• 1
  • 2
2017-07-03, 12:15
Medlem
Kläm fram med era bästa såsrecept. Helst sådana som inte är allt för komplicerade eller dyra. Ända sedan jag började göra mat själv för över 20 år sedan har jag nästan enbart hållit mig till pulversåser, typ Knorr och Blåband, men nu skall det bli ändring på det. Här är som exempel ett recept på champinjonsås som jag tycker är bra.

200 g champinjoner
1 medelstor gul lök
1 msk olja
½-1 msk vinäger
½ tsk salt
lite svartpeppar
2 dl grädde
persilja

1. Skiva champinjonerna, hacka löken. Bryn löken några minuter i en stekpanna tillsammans med oljan. Lägg till champinjonerna och stek några minuter till.

2. Smaksätt med vinäger, salt och peppar. Häll i grädden och låt varmna. Lägg till sist i den finfördelade persiljan och rör om.
Citera
2017-07-03, 12:37
Medlem
Soluss avatar
Koka grädde och smaksätt med ketchup, salt och vitpeppar efter behag. Servera med kokt potatis och kokt falukorv. Sjukt simpel rätt, men ack så god!
Citera
2017-07-03, 12:52
Medlem
4yoonlys avatar
Smör, fräs lök (inte bränn den dock), dra i lite fond (typ kalvfond) samt lite vatten... Stöt hela rosepepparkorn så mycket du orkar häll i... dra i grädde... låt det sjuda typ 20 min med omrörning...
Mixa med lite handmixer, sila sedan...

Underbar sås till grillat!

Annars fräs lite smör, mjöl, tillsätt en fond dra i lite vatten så du får rätt tjocklek och har du steksky dra i det med... sedan lite colorit för att få lite färg... så har du en liten "gravy"... (eller vill du ha "vit" sås så sockra lite lite bara)...

Den sista jag brukar göra egen är mer gräddsås men då har jag mycket steksky av något och du brukar det bara vara steksky (av något ugnsstekt), grädde och en buljongtärning (oxe, kalv, typ) samt lite colorit och för att tjocka lite vatten blandat med vanligt mjöl...

Ja allt skall jag saltas/peppras efter smak givetvis... eller dra i de kryddor du gillar och smaka av...

Resten brukar jag faktiskt köpa då jag inte orkar... typ Bearnaise, Hollandaise osv...
Citera
2017-07-03, 14:58
Medlem
BlueGreenShadows avatar
Dragonsås

Smör
Vetemjöl
Mjölk (Sojamjölk går bra)
Dragon
Köttbuljong (Grönsaks går också)
Schalottenlök (Inget måste)
Salt
Peppar
Crème fraiche - Matlagningsgrädde eller liknande

Alt. Citronsaft och/eller persilja.

1. Smält smör och blanda med vetemjöl i en kastrull. Ska bli halvklumpigt men inget måste. Ta bort kastrullen från plattan.

2. Blanda ner mjölk och rör om tills du ser flytande smör på ytan. (2/3 mjölk - 1/3 matlagningsgrädde eller 9/10 mjölk - 1/10 Crème fraiche)

3. Häll i dragon tillsammans med den buljong du valt. En hel tärning till cirka 5dl tycker jag är bra.

4. Ställ tillbaka plattan på kastrullen och rör hela tiden om tills såsen är klar. Lägg i hackad schalottenlök om du vill. Cirka 1-2 msk till 5dl sås.

5. Krydda med salt och peppar. Citronsaft (1msk) och lite persilja efter smak fungerar också men inget måste.

6. Fortsätt och rör om tills du ser att allt är blandat och dragonen flyter på ytan. Nu är det dags för matlagningsgrädde eller Crème fraiche. Rör om långsamt på ytan och mer grundligt i botten så att det inte bränns.

7. Rör om tills du märker första bubblan. Är den övriga maten ej klar, ta då bort kastrullen från plattan. Är allt annat klart rör om snabbt och låt det bubbla under omrörning cirka 5-10 sekunder.

