• 1
  • 2
2017-07-02, 01:36
Medlem
Jag har tröttnat på det mesta, nästan ingenting smakar intressant längre. Vad är det godaste ni har ätit? Jag har testat det mesta tror jag skulle behöva lite inspiration.
Citera
2017-07-02, 01:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Jag har tröttnat på det mesta, nästan ingenting smakar intressant längre. Vad är det godaste ni har ätit? Jag har testat det mesta tror jag skulle behöva lite inspiration.

Skriv vad du har testat så kommer det bli lättare att dig inspiration.
Citera
2017-07-02, 02:32
Medlem
PixlJunkies avatar
Fläskfilé med kantarellsås och häftigt kryddad klyftpotatis.
Citera
2017-07-02, 02:55
Medlem
aldrigrunkas avatar
Krydda tills det svider i mun och rövhål.
Citera
2017-07-02, 08:07
Medlem
Europes avatar
Det godaste är:

1. Vilträtter av olika slag.

2. Starkt kryddad mat, i regel sydost- eller östasiatiskt. Jag är själv extremt såld på den där vanliga thailändska basen med ostronsås (eller fisksås), limeblad, thaibasilika (söta), kokosmjölk, chili/röd curry o.s.v.

3. När det gäller mindre stark mat, så är jag ruggigt svag för många sydeuropeiska maträtter, som t.ex. italienska havsrätter. Jag har faktiskt aldrig ätit grekisk mat som jag inte har älskat, så det landets matkultur sticker ut speciellt. De bygger även rätt ofta på ganska grundläggande och nyttiga råvaror.

Om jag hade varit TS, så hade jag kanske köpt in mig på en bättre kokbok med maträtter som TS inte har ätit tidigare. Beroende på vilken nivå TS matlagningskunskaper är på, så hade jag vid behov kombinerat det med kokbok som går in på matlagningen grunder, som t.ex. Rutiga kokboken från Icas Bokförlag, som är överraskande bra.
Citera
2017-07-02, 09:04
Medlem
Nu vet vi ju inte exakt vad du brukar käka. Själv har jag tröttnat på all thaimat, "lyxhamburgare med sötpotatispommes" och pizza och annat skräp och insett att vanlig svensk husmanskost håller hög kvalitet.

Lingonsylt
Inlagd gurka
Kål i olika former
Gräddsås
Knaprigt fläsk
Raggmunk
Färsk fisk, panerad stekt torsk eller plattfisk
Ugnsbakad lax
Färskpotatis
Gräddfil
Osv.
Citera
2017-07-02, 09:26
Medlem
l150s avatar
Om din matkasse ser likadan ut varje gång du handlat så pröva att slänga ner helt nya ingredienser.
Sen är det bara googla upp lite nya recept och pröva dig fram.

Själv så "upptäckte" jag combon fänkål och pepparrot rätt nyligen.
Finns nåt för alla, lycka till.
Citera
2017-07-02, 10:58
Medlem
elmhedens avatar
Kör en 10-30 dagar juice-reboot modell Joe Cross. Smaklökarna får en chans att återhämta sig, sen smakar maten gott igen. Väl värt det, jag lovar.
Citera
2017-07-02, 12:32
Medlem
Sqeptisks avatar
Juice vet jag inte...innehåller för långt för mycket socker för att fungera!
Däremot fungerar det att kraftigt reducera (eller ännu bättre, sluta helt!) sockerintaget för förhöjd smakupplevelse.
Citera
2017-07-02, 13:29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Har du testat det mesta, så finns det nog inget vi kan hjälpa dig med
Och du är sen så vag, att det finns ingen möjlighet och lösa detta.
Citera
2017-07-04, 00:57
Medlem
Tack för alla svar. Jag får nog ta och köpa en kokbok, men tycker det är så jobbigt att leta eftersom det finns så många kokböcker att välja på. Dessutom är de flesta kokböcker inriktade på en viss typ av maträtter, typ asiatiskt, indiskt osv. Jag vill ha något som innehåller stor variation.
Citera
2017-07-08, 03:59
Medlem
Citat:
Tack för alla svar. Jag får nog ta och köpa en kokbok, men tycker det är så jobbigt att leta eftersom det finns så många kokböcker att välja på. Dessutom är de flesta kokböcker inriktade på en viss typ av maträtter, typ asiatiskt, indiskt osv. Jag vill ha något som innehåller stor variation.

Har du kollat på grundkokböcker i stil med Vår kokbok samt Rutiga kokboken? Dessa innehåller mängder av recept, men de inriktar sig inte direkt mot en viss typ av mat, tex indiskt.

Annars kan du alltid söka lite på internet. En fördel är dock om du vet på ett ungefär vad du vill laga. Om du till exempel vill laga en köttfärsrätt, eller något med lax eller kanske någon form av soppa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in