• 1
  • 2
2017-07-04, 19:30
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Tror jag skall testa någon variant av det här, månne det funkar med svartpeppar? Varför skall den silas på slutet?

Det fungerar också utan att sila, men jag har en väldigt dålig stöt så jag får mycket stora korn ibland som inte handmixern heller ger sig på så jag brukar sila den för att få den slätare samt lök bitarna försvinner. Men absolut går det utan att sila! Jag har kört bägge men föredrar en slät sås bara.
Citera
2017-07-04, 21:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tror jag skall testa någon variant av det här, månne det funkar med svartpeppar? Varför skall den silas på slutet?
Brukar vara löken man vill ha bort, och för få en slät sås.
Man måste inte sila bort detta.
Men ska man blanka såsen, så känns det dumt inte ha ansträngt sig och ta bort löken och annat lite större.
Men mer ur estetisk synvinkel.

Men klassiker är ju deglasera stekpannan med vätska, och kanske steka med en lök en kort stund.
En skvätt grädde, en smakinriktning(som rosépeppar, dragon, timjan eller vad man gillar).
Brukar oftast ta par minuter att göra såna här såser.

Ska se om jag orkar komma på ett gäng smakkombos som funkar bra.
Men du får en och det är dragon och citron, de älskar varandra galet mycket i sås.
Och är gott till kycklingbullar, kyckling i allmänhet om bara kryddningen stämmer med varandra.
Citera
2017-07-06, 12:01
Medlem
__don__s avatar
Sandefjordssås (till fisk)

1 del creme fraiche
1 del grädde
1 del smör (tärnat och rumstempat)

Koka upp grädde och creme fraiche
Mixa ner smöret med stavmixer

Smaksätt med citron och salt

Avsluta med det som känns bäst
Dill
Gräslök
Sikrom
Löjrom
Dragon
Forellrom
Etc etc etc
Citera
2017-07-06, 21:07
Medlem
mjukmjukares avatar
Kall -världens enklaste- sås

Gräddfil
Lite majo
Salt
Nypa cayenpeppar
Presadde vitlöksklyftor
Rör om ordentligt
Ät och tig!
Citera
2017-07-07, 11:39
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Brukar vara löken man vill ha bort, och för få en slät sås.
Man måste inte sila bort detta.
Men ska man blanka såsen, så känns det dumt inte ha ansträngt sig och ta bort löken och annat lite större.
Men mer ur estetisk synvinkel.

Men klassiker är ju deglasera stekpannan med vätska, och kanske steka med en lök en kort stund.
En skvätt grädde, en smakinriktning(som rosépeppar, dragon, timjan eller vad man gillar).
Brukar oftast ta par minuter att göra såna här såser.

Ska se om jag orkar komma på ett gäng smakkombos som funkar bra.
Men du får en och det är dragon och citron, de älskar varandra galet mycket i sås.
Och är gott till kycklingbullar, kyckling i allmänhet om bara kryddningen stämmer med varandra.

Håller med om att deglasera stekpannan är det absolut enklaste sättet att få till en god sås till kött. Och egentligen behöver det inte vara mer komplicerat än just en steksky som man serverar till en köttbit. Har du kryddat och brynt köttet bra blir skyn mycket god.

Annars är det som du säger väldigt enkelt att krydda skyn åt olika håll. Allt från klassiker som grönpeppar- eller rödvinssås till t.ex en vitlöks- och ostsås genom att slänga i lite vitlökskryddad färskost. Eller dragon och dijonsenap (som älskar varandra).
Senast redigerad av madtop 2017-07-07 kl. 11:42.
Citera
2017-07-07, 22:51
Medlem
mjukmjukares avatar
Generellt är riktigt bra hemlagad sås det svåraste momentet. Ibland det viktigaste av allt.
Läs på recept, fuska inte men lägg till och dra bort det du tycker om. Personlig smak.
Börja lugnt och höj smaksättare under tillagningens gång genom att smaka av hela tiden....
Och sen en skön konsistens.

Men, inget fel att ha recept och respekt för just bra sås.

´
Citera
2017-07-10, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Smör, fräs lök (inte bränn den dock), dra i lite fond (typ kalvfond) samt lite vatten... Stöt hela rosepepparkorn så mycket du orkar häll i... dra i grädde... låt det sjuda typ 20 min med omrörning...
Mixa med lite handmixer, sila sedan...
Testade den här till kycklingfile idag. Jag använde oxfond och lät bli att mixa och sila. Slutresultatet blev riktigt bra, trots att jag förivrade mig något med rosepepparn.
Citera
2017-07-11, 13:45
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Testade den här till kycklingfile idag. Jag använde oxfond och lät bli att mixa och sila. Slutresultatet blev riktigt bra, trots att jag förivrade mig något med rosepepparn.

Härligt! Man kan aldrig ta för mycket rosepeppar dock :-)
Citera
2017-07-11, 19:09
Medlem
mjukmjukares avatar
Köp en bra basic såskokbok.
Stor hjälp till grunden och sen mer svåra såser.
Många såser börjar på samma sätt. Samma grund.

Men en bok. En bra grundsåsbok är en grymt bra början.

´
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in