2017-07-01, 23:25
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Tack för alla svar!

En annan fråga:

Mercury eller Tohatsu?
För att förtydliga Tohatsu tillverkar alla små motorer åt mercury och sätter på mercury etikett (även på ytterligare ett märke som jag glömt).
Citera
2017-07-01, 23:53
Medlem
Tack för goda svar igen. :-)

Är det något märke som man borde styra undan när det kommer till små utombordare?
Citera
2017-07-01, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
För att förtydliga Tohatsu tillverkar alla små motorer åt mercury och sätter på mercury etikett (även på ytterligare ett märke som jag glömt).

Nissan?
Citera
2017-07-02, 02:42
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
4-6 väger lika mycket därför frågan. Skulle säga att det är stor risk att han gräver ner sig. Till en 13 fots eka skulle jag köpa 2,5hk som väger ca 13kg (honda,suzuki).
Ge fan i parsun och hidea är viktigast skulle jag säga...inte hk

Haft två st Terhi 375 och har haft 6, 4 och 2,3 hk till dessa. Bäst gick den med den lilla Hondan på 2,3 hästar, sexhästaren fick bara båten att gräva ned sig så man inte såg något och den gick kanske 1,5 knop fortare med den och kanske 1 knop fortare med fyrahästaren jämfört med den lilla Hondan. Dessutom drog den i princip ingen bensin alls, den där inbyggda tanken i snurran räckte timtals trots att den bara rymde en dryg liter.

När det gäller 4 resp 6 hk så har jag haft både tvåtakts och fyrtaktsmotorer.

Men har man en lite tyngre båt, t.ex en eka i trä så kan nog ett par extra hästkrafter göra mycket mer skillnad i fart. Men på en lätt plastbåt är det helt bortkastade pengar att försöka hänga på onödigt stora motorer - den kommer aldrig att plana ordentligt eftersom skrovet inte är gjort för det.
Citera
2017-07-02, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Haft två st Terhi 375 och har haft 6, 4 och 2,3 hk till dessa. Bäst gick den med den lilla Hondan på 2,3 hästar, sexhästaren fick bara båten att gräva ned sig så man inte såg något och den gick kanske 1,5 knop fortare med den och kanske 1 knop fortare med fyrahästaren jämfört med den lilla Hondan. Dessutom drog den i princip ingen bensin alls, den där inbyggda tanken i snurran räckte timtals trots att den bara rymde en dryg liter.

Men har man en lite tyngre båt, t.ex en eka i trä så kan nog ett par extra hästkrafter göra mycket mer skillnad i fart. Men på en lätt plastbåt är det helt bortkastade pengar att försöka hänga på onödigt stora motorer - den kommer aldrig att plana ordentligt eftersom skrovet inte är gjort för det.

Använde du inte en rorkultsförlängare till 6,an då, jag tyckte min 375 gick bra när man satt på mittenbänken, senare byttes denna till en 3hk eftersom den var lätt att ta med sig och det fungerade fint om man var ensam eller två råkade man ha med sig en till så gick det trögt, numera ror jag över till ön i en liten plåtbåt istället och hämtar den större om det är fler personer och packning som ska över.
Citera
2017-07-02, 04:15
Medlem
Citat:
Nissan?
Ja just det.

Så du kan lugnt köpa den som är billigast.
Citera
2017-07-02, 10:25
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Tack för goda svar igen. :-)

Är det något märke som man borde styra undan när det kommer till små utombordare?

Ja, allt som säljs på Jula, Rusta ÖB, alltså Neptun, Parsun, Hidea och allt vad dom heter.
Yamaha anses nog vara bäst, sen Tohatsu/Mercury som är lite billigare.

Själv har jag en Mercury 6 hk, som ersatte en betydligt större motor. Jag ville ha en som jag enkelt kan lyfta av och på själv.

Nackdelen med dessa små encylindriga motorer är vibrationer.
Citera
2017-07-02, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball

Min båt väger ca 150kg räknas det som lätt plastbåt?

Han som hade båten innan mig fick den att plana med en 8hk motor.
Citera
2017-07-02, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Ja, allt som säljs på Jula, Rusta ÖB, alltså Neptun, Parsun, Hidea och allt vad dom heter.
Yamaha anses nog vara bäst, sen Tohatsu/Mercury som är lite billigare.

Själv har jag en Mercury 6 hk, som ersatte en betydligt större motor. Jag ville ha en som jag enkelt kan lyfta av och på själv.

Nackdelen med dessa små encylindriga motorer är vibrationer.

Har hittat en förhandlare som har Mercury 4, 5 och 6 hk motorer inne.

Det är inbygd tank och möjlighet för att koppla på en extern tank.
Alla tre alternativen uppges väger 25kg.

Låter inte 25kg lite mycket för en 4 hk motor?
Citera
2017-07-02, 13:16
Medlem
godhetsapostelns avatar
Undvik kina....du kan ha (extrem) tur och få en som håller men motorn har noll andrahandsvärde
Citera
2017-07-02, 13:22
Medlem
Ingen jätteskillnad. Det är inte så att det går 50% fortare. Gissar det gör runt 1 knop skillnad. Plusminus något.

Det är mycket annat som spelar in än bara hästkrafterna. Men oavsett tycker jag båda är för klena för saltvatten eftersom du oftast har ström i havet, vilket du inte har i sjöar. Det blir inte många dagar du kan ge dig ut med en 6 Hk på havet. Jäkla skillnad på sjö och kust/hav.
Citera
2017-07-02, 13:23
Medlem
Citat:
Har hittat en förhandlare som har Mercury 4, 5 och 6 hk motorer inne.

Det är inbygd tank och möjlighet för att koppla på en extern tank.
Alla tre alternativen uppges väger 25kg.

Låter inte 25kg lite mycket för en 4 hk motor?

I grund och botten samma motor på alla tre men olika förgasare. Det går bygga om en 4 till en 6.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in