, 17:35
Medlem
Som många andra bilhandlare har de väl ställt av bilen så de Får tillbaks skatten.

Men ja, det är återstående periods skatt du ska betala in vid påställning.
Citera
2017-07-09, 17:39
Medlem
carminaburanas avatar
Ok, tackar allihopa, nu har jag koll!
Citera
2017-07-09, 17:44
Medlem
carminaburanas avatar
Förresten, vad är det allmänna åsikten omn att handla av dem? Man läser både bu och bä på nätet om dem, speciellt den här listan, som dock låter som att alla negativa inlägg ä skrivna av samma person.

http://naringsliv.blogspot.se/2011/1...auktioner.html
Citera
2017-07-09, 18:00
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Förresten, vad är det allmänna åsikten omn att handla av dem? Man läser både bu och bä på nätet om dem, speciellt den här listan, som dock låter som att alla negativa inlägg ä skrivna av samma person.

http://naringsliv.blogspot.se/2011/1...auktioner.html
Det är inga problem att handla av KVD, dom är seriösa och dokumenterar alla brister dom hittar på bilarna. Problemet här är snarare att många av bilarna är i så dåligt skick att inga seriösa bilhandlare vill ha dom i sina hallar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in