• 5
  • 6
2017-08-08, 21:34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappasNyaKille
Om han hade en vuxen med sig borde den vuxne kunna dömas till ansvar inkl skadestånd.
Tycker jag.
Fast jag tycker personligen också att man borde spärra in nioåringen, don´t do the crime if you can´t do the time.
Brukar man inte kleta på föräldrarna ansvar och skadestånd?
Citera
2017-08-08, 21:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappasNyaKille
Om han hade en vuxen med sig borde den vuxne kunna dömas till ansvar inkl skadestånd.
Tycker jag.
Fast jag tycker personligen också att man borde spärra in nioåringen, don´t do the crime if you can´t do the time.
Det blir sannolikt föräldrarna som åker på skadestånd/ersättning - ja.
Däremot, en nioåring skall inte spärras in. Tror knappast han är så brådmogen att han förstod konsekvensen som kunde bli.

Ungar är ofta pyromaner i miniatyr. Eld fascinerar. De flesta växer ifrån det.
Citera
2017-08-08, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Däremot, en nioåring skall inte spärras in. Tror knappast han är så brådmogen att han förstod konsekvensen som kunde bli.

Ungar är ofta pyromaner i miniatyr. Eld fascinerar. De flesta växer ifrån det.

Fick just höra av en vän i Göteborg att det var ett barn med ursprung från Somalia. Dock inget jag personligen kan bekräfta eller bevisa.
Citera
2017-08-08, 21:59
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
ig
Citat:

I fallet med det uppeldade Åhléns i Landskrona 2002 slapp mamman undan, eftersom hon vädjat om omhändertagande av den helt ostyriga 13-åriga dottern hos kommunen. Däremot blev kommunen stämd av försäkringsbolagen för att kommunen låtit flickan gå lös.

Om nioåringen är känd av soc och BUP, men just då inte föremål för (tillräcklig) åtgärd, så kan det hända att Försäkringsbolaget provar att ge sig på kommunen.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-08-08 kl. 22:02.
Citera
2017-08-08, 22:01
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chromosome
Fick just höra av en vän i Göteborg att det var ett barn med ursprung från Somalia. Dock inget jag personligen kan bekräfta eller bevisa.

Autistisk som följd av livsstilsval (heltäckande klädsel) av mamman under graviditeten?

Att bära burka under graviditeten borde föras in i Brottsbalken.
Citera
2017-08-08, 22:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
En nioåring är en nioåring ... om åldern stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
ig

I fallet med det uppeldade Åhléns i Landskrona 2002 slapp mamman undan, eftersom hon vädjat om omhändertagande av den helt ostyriga 13-åriga dottern hos kommunen. Däremot blev kommunen stämd av försäkringsbolagen för att kommunen låtit flickan gå lös.

Om nioåringen är känd av soc och BUP, men just då inte föremål för (tillräcklig) åtgärd, så kan det hända att Försäkringsbolaget provar att ge sig på kommunen.
Det är ju helt rätt att stämma kommunen om de inte lyssnar när föräldrarna larmar.
Citera
2017-08-08, 22:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Jag fick just höra av en vän inuti mitt eget huvud att du kanske bara hittar på det där. Utan bevis är det ju lätt att påstå vad som helst och att skylla på somalier och afghaner är ju oerhört populärt här på forumet. Välkommen tillbaka när du har något konkret.
Citera
2017-08-08, 22:29
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Det är ju helt rätt att stämma kommunen om de inte lyssnar när föräldrarna larmar.

Beror på om kommunen är "Nån annan" eller är de som betalar skatt och får hemtjänst, förskola, skola eller annan social tjänst.

Om kommunen är "Nån annan" kan man gott stämma skiten ur den. Om skadeståndet skall ställas mot hemtjänst, förskola och skola är jag mera tveksam.

Antar att du menar att kommunen är "Nån annan".

Vore för övrigt intressant om något försäkringsbolag stämde Migrationsverket för att de inte håller koll på sina klienter, när de ställer till lite bus.
Citera
2017-08-08, 22:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Beror på om kommunen är "Nån annan" eller är de som betalar skatt och får hemtjänst, förskola, skola eller annan social tjänst.

Om kommunen är "Nån annan" kan man gott stämma skiten ur den. Om skadeståndet skall ställas mot hemtjänst, förskola och skola är jag mera tveksam.

Antar att du menar att kommunen är "Nån annan".

Vore för övrigt intressant om något försäkringsbolag stämde Migrationsverket för att de inte håller koll på sina klienter, när de ställer till lite bus.
Kommunens kostnader betalas givetvis av kommunens intäkter - då vanligen i form av statsbidrag eller skatter.

"Nån annan" vet jag inte ens vad det står för ... Gud?

Edit:
Migrationsverkets klienter är vanligen överförda på kommunens ansvar.
Om man stämde kommunerna så kanske de i sin tur ställde högre krav på hur mottagande skall bekostas, hur mycket man klarar av osv ...
Citera
2017-08-08, 22:35
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Kommunens kostnader betalas givetvis av kommunens intäkter - då vanligen i form av statsbidrag eller skatter.

"Nån annan" vet jag inte ens vad det står för ... Gud?

Gud har betydligt färre troende än "Nån annan".

Citat:
Edit:
Migrationsverkets klienter är vanligen överförda på kommunens ansvar.
Om man stämde kommunerna så kanske de i sin tur ställde högre krav på hur mottagande skall bekostas, hur mycket man klarar av osv ...

Hultsfred-fallet blir intressant, ja. Om de nöjer sig med vitet de fått, eller om de drar staten inför domstol.
Citera
2017-09-20, 12:16
Medlem
Det borde finnas någon anställd på Ica city som kan säga ngt om detta barn och förälder... läste att tändvätska hade använts. Hur får en nioåring upp denna kork... ? Detta är väldigt skumt. Jag skulle vilja veta var dessa kom ifrån.. jag tror inte de är svenskar.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in