Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-07, 13:29
  #1
Medlem
Hej! Har en ASUS-laptop av modellen F555L om det är av intresse. Nu är det så att laptopen slutat ladda av någon anledning, misstänker att något i datorns "laddarintag" gått sönder, då jag provat flera olika nya laddare men ingen av dem fungerar som det ska. Den enda gången datorn laddas är om jag om liksom pressar laddaren mot intaget, men det är ju inte särskilt praktiskt att alltid behöva göra så. Inte så sugen på att köpa en ny dator, så jag undrar: Vad kan det tänkas kosta att lämna in datorn på reparation och få detta fixat?
Citera
2017-07-07, 13:51
  #2
Medlem
RutledgeWoods avatar
Lämna in den hos ett litet ställe som sysslar med mobilreparationer så kostar det inte så mycket. (Beställ delen själv från ebay)
Citera
2017-07-07, 14:09
  #3
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutledgeWood
Lämna in den hos ett litet ställe som sysslar med mobilreparationer så kostar det inte så mycket. (Beställ delen själv från ebay)
Och om du känner dig pepp på det kan du ju alltid skruva isär datorn och fixa det själv om du är bekväm med lödkolv. Det är förmodligen bara två poler, ingen jord. Gissningsvis ett väldigt simpelt arbete.
Citera
2017-07-07, 14:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutledgeWood
Lämna in den hos ett litet ställe som sysslar med mobilreparationer så kostar det inte så mycket. (Beställ delen själv från ebay)

Vad då för del?
Citera
2017-07-07, 14:33
  #5
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stracci
Vad då för del?
http://www.ebay.com/itm/DC-Power-Jac...-/361905852735
Citera
2017-07-07, 15:43
  #6
Medlem
Kan det vara så att datorn är så pass gammal att batteriet är slut?
Har du använt laptopen med strömsladden i under långa perioder?

Ta bort batteriet helt och kör med bara strömsladden o se om det fungerar bättre.

Edit: Är det glapp så går det att laga. Lämna in det på en firma som kan det där och inte Mohammed runt hörnet.
Se till att kryptera hårddisken först bara.
Citera
2017-07-07, 16:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Kan det vara så att datorn är så pass gammal att batteriet är slut?
Har du använt laptopen med strömsladden i under långa perioder?

Ta bort batteriet helt och kör med bara strömsladden o se om det fungerar bättre.

Edit: Är det glapp så går det att laga. Lämna in det på en firma som kan det där och inte Mohammed runt hörnet.
Se till att kryptera hårddisken först bara.

Har haft datorn i ett och ett halvt år nu, och visst har jag i laddaren väldigt ofta, varje gång jag använder datorn vilket blir circa 5-6 timmar om dygnet. Hur tänker du med strömsladden nu? Är lite lost när det gäller datorer haha.

Misstänker att det är glapp, för den fungerar när man liksom håller den intryckt, men inte annars. Det där med att kryptera hårddisken är jag inte så haj med, någon länk med bra tips på det?
Citera
2017-07-07, 17:02
  #8
Medlem
Safetsj49s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stracci
Har haft datorn i ett och ett halvt år nu, och visst har jag i laddaren väldigt ofta, varje gång jag använder datorn vilket blir circa 5-6 timmar om dygnet. Hur tänker du med strömsladden nu? Är lite lost när det gäller datorer haha.

Misstänker att det är glapp, för den fungerar när man liksom håller den intryckt, men inte annars. Det där med att kryptera hårddisken är jag inte så haj med, någon länk med bra tips på det?

Jag hade i första hand tagit reda på var glappet härstammar ifrån och försökt åtgärda det istället. För om glappet sitter i sladden och inte jacket så kan du byta jacket men problemet kvarstår, lättare att beställa ny sladd isåfall.
Citera
2017-07-07, 17:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Safetsj49
Jag hade i första hand tagit reda på var glappet härstammar ifrån och försökt åtgärda det istället. För om glappet sitter i sladden och inte jacket så kan du byta jacket men problemet kvarstår, lättare att beställa ny sladd isåfall.

Har som sagt provat flera nya laddare, och alla fungerar bara när man håller de hårt intryckta. Kan i alla fall konstatera att det inte är fel på laddarna, utan det är datorns power jack som krånglar.
Citera
2017-07-07, 18:26
  #10
Medlem
Loppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Och om du känner dig pepp på det kan du ju alltid skruva isär datorn och fixa det själv om du är bekväm med lödkolv. Det är förmodligen bara två poler, ingen jord. Gissningsvis ett väldigt simpelt arbete.

Kan inte tänka mig att det behövs någon lödkolv.
En sladd med en kontakt i var ände, lättare att byta den än att skruva isär laptopen utan att ha sönder något.

Skruva isär datorn och leta på kabeln som går till laddingången. Med största säkerhet sitter det en liten klisterlapp eller liknande med ett artikelnummer. Använd detta nummer och sök på ebay.
Citera
2017-07-07, 22:49
  #11
Medlem
Efter din beskrivning låter det som att strömanslutningen glappar. Det är ett rätt vanligt fel på vissa laptops. Anslutningen tar speciellt stryk om man råkar rycka i sladden eller den är sträckt. Troligtvis har en kontakt i power jacken gått av, vilket gör att det funkar om du lägger lite tryck mot den.

Denna del går att beställa på Ebay som någon annan sa. Dock måste man avlägsna det gamla och löda dit en ny vilket ingen utan lödvana bör göra.

Kolla här för info https://www.youtube.com/watch?v=jaTHyoRSRLI
Citera
2017-07-08, 01:13
  #12
Medlem
Uppskattar tipsen i tråden! Får fundera lite på vad jag gör härnäst, om inte jag skall börja med att lämna in datorn på någon repair-shop och höra lite vad dom säger.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback