Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-27, 23:44
  #1
Medlem
Hej!

Hur mycket mer kräm är det i en 6hk motor mot en 4hk motor?

Jag skal hänga på motorn på en 13 fots (4m) lång plasteka (platt botten).
Båten ska gå korta turer i saltvatten.
Citera
2017-06-28, 00:23
  #2
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Hej!

Hur mycket mer kräm är det i en 6hk motor mot en 4hk motor?

Jag skal hänga på motorn på en 13 fots (4m) lång plasteka (platt botten).
Båten ska gå korta turer i saltvatten.

Det spelar ingen roll på en roddbåt. Det är om du skulle satt den på en segelbåt så skulle jag sagt ta 6 hp motorn. För du vill inte bli undermotoriserad på en segelbåt vid dåligt väder. På en roddbåt spelar saken ingen roll. Kanske att den går 0.5-1 knop snabbare med 6 hp motorn, men det är försumbart. Den mindre motorn drar säkert mindre bensin också.

Jag har en gammal 4 hp motor och så har jag en 30 år nyare 6 hp motorn. Det är stor skillnad mellan dom. Men jag tror det är ålder och andra faktorer som spelar in i det fallet. Har en ca 4 meter lång roddbåt och självklart tycker jag 6 hp motorn är bäst men då är det en motor från runt år 2000. Men den gamla 4 hp motorn från -60 talet drar märkbart mindre bensin... men är också märkbart långsammare, flera knop långsammare.

Om du ska jämföra nyare motorer med 4 eller 6 hp så vet jag inte vad skillnaden kan vara. Seriöst skulle jag säga köp 6 hp motorn.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2017-06-28 kl. 00:28.
Citera
2017-06-28, 00:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Hej!

Hur mycket mer kräm är det i en 6hk motor mot en 4hk motor?

Jag skal hänga på motorn på en 13 fots (4m) lång plasteka (platt botten).
Båten ska gå korta turer i saltvatten.

6 - 4 = 2. Alltså två Hk mer i den med 6 Hk. Eller 50% mer kräm, effekt....

Sen påverkar propellerns design med.
Citera
2017-06-28, 01:05
  #4
Medlem
Du väljer, i princip, mellan att köra sakta och att köra sakta. Båda är ett lyckat val, lite mer fart eller lite mindre förbrukning. Jag själv hade valt 6.
Citera
2017-06-28, 01:57
  #5
Medlem
Max3xs avatar
Tänker du ge dig ut i motvind eller motsjö, så välj den starkare. Den teoretiska maxhastigheten, då det är lugnt väder, påverkas knappt. Maxhastigheten bestäms av båtens längd i vattenlinjen, 4 m => 4 knop. Vill du åka snabbare måste du åka på vattnet (plana) vilket kräver betydligt större motorer.
Citera
2017-06-28, 07:39
  #6
Moderator
Mr.Woodss avatar
Är det en eka eller en flatbottnad båt saken gäller? En flatbottnad 13-fotare får du nog i alla fall nästan upp i plan med en 6 hk. En eka kommer att gräva ner sig djupare ju mer den skjuts på.
Citera
2017-06-28, 08:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Är det en eka eller en flatbottnad båt saken gäller? En flatbottnad 13-fotare får du nog i alla fall nästan upp i plan med en 6 hk. En eka kommer att gräva ner sig djupare ju mer den skjuts på.


Ok, men jag trodda att en eka var flatbottnad.

Från Wiki:
"Eka (även öka) eller ekstock är en allmogebåt, ibland klinkbyggd, ibland i enklare konstruktioner endast en bordplanka, och i andra fall med andra sammanfogningsformer. Utmärkande är att de alla är flatbottnade. Normalt saknar ekor köl, men vissa kustbåtar har benämnts ekor även då de haft köl."

Här är en bild på min båt:

https://ibb.co/iiqzV5
Citera
2017-06-28, 09:18
  #8
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Ok, men jag trodda att en eka var flatbottnad.

Från Wiki:
"Eka (även öka) eller ekstock är en allmogebåt, ibland klinkbyggd, ibland i enklare konstruktioner endast en bordplanka, och i andra fall med andra sammanfogningsformer. Utmärkande är att de alla är flatbottnade. Normalt saknar ekor köl, men vissa kustbåtar har benämnts ekor även då de haft köl."

Här är en bild på min båt:

https://ibb.co/iiqzV5
Häng på en tiohästare så planar den!
Citera
2017-06-28, 09:20
  #9
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Köp en 6 hk, om du tycker det går för fort så kan du dra ner på gasen.
Citera
2017-06-28, 10:34
  #10
Medlem
godhetsapostelns avatar
4-6 väger lika mycket därför frågan. Skulle säga att det är stor risk att han gräver ner sig. Till en 13 fots eka skulle jag köpa 2,5hk som väger ca 13kg (honda,suzuki).
Ge fan i parsun och hidea är viktigast skulle jag säga...inte hk
Citera
2017-06-28, 11:01
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Häng på en tiohästare så planar den!


Det är det som är drömmen men jag vill köpa en ny motor och då kostar det närmare 20 000kr här i Norge med 9,9 hk.
En ny 6hk kostar ca 10 000kr.

Jag har dålig erfarenhet med begagnade motorer...
Citera
2017-06-28, 11:18
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
4-6 väger lika mycket därför frågan. Skulle säga att det är stor risk att han gräver ner sig. Till en 13 fots eka skulle jag köpa 2,5hk som väger ca 13kg (honda,suzuki).
Ge fan i parsun och hidea är viktigast skulle jag säga...inte hk


Har haft en 2,3 hk Johnson på en 10 fots (3m) gummibåt som vägde 45 kg och det gick SAKTA.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback