Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-07-03, 21:52
Medlem
thegoodshepherds avatar
https://www.svd.se/tino-sanandaji-de...almedalen-2017

Citat:
Hur ska man förklara den explosiva ökningen av våldtäkter? Varför blir utanförskapsområdena allt fler? Och hur ska vi undvika framväxten av en underklass med etniska förtecken?

Tyckte intervjun och ämnena kring invandringens problem och även Sveriges möjligheter att klara framtiden är riktigt bra och intressant.

Tror att de flesta håller med Tino om invandringens problem. Men vad tycker ni om hans tankar kring lösningarna och även ang den ekonomiska utvecklingen i Sverige och väst framöver?
Citera
2017-07-03, 22:38
Medlem
Kan man se intervjun någonstans? Jag ser inget på SVD i varje fall.
Citera
2017-07-03, 22:57
Medlem
Hegamons avatar
Tino tänker ungefär som jag tänker. Att arbeten finns inte och dom som finns är för svåra för stora grupper. Att om vi inte kan vara tillräckligt produktiva kan vi göra estetiska saker, vi kan kortfattat göra vad vi vill. Jag ser en framtid med medborgarlön för stora grupper i samhället.

Dessa grupper kommer att tids nog bli mycket produktiva för samhället, då det dom gör kommer gagna alla. Men då tänker jag konst, litteratur, vetenskap och utvecklande av sociala innervationer. Människan är egentligen inte skapad för att jobba äta och dö.

Utan medborgarlön för dom som inte kan producera kommer skapa incitament för människor att utveckla vårt samhälle och oss själva mentalt. Finurligt är att den tekniska utvecklingen konstant kommer göra allt flera människor sysslolösa. Så att invandrare med bristande förmåga att producera är arbetslösa idag, kommer betyda att etniska svenskar med god intelligens kommer bli sysslolösa i framtiden. Det faktumet kommer skapa innovationer inom samtliga samhällsvetenskaper och branscher.

Största problemet jag ser för våra invandrare är att dom blir utkastade innan dom får medborgarlön. Att dom blir placerade vid medelhavet och tvingas klara sig själva. Eftersom ekonomiskt kan vi hysa invandrare men socialt och kulturellt kan Sverige inte hantera dom konflikter som vi idag bygger. Om ingen stoppar dom inrikes spänningarna som vi idag bygger.

Jag tror på en framtid där både och kommer ske. Många i Sverige kommer få motsvarande medborgarlön och många invandrare kommer tvingas flytta från Sverige. Men det ligger ett antal årtionden framåt i tiden.
Citera
2017-07-03, 23:46
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Dessa grupper kommer att tids nog bli mycket produktiva för samhället, då det dom gör kommer gagna alla. Men då tänker jag konst, litteratur, vetenskap och utvecklande av sociala innervationer.

Det verkar inte så. Många har idag massor av fritid. En del har bara fritid (går på soc, förtidspension tc). Men hur många håller på med skapande? Sitta och se på arabiska TV-såpor, är det "konst, litteratur, vetenskap och utvecklande av sociala innervationer"?
Nej, jag tror nog att en väldigt stor del av dom som kommer att få medborgarlön inte kommer att göra spciellt mycket när det gäller konst, litteratur, vetenskap och utvecklande av sociala innervationer. Inte mer än idag.
Citera
2017-07-03, 23:48
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Kan man se intervjun någonstans? Jag ser inget på SVD i varje fall.
https://svdvod-vh.akamaihd.net/i/201...il/master.m3u8
Citera
2017-07-04, 06:49
Medlem
Massutmaningen blir bara större och större. De humanitära insatserna har redan hjälpt människosmugglarna att föra över 85 000 "båtflyktingar" till Italien som knakar i fogarna. UNCHR vill nu "hjälpa" situationen genom att "båtflyktingarna" som de uppskattar att till hälften är ekonomiska flyktingar ska nu föras till andra EU-länder för att avlasta Italien.

Och vad säger EU? Merkel reste ju i Nordafrika för att få någon sorts avtal som stoppar massinvandringen. Det var nog ett misslyckande som våra medier nu tiger ihjäl. EU-ledarna står handfallna. Vad säger den nya stjärnan Macron? Han verkar ha sluppit frågorna. Kommer Frankrike nu axla Tysklands fallna välkomstpolitikmantel? Vad säger fransmännen om frivilligorganisationerna börjar lossa sin smuggellast i franska hamnar?

Personligen har jag slutat att ge bidrag till dessa frivilligorganisationerna (Läkare utan gränser, RK, Rädda barnen m fl) för att de lockar stackars människor ut i okända hav och för att de tänker ändra kulturen i Europa till att likna den som de har i MENA. För det är vad dessa människor har med sig i bagaget. Inte hjärnkirurgexamen.

SRs senaste reportage om Medelhavskatastrofen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6731742
Citera
2017-07-04, 09:07
Medlem
PropusGhandis avatar
En bra intervju. Grejen är väl inte om han har rätt, eller om det är möjliga lösningar utan om vilka politiker som vill göra något i närheten av förslagen? Vilket parti skulle det vara? Alliansen vill inte. SD kan inte.