8. Klart.

Vilken värme på plattan?
- Om du tänker dig värme från 1-6 så starta med 2. När mjölken är i kan du ta på 3 men du måste röra mer då. Själv kör jag på tvåan hela tiden då det blir mer smak på dragonen.

Hur vet du om du lyckats?
- Dragonen flyter inte utan är insmetad i det övriga.

Passar verkligen Schalottenlök?
- Enligt mig ja, enligt andra nej. Utan Schalottenlök blir det en gräddsås med dragon. Testa dig fram.
Senast redigerad av BlueGreenShadow 2017-07-03 kl. 15:02.
Citera
2017-07-03, 15:10
Medlem
Andersdamaans avatar
En enkel gräddsås.

Välbrynd bottenredning på mjöl och smör.
Oxfond från flaska.
Litet vatten.
En pytteskvätt vinäger.
Ett par rejäla skvättar vispgrädde.
Salt och finmalen vitpeppar.
Koka ihop till lagom simmig konsistens.
Klicka i en tesked svartvinbärsgelé (Valfritt)

Kall sås till panerad fisk.

Blanda ihop:
3dl gräddfil.
1dl majonnäs.
En skvätt citron.
1dl finhackad dill.
1dl finhackad gräslök.
1dl finhackad persilja.
Salt och vitpeppar enligt eget tycke.

Enkel tomatsås till pizza och pasta:

1 burk passerade tomater.
2 pressade vitlöksklyftor.
1 nypa socker.
1/2 finhackad gul lök.
Färsk basilika.
Fräs vitlöken och den gula löken i olivolja tills dess att den börjar bli litet genomskinlig.
Häll i tomatkonserven plus sockret och låt puttra i en timme.
Hacka i basilikan och smaka av med salt och peppar.
Senast redigerad av Andersdamaan 2017-07-03 kl. 15:21.
Citera
2017-07-03, 15:17
Medlem
katastrofernas avatar
Nu på sommaren så tycker jag att det är gott med kalla såser baserat på CF/gräddfil/yoghurt och enklare än så går det inte att få. Blanda ner lite sweet chili sås, vitlökspulver/krossad vitlök och lite vitpeppar. En annan enkel är vitlök och hackad fetaost. Så enkelt men ack så gott.
Citera
2017-07-03, 15:24
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katastroferna
En annan enkel är vitlök och hackad fetaost. Så enkelt men ack så gott.
Denna variant är även kanongod att dippa chips i!
Citera
2017-07-03, 16:00
Medlem
vadsadusadus avatar
Värm creme freiche i en kastrull. Blanda i "Johnnys sötstarka senap" efter smak, en liten sked grov senap och en nypa salt och peppar. Koka upp.
Citera
2017-07-03, 20:49
Medlem
nakamotos avatar
En sås jag brukar använda till kycklingsallad:

1 DL Creme fraiche
2 TSK Caj P orginal
1 TSK Sambal oelek
Krydda med efter behag med följande i såsen:
Curry krydda, timjan, spiskummin.

Smaklig måltid!
Citera
2017-07-04, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Kall sås till panerad fisk.

Blanda ihop:
3dl gräddfil.
1dl majonnäs.
En skvätt citron.
1dl finhackad dill.
1dl finhackad gräslök.
1dl finhackad persilja.
Salt och vitpeppar enligt eget tycke.
Det där låter som helvetes mycket dill, gräslök och persilja.
Citera
2017-07-04, 11:13
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Det där låter som helvetes mycket dill, gräslök och persilja.
Ja det är en hel del kryddörter i, vilket är precis som jag vill ha det. Man kan ju såklart minska på mängden om man vill.
Citera
2017-07-04, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Smör, fräs lök (inte bränn den dock), dra i lite fond (typ kalvfond) samt lite vatten... Stöt hela rosepepparkorn så mycket du orkar häll i... dra i grädde... låt det sjuda typ 20 min med omrörning...
Mixa med lite handmixer, sila sedan...

Underbar sås till grillat!
Tror jag skall testa någon variant av det här, månne det funkar med svartpeppar? Varför skall den silas på slutet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in