• 1
  • 2
2017-07-03, 21:52
Medlem
thegoodshepherds avatar
https://www.svd.se/tino-sanandaji-de...almedalen-2017

Citat:
Hur ska man frklara den explosiva kningen av vldtkter? Varfr blir utanfrskapsomrdena allt fler? Och hur ska vi undvika framvxten av en underklass med etniska frtecken?

Tyckte intervjun och mnena kring invandringens problem och ven Sveriges mjligheter att klara framtiden r riktigt bra och intressant.

Tror att de flesta hller med Tino om invandringens problem. Men vad tycker ni om hans tankar kring lsningarna och ven ang den ekonomiska utvecklingen i Sverige och vst framver?
Citera
2017-07-03, 22:38
Medlem
Kan man se intervjun ngonstans? Jag ser inget p SVD i varje fall.
Citera
2017-07-03, 22:57
Medlem
Hegamons avatar
Tino tnker ungefr som jag tnker. Att arbeten finns inte och dom som finns r fr svra fr stora grupper. Att om vi inte kan vara tillrckligt produktiva kan vi gra estetiska saker, vi kan kortfattat gra vad vi vill. Jag ser en framtid med medborgarln fr stora grupper i samhllet.

Dessa grupper kommer att tids nog bli mycket produktiva fr samhllet, d det dom gr kommer gagna alla. Men d tnker jag konst, litteratur, vetenskap och utvecklande av sociala innervationer. Mnniskan r egentligen inte skapad fr att jobba ta och d.

Utan medborgarln fr dom som inte kan producera kommer skapa incitament fr mnniskor att utveckla vrt samhlle och oss sjlva mentalt. Finurligt r att den tekniska utvecklingen konstant kommer gra allt flera mnniskor sysslolsa. S att invandrare med bristande frmga att producera r arbetslsa idag, kommer betyda att etniska svenskar med god intelligens kommer bli sysslolsa i framtiden. Det faktumet kommer skapa innovationer inom samtliga samhllsvetenskaper och branscher.

Strsta problemet jag ser fr vra invandrare r att dom blir utkastade innan dom fr medborgarln. Att dom blir placerade vid medelhavet och tvingas klara sig sjlva. Eftersom ekonomiskt kan vi hysa invandrare men socialt och kulturellt kan Sverige inte hantera dom konflikter som vi idag bygger. Om ingen stoppar dom inrikes spnningarna som vi idag bygger.

Jag tror p en framtid dr bde och kommer ske. Mnga i Sverige kommer f motsvarande medborgarln och mnga invandrare kommer tvingas flytta frn Sverige. Men det ligger ett antal rtionden framt i tiden.
Citera
2017-07-03, 23:46
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Dessa grupper kommer att tids nog bli mycket produktiva fr samhllet, d det dom gr kommer gagna alla. Men d tnker jag konst, litteratur, vetenskap och utvecklande av sociala innervationer.

Det verkar inte s. Mnga har idag massor av fritid. En del har bara fritid (gr p soc, frtidspension tc). Men hur mnga hller p med skapande? Sitta och se p arabiska TV-spor, r det "konst, litteratur, vetenskap och utvecklande av sociala innervationer"?
Nej, jag tror nog att en vldigt stor del av dom som kommer att f medborgarln inte kommer att gra spciellt mycket nr det gller konst, litteratur, vetenskap och utvecklande av sociala innervationer. Inte mer n idag.
Citera
2017-07-03, 23:48
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Kan man se intervjun ngonstans? Jag ser inget p SVD i varje fall.
https://svdvod-vh.akamaihd.net/i/201...il/master.m3u8
Citera
2017-07-04, 06:49
Medlem
Massutmaningen blir bara strre och strre. De humanitra insatserna har redan hjlpt mnniskosmugglarna att fra ver 85 000 "btflyktingar" till Italien som knakar i fogarna. UNCHR vill nu "hjlpa" situationen genom att "btflyktingarna" som de uppskattar att till hlften r ekonomiska flyktingar ska nu fras till andra EU-lnder fr att avlasta Italien.

Och vad sger EU? Merkel reste ju i Nordafrika fr att f ngon sorts avtal som stoppar massinvandringen. Det var nog ett misslyckande som vra medier nu tiger ihjl. EU-ledarna str handfallna. Vad sger den nya stjrnan Macron? Han verkar ha sluppit frgorna. Kommer Frankrike nu axla Tysklands fallna vlkomstpolitikmantel? Vad sger fransmnnen om frivilligorganisationerna brjar lossa sin smuggellast i franska hamnar?

Personligen har jag slutat att ge bidrag till dessa frivilligorganisationerna (Lkare utan grnser, RK, Rdda barnen m fl) fr att de lockar stackars mnniskor ut i oknda hav och fr att de tnker ndra kulturen i Europa till att likna den som de har i MENA. Fr det r vad dessa mnniskor har med sig i bagaget. Inte hjrnkirurgexamen.

SRs senaste reportage om Medelhavskatastrofen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6731742
Citera
2017-07-04, 09:07
Medlem
PropusGhandis avatar
En bra intervju. Grejen r vl inte om han har rtt, eller om det r mjliga lsningar utan om vilka politiker som vill gra ngot i nrheten av frslagen? Vilket parti skulle det vara? Alliansen vill inte. SD kan inte.

