• 1
  • 2
2017-07-01, 17:46
Medlem
http://www.expressen.se/gt/storbrand...valler-ut-rok/

En ICA-affär i Borås brinner, en explosion ska ha hörts, ICA och ett närliggande hotell är utrymt. Känns oroväckande, hoppas alla hunnit ut, en ICA-affär har alltid ganska mycket folk i, inklusive små barn och äldre.
Citera
2017-07-01, 18:06
Medlem
-defekt-s avatar
Butiken är av mindre storlek.
Citera
2017-07-01, 18:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Innan hundra paranoiker rusar iväg i terrorteorier bara för att ordet explosion har nämnts, alla kanske inte läser artikeln, så förtydligar jag att explosionen kom efter att det brunnit en stund. I en butik (och även i de flesta hem) finns massvis med grejer som kan ge upphov till mindre explosioner om föremålen värms upp tillräckligt. Exempelvis sprayflaskor oavsett innehåll smäller ordentligt om man de placeras i eld, inte för att innehållet är explosivt utan för att trycket ökar av värmen och till slut brister burken.
Citera
2017-07-01, 18:21
Medlem
Det rapporteras att någon hällt ut tändvätska inne i butiken och tänt på.
Citera
2017-07-01, 18:24
Medlem
Kakksakkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik8888

Japp, tydligen där kol och tändvätska förvarades i butikrn.
Citera
2017-07-01, 19:08
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik8888

Vart rapporteras det?
Citera
2017-07-01, 19:19
Medlem
Kakksakkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vart rapporteras det?
Bemöda dig iafl att kolla vanliga nyhetssidor...
Citera
2017-07-01, 19:21
Medlem
Det är Aftonbladet som har fått uppgift att någon ska hällt tändvätska på en butikshylla och tänt på.
Citera
2017-07-01, 19:24
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakksakker
Bemöda dig iafl att kolla vanliga nyhetssidor...

Det är inte min uppgift att leta reda på nyheter för att bekräfta påståenden ställda här på forumet - det är den som ställer påståendena som har uppgiften att bekräfta vad denne påstår.
Citera
2017-07-01, 19:25
Medlem
Polisen anser att det är troligt att branden är anlagd. Artikel.
Citera
2017-07-01, 19:32
Medlem
fernebos avatar
Polisen uppger i varje fall att det utreds som grov mordbrand, men vill inte kommentera AB:s uppgifter om att nån hällt ut tändvätska och tuttat på.

Citat:
– Det rubriceras som grov mordbrand, med tanke på hur brandutvecklingen var initialt, säger Göran Carlbom, vakthavande befäl vid polisen region Väst, till TT.

Enligt uppgifter till Aftonbladet ska någon hällt tändvätska på en butikshylla och tänt på, en uppgift som polisen inte vill kommentera.

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle25230836.ab

BT har en filmsekvens tagen precis innan släckningsarbetet påbörjas och det brinner onekligen rätt bra:

http://www.bt.se/boras/tv-har-bryter...rutor-sprangs/
Citera
2017-07-01, 19:49
Medlem
Ca 15-20 minuter efter branden så fick jag information om att någon hällt ut tändvätska och tänt på. Det var alltså långt innan det kom ut i tidningarna. Det var innan Borås Tidning ens nämnde något om någon brand (jag vet eftersom jag direkt efter infon surfade in och kollade, men det fanns ingen artikel om det)

Hur personen jag fick höra det av fått höra det vet jag ännu inte. Jag fick i princip bara höra att det brann mycket och att någon hällt ut tändvätska och tänt på

Jag var där ca 50 minuter innan det skedde. Noterade inget konstigt annat än att det var väldigt mycket folk.

Imponerande att ingen blev skadad med tanke på folkmängden, den snabba utvecklingen och att vissa ville fortsätta handla! Bra jobbat av personalen!

Det lär inte dröja länge innan man har en misstänkt om det är anlagt
Senast redigerad av CastingCushion 2017-07-01 kl. 20:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in