Ps. Tino S signerar böcker i Almedalen idag (tisdag) ser jag. Vi får väl se om politikerna där är intresserade. Tältplats 530, Medborgerlig Samlings tält.
Citera
2017-07-04, 09:56
Medlem
thegoodshepherds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Tino tänker ungefär som jag tänker. Att arbeten finns inte och dom som finns är för svåra för stora grupper. Att om vi inte kan vara tillräckligt produktiva kan vi göra estetiska saker, vi kan kortfattat göra vad vi vill. Jag ser en framtid med medborgarlön för stora grupper i samhället.

Dessa grupper kommer att tids nog bli mycket produktiva för samhället, då det dom gör kommer gagna alla. Men då tänker jag konst, litteratur, vetenskap och utvecklande av sociala innervationer. Människan är egentligen inte skapad för att jobba äta och dö.

Utan medborgarlön för dom som inte kan producera kommer skapa incitament för människor att utveckla vårt samhälle och oss själva mentalt. Finurligt är att den tekniska utvecklingen konstant kommer göra allt flera människor sysslolösa. Så att invandrare med bristande förmåga att producera är arbetslösa idag, kommer betyda att etniska svenskar med god intelligens kommer bli sysslolösa i framtiden. Det faktumet kommer skapa innovationer inom samtliga samhällsvetenskaper och branscher.

Största problemet jag ser för våra invandrare är att dom blir utkastade innan dom får medborgarlön. Att dom blir placerade vid medelhavet och tvingas klara sig själva. Eftersom ekonomiskt kan vi hysa invandrare men socialt och kulturellt kan Sverige inte hantera dom konflikter som vi idag bygger. Om ingen stoppar dom inrikes spänningarna som vi idag bygger.

Jag tror på en framtid där både och kommer ske. Många i Sverige kommer få motsvarande medborgarlön och många invandrare kommer tvingas flytta från Sverige. Men det ligger ett antal årtionden framåt i tiden.

Man ska tänka på att Tino även säger att man måste göra något NU för att saker inte ska gå överstyr. Jag tolkar som att han menar att det är bäst Sverige sätter lås på grinden.
Citera
2017-07-04, 10:02
Medlem
thegoodshepherds avatar
Jag blir lite förundrad över högerns starka vilja till låglönejobb, som Tino förklarar på ett pedagogiskt sätt inte skulle fungera. Det känns som om satsningen är ett slag i luften och bara något som ska göras för görandets skull. Detta borde debatteras mer eftersom till och med sossarna och LO verkar vackla på frågan nu.

Min övertygelse över att jag skulle förvalta min egen framtid och tillgångar bättre själv utan statens inblandning blir större för varje dag. Politiker har helt enkelt ingen koll!
Citera
2017-07-04, 14:15
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd
Jag blir lite förundrad över högerns starka vilja till låglönejobb, som Tino förklarar på ett pedagogiskt sätt inte skulle fungera. Det känns som om satsningen är ett slag i luften och bara något som ska göras för görandets skull. Detta borde debatteras mer eftersom till och med sossarna och LO verkar vackla på frågan nu.

Min övertygelse över att jag skulle förvalta min egen framtid och tillgångar bättre själv utan statens inblandning blir större för varje dag. Politiker har helt enkelt ingen koll!
Jag är också förvånad över detta. Även delar av högern som man vet är några av Tino Sanandajis anhängare sitter fortfarande och ältar samma jävla skit om enkla jobb. Nu menar jag så klart inte att man måste hålla med om allt Sanandaji säger, man kan ju hålla med om hans problembeskrivning utan att hålla med om hans lösningar, men det är ändå för mig lite av ett mysterium.

De vill bara inte fatta.

Vad är det de vill att folk ska göra? Packa kassar på konsum? Alltså, om jag får välja mellan att gå till en affär där nån person som knappt kan tala svenska packar min matkasse eller där jag gör det själv så väljer jag det senare. En mängd matkedjor gör sig sakta men säkert av med fler och fler bemannade kassor, inte fan kommer de börja anställa personal som packar kassar åt folk istället.

Som han säger, det finns ingen plats för såna där idiotjobb på svensk arbetsmarknad.
Citera
2017-07-04, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd

Jag tycker att denna intervju är strålande, inte för att vi initierade lär oss något nytt, utan hur andra av de förstockad kan få möjligheten att lära sig något. Det är väl där styrkan ligger hos denna intervju, med stor potentiell genomslagskraft.
Citera
2017-07-04, 18:51
Medlem
fluffypuffys avatar
Mycket bra argumentation av Tino, och en definitiv ögonöppnare för det sovande folket om de får möjligheten att se detta. Tyvärr handlar blaskornas headlines fortfarande om att MÄN är orsaken till allt ont, och detta skuffas nog undan från folket som vanligt.
Tino vet vad han pratar om, till skillnad från dom andra tomtarna på Gotland idag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in