Ps. Tino S signerar bcker i Almedalen idag (tisdag) ser jag. Vi fr vl se om politikerna dr r intresserade. Tltplats 530, Medborgerlig Samlings tlt.
Citera
2017-07-04, 09:56
Medlem
thegoodshepherds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Tino tnker ungefr som jag tnker. Att arbeten finns inte och dom som finns r fr svra fr stora grupper. Att om vi inte kan vara tillrckligt produktiva kan vi gra estetiska saker, vi kan kortfattat gra vad vi vill. Jag ser en framtid med medborgarln fr stora grupper i samhllet.

Dessa grupper kommer att tids nog bli mycket produktiva fr samhllet, d det dom gr kommer gagna alla. Men d tnker jag konst, litteratur, vetenskap och utvecklande av sociala innervationer. Mnniskan r egentligen inte skapad fr att jobba ta och d.

Utan medborgarln fr dom som inte kan producera kommer skapa incitament fr mnniskor att utveckla vrt samhlle och oss sjlva mentalt. Finurligt r att den tekniska utvecklingen konstant kommer gra allt flera mnniskor sysslolsa. S att invandrare med bristande frmga att producera r arbetslsa idag, kommer betyda att etniska svenskar med god intelligens kommer bli sysslolsa i framtiden. Det faktumet kommer skapa innovationer inom samtliga samhllsvetenskaper och branscher.

Strsta problemet jag ser fr vra invandrare r att dom blir utkastade innan dom fr medborgarln. Att dom blir placerade vid medelhavet och tvingas klara sig sjlva. Eftersom ekonomiskt kan vi hysa invandrare men socialt och kulturellt kan Sverige inte hantera dom konflikter som vi idag bygger. Om ingen stoppar dom inrikes spnningarna som vi idag bygger.

Jag tror p en framtid dr bde och kommer ske. Mnga i Sverige kommer f motsvarande medborgarln och mnga invandrare kommer tvingas flytta frn Sverige. Men det ligger ett antal rtionden framt i tiden.

Man ska tnka p att Tino ven sger att man mste gra ngot NU fr att saker inte ska g verstyr. Jag tolkar som att han menar att det r bst Sverige stter ls p grinden.
Citera
2017-07-04, 10:02
Medlem
thegoodshepherds avatar
Jag blir lite frundrad ver hgerns starka vilja till lglnejobb, som Tino frklarar p ett pedagogiskt stt inte skulle fungera. Det knns som om satsningen r ett slag i luften och bara ngot som ska gras fr grandets skull. Detta borde debatteras mer eftersom till och med sossarna och LO verkar vackla p frgan nu.

Min vertygelse ver att jag skulle frvalta min egen framtid och tillgngar bttre sjlv utan statens inblandning blir strre fr varje dag. Politiker har helt enkelt ingen koll!
Citera
2017-07-04, 14:15
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd
Jag blir lite frundrad ver hgerns starka vilja till lglnejobb, som Tino frklarar p ett pedagogiskt stt inte skulle fungera. Det knns som om satsningen r ett slag i luften och bara ngot som ska gras fr grandets skull. Detta borde debatteras mer eftersom till och med sossarna och LO verkar vackla p frgan nu.

Min vertygelse ver att jag skulle frvalta min egen framtid och tillgngar bttre sjlv utan statens inblandning blir strre fr varje dag. Politiker har helt enkelt ingen koll!
Jag r ocks frvnad ver detta. ven delar av hgern som man vet r ngra av Tino Sanandajis anhngare sitter fortfarande och ltar samma jvla skit om enkla jobb. Nu menar jag s klart inte att man mste hlla med om allt Sanandaji sger, man kan ju hlla med om hans problembeskrivning utan att hlla med om hans lsningar, men det r nd fr mig lite av ett mysterium.

De vill bara inte fatta.

Vad r det de vill att folk ska gra? Packa kassar p konsum? Allts, om jag fr vlja mellan att g till en affr dr nn person som knappt kan tala svenska packar min matkasse eller dr jag gr det sjlv s vljer jag det senare. En mngd matkedjor gr sig sakta men skert av med fler och fler bemannade kassor, inte fan kommer de brja anstlla personal som packar kassar t folk istllet.

Som han sger, det finns ingen plats fr sna dr idiotjobb p svensk arbetsmarknad.
Citera
2017-07-04, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd

Jag tycker att denna intervju r strlande, inte fr att vi initierade lr oss ngot nytt, utan hur andra av de frstockad kan f mjligheten att lra sig ngot. Det r vl dr styrkan ligger hos denna intervju, med stor potentiell genomslagskraft.
Citera
2017-07-04, 18:51
Medlem
fluffypuffys avatar
Mycket bra argumentation av Tino, och en definitiv gonppnare fr det sovande folket om de fr mjligheten att se detta. Tyvrr handlar blaskornas headlines fortfarande om att MN r orsaken till allt ont, och detta skuffas nog undan frn folket som vanligt.
Tino vet vad han pratar om, till skillnad frn dom andra tomtarna p Gotland idag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in