Citat:
Ursprungligen postat av
moralhora
Precis. Och visst, det är cyniskt, men å andra sidan så lär hon inte kunna dra in 100k+ på att föreläsa på gymnasieskolor om fem år så då kan hon lika gärna försöka dra in så mycket kapital medan hon kan. Sedan så är det väl mer talande att alla inom massmedia spelar med i denna charad, men det kanske säger mer om branschen än Linnea själv.

Precis. Det verkar ligga i influencerbranschen att man inte alls lever som man lär helt enkelt för att man säljer sitt goda varumärke till företag som behöver godhetsknarkarpoäng av Starka Tjejer Som Inte Tar Skit™. Zara Larsson jobbar ju med fascisterna på Huawei och "bryr sig bara om att de gör bra telefoner". Synd att hon inte tackade nej till att uppträda på festivaler där män våldtar eller att hon ens är i en bransch som vettig människosyn.
Ibland blir det lite för mycket utspel och lik i garderoben som med Kakan Hermansson som inte ens kunde vara lobbyist åt det stortyska företaget AUDI.
Linnéa ska väl ha råd med fredagsmys som alla andra och att tycka "rätt" räcker inte långt. Jag tror många lobbyister och Goda Människor™ skapar en persona av godhet som skriver rätt saker på sociala medier, kanske har en regnbågströja på sig när det är lämpligt och ser till att vara talesperson för någon fråga som skapar snyft bara för att sedan kunna sälja sig till något företag som behöver associeras med godheten mot betalning. Om man kan posera i baddräkt med en lite ditmålad freds- eller feministsymbol på reklamspelet blir det ju dessutom så fint att den som anklagar de båda inblandade för att profitera på godheten snabbt kan avfärdas som fattig, patriarkal hatare, med liten snopp, från en döende bruksort. Om den som ifrågasätter har snippa har hon såklart hjärntvättats av sin pappa, brorsa och alla killkompisar hon har.
Jag är mest förvånad över att alla tar Linnéa och liknande gårdfarihandlare i godhetssignalering på allvar vad gäller rättvisa, diskriminering, psykisk och fysisk hälsa och miljöfrågor. Jag känner själv ett antal kvinnor som vet mer eller själva arbetar med dessa frågor och vänder mig hellre till dessa för information.
Däremot tycker jag Linnéa påpekat en sak som jag och mina killkompisar helt har missat och det är vardagssexismen. Eftersom vi själva inte skickar oönskade dickpics eller dryga mess till tjejer vi egentligen inte är intresserade av så kom det som en chock när tjejbekanta berättade om att de faktiskt får störiga meddelanden eller konstiga hot med en medföljande kukbild. Där har Linnéa gjort lite nytta för det verkar vanligare än vad vi hade förstått.