• 3
  • 4
2017-08-15, 20:10
Medlem
Mackan52s avatar
Prova ryska köket eller cajun

Alt
Gå på långvandring i fjällen, lev på frystorkad mat som ser ut som spya och när du kommer hem kommer all mat bli god.
Citera
2017-08-16, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Man kan köpa en eller två kassar, och sen ta inspiration ifrån detta och köpa själv nästa gång.

Aha, det visste jag inte.
Citera
2017-08-16, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Tunnbrödsrulle med dubbla korvar och räksallad...
Slår det mesta, om du inte tycker det smakar gott kan du lika gärna svälta...

Men allvarligt, av de du räknade upp så finns det massor kvar...
Du nämner pasta, italiensk mat öht är väldigt populär, franska köket kan inte jag men det finns säkert något där.

Det verkar faktiskt som att du har missat hela Medelhavet, sen finns det ju mycket mer än bara tacos vad gäller sydamerikansk mat.

Du nämner Libanon men det finns väldigt mycket olika smaker i hela Mellanöstern/orienten.

Men! Problemet med dig är inte maten i sig, utan matglädjen.
Och det tror jag blir svårare för andra att hjälpa till med...

Tunnbrödsrulle med räksallad, det var inte igår..

Nej men jag känner nu att matglädjen har kommit tillbaka av någon anledning. Skumt, jag kanske bara var stressad och tappade aptiten på grund av det.

Medelhavet är gott men rätt tråkigt, saknar den exotiska kryddan är alldeles för naturligt, funkar bara till frukost och kall kvällsmat bara ibland.
Senast redigerad av AusSchlauch 2017-08-16 kl. 03:36.
Citera
2017-08-16, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Prova ryska köket eller cajun

Alt
Gå på långvandring i fjällen, lev på frystorkad mat som ser ut som spya och när du kommer hem kommer all mat bli god.

Vad är rysk mat förnågot, torkat björnkött eller?
Citera
2017-08-16, 08:52
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Vad är rysk mat förnågot, torkat björnkött eller?

Vodka och krut på hårt bröd

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Russian_cuisine
Citera
2017-09-06, 19:07
Medlem
Citat:
Vodka och krut på hårt bröd

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Russian_cuisine

Intressant, måste testa någon gång. Har aldrig hört talas om rysk mat nån gång, har aldrig ens tänkt tanken.
Citera
2017-09-07, 00:58
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Intressant, måste testa någon gång. Har aldrig hört talas om rysk mat nån gång, har aldrig ens tänkt tanken.

Ryssarna är ett släkte som verkligen kan sina soppor, Borsjtj är ju klassikern men en härlig Soljanka passar mig bättre med en tjock buljong och stora fina köttbitar

Det är något som ger "variation" i köket men ändå kan tillagas med ingredienser som vi kan se som "naturliga".
Senast redigerad av Mackan52 2017-09-07 kl. 01:02.
Citera
2017-09-07, 14:09
Medlem
neuron-drones avatar
Är lite i samma sits. Om ni känner till känslan när man förätit sig på något, känner så för nästan all mat. Det är ett inre motstånd att äta. När jag väl börjat äta brukar det gå bra för då tar hungern över och maten slinker ner.

Mycket bra tips redan. Det jag skulle vilja tillägga är att mat som någon annan lagat (om man brukar laga själv) är godare. Eller om ens nästa alltid lagar så är det godare om man själv lagar. Eller om man slutar äta på samma lunchställe. Det kan vara samma maträtt, men blir godare när någon annan lagar. Konstigt men sant.

Det enda som egentligen hjälper på mig är mycket grönsaker och mycket kryddor. Det kanske är så att kroppen suktar efter vitaminer och det är därför den ratar sådant man äter ofta? Den kanske tror att man inte får i sig alla näringsämnen för att man äter samma? Dessutom stimulerar synen av många färger aptiten (sägs det).

Ät en omgång riktigt färgad mat får du se om det hjälper. Koka skalade färska rödbetor, potatisar och morötter, 4 av varje kanske, dela i "lagom" stora bitar, koka i veggebuljong, tillsätt inga kryddor. När ingredienserna är mjuka och lite mushiga, tillsätt ganska mycket creme fraiche.

För mig är det världens godaste soppa. Kommer så förbli iom att jag inte kan föräta mig på den. Jag tycker nämligen det är för jobbigt att ofta hålla på med rödbetor och deras färg som ger fläckar som aldrig går bort.
Citera
2017-09-08, 01:44
Medlem
Citat:
Ryssarna är ett släkte som verkligen kan sina soppor, Borsjtj är ju klassikern men en härlig Soljanka passar mig bättre med en tjock buljong och stora fina köttbitar

Det är något som ger "variation" i köket men ändå kan tillagas med ingredienser som vi kan se som "naturliga".

Är du ryss?

Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Är lite i samma sits. Om ni känner till känslan när man förätit sig på något, känner så för nästan all mat. Det är ett inre motstånd att äta. När jag väl börjat äta brukar det gå bra för då tar hungern över och maten slinker ner.

Mycket bra tips redan. Det jag skulle vilja tillägga är att mat som någon annan lagat (om man brukar laga själv) är godare. Eller om ens nästa alltid lagar så är det godare om man själv lagar. Eller om man slutar äta på samma lunchställe. Det kan vara samma maträtt, men blir godare när någon annan lagar. Konstigt men sant.

Det enda som egentligen hjälper på mig är mycket grönsaker och mycket kryddor. Det kanske är så att kroppen suktar efter vitaminer och det är därför den ratar sådant man äter ofta? Den kanske tror att man inte får i sig alla näringsämnen för att man äter samma? Dessutom stimulerar synen av många färger aptiten (sägs det).

Ät en omgång riktigt färgad mat får du se om det hjälper. Koka skalade färska rödbetor, potatisar och morötter, 4 av varje kanske, dela i "lagom" stora bitar, koka i veggebuljong, tillsätt inga kryddor. När ingredienserna är mjuka och lite mushiga, tillsätt ganska mycket creme fraiche.

För mig är det världens godaste soppa. Kommer så förbli iom att jag inte kan föräta mig på den. Jag tycker nämligen det är för jobbigt att ofta hålla på med rödbetor och deras färg som ger fläckar som aldrig går bort.

A du du den där soppan lät god, ska man ta och prova någon gång.
Citera
2017-09-08, 11:56
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Är du ryss?

A du du den där soppan lät god, ska man ta och prova någon gång.

Nej men känner folk därifrån och har besökt landet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in