2008-05-02, 10:59
Medlem
BeerMeUpScottys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahruon
Det är Elagabalus som enligt myten ska kvävt sina gäster med rosenblad.
Tack för rättningen. Kom bara ihåg historien, inte vilken kjesare det var.
Här finns f.ö. en bild; http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Th...liogabalus.jpg
Citera
2008-05-07, 21:21
Medlem
Pansarmeyers avatar
En liten goding om Hitlers självbild:

Under en konsert påpekade Eva Braun att Adolf visslade falskt. Hitler svarade då att det gjorde han inte, det var kompositören som gjort en blunder.

(Källa: Bengt Liljegrens nya hitlerbiografi)
Citera
2008-05-23, 20:25
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarmeyer
En liten goding om Hitlers självbild:

Under en konsert påpekade Eva Braun att Adolf visslade falskt. Hitler svarade då att det gjorde han inte, det var kompositören som gjort en blunder.

(Källa: Bengt Liljegrens nya hitlerbiografi)

Låter som en skröna..
Citera
2008-05-24, 11:42
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
Låter som en skröna..

Det är möjligt, men den nämns som sagt i Bengt Liljegrens nya hitlerbiografi. Det låter dock inte otroligt med tanke på Hitlers konstnärliga hybris - han var ju övertygad om sin stora kreativa talang. Du får gärna utveckla dina tankar om anekdotens påstådda falskhet, tråden är trots allt inte till för surmagade one-liners.
Citera
2008-05-24, 16:36
Medlem
Det här var något jag läste i ett magasin för en massa år sedan. Under kriget tog man i Storbritannien och målade över vägskyltar, om tyskarna skulle invadera, eller bara göra en räd, skulle de i alla fall inte ha hjälp av vägskyltar. Följaktligen var en liten engelsk stad omgiven av skyltar med texten:
XXXXXXXX
Upon
XXXX
The birthplace
of William Shakespeare.
Citera
2008-05-25, 10:23
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knifeingutsout
Det här var något jag läste i ett magasin för en massa år sedan. Under kriget tog man i Storbritannien och målade över vägskyltar, om tyskarna skulle invadera, eller bara göra en räd, skulle de i alla fall inte ha hjälp av vägskyltar. Följaktligen var en liten engelsk stad omgiven av skyltar med texten:
XXXXXXXX
Upon
XXXX
The birthplace
of William Shakespeare.

Det var ju fantastiskt roligt! De kanske räknade med att de tyska fallskärmstrupperna inte hade läst litteratur i skolan. Så dumt och så härligt militäriskt.
Citera
2008-05-25, 18:55
Medlem
Pansarmeyers avatar
Från det andra kriget till efterverkningarna av det första:

Ofta strandade förhandlingarna vid uppskissandet av Versaillesfreden 1919. Ett stort skäl till detta var att huvudpersonerna inte alltid visste mycket eller ens något om vad de pratade om.

Så var det när den brittiske premiärministern Lloyd George lyckade hindra förhandlingarna en hel dag när han med sedvanlig kraft och charm predikade sina krav för en ny gräns nere på Balkan. En av de tillkallade experterna lyckades lösa frågan när han kom på att den engelske premiärministern fattat ståndpunkt med sådan lidelse därför att han fått för sig att den gröna färgen på kartan som herrarna tittade på föreställde greker och den bruna turkar - medan färgerna, som de gör på de flesta kartor, betydde slättland och berg.
Citera
2008-05-26, 01:09
Medlem
Samwises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarmeyer
Tidigare i tråden finns en anekdot om att dinera med Herr Hitler. Att dinera med gudomen Caligula var nog icke heller särskilt avslappnande. En anekdot berättar att Caligula vid sociala tillställningar kunde börja fnissa okontrollerat. Den som dristade sig att fråga vad som roade kejsaren fick till svar att Caligula bara tänkte på att han med en fingerknäppning kunde få sina middagsgäster halshuggna inom en minut.

Och detta var en man som härstammade från karaktärer som Augustus, Marcus Agrippa och Marcus Antonius....

Kan ju inte stämma om du menar Kejsar Augustus dvs Gaius Julius Caesar Octavianus Augustus, eftersom han och Marcus Antonius levde på under samma tid, så tvivlar jag på att de är båda förfäder till samma barn, har jag inte rätt?
Citera
2008-05-26, 08:58
Medlem
Silvanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samwise
Kan ju inte stämma om du menar Kejsar Augustus dvs Gaius Julius Caesar Octavianus Augustus, eftersom han och Marcus Antonius levde på under samma tid, så tvivlar jag på att de är båda förfäder till samma barn, har jag inte rätt?

Hur tänkte du nu? Min morfar och min farfar levde under samma tid och ändå är båda två förfäder till mig...
Citera
2008-05-26, 13:09
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samwise

Nej, du har inte rätt. Marcus Antonius barnbarn Germanicus var Caligulas far. Augustus dotterdotter Agrippina den äldre var Caligulas mor. Så visst kom han från stora personligheter. Marcus Agrippa var för övrigt Caligulas morfar. (Det sägs att Caligula skämdes över släktskapet med Marcus Agrippa på grund av hans enkla härstamning.)
Citera
2008-06-01, 09:58
Medlem
Jag vet inte om den här är nämnd tidigare, och jag skriver fritt ur minnet:

När Castro och grabbarna hade vunnit sitt gerillakrig på Kuba skulle efter ett tag en chef för Kubas nationella bank utses. Castro frågar då sina närmsta män om det bland dem finns någon ekonom, en "economista". Då skall Castros polare och vapenbroder Che Guevara ha räckt upp handen, varpå Catro utnämnde honom till chef för Kubas nationella bank. Senare frågade Castro Che om han verkligen var ekonom, varpå Che svarade att han trodde Castro frågat om det fanns någon "comunista" (i själva verket var Guevara läkare).
Citera
2008-06-01, 21:57
Medlem
Viqqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Jag vet inte om den här är nämnd tidigare, och jag skriver fritt ur minnet:

När Castro och grabbarna hade vunnit sitt gerillakrig på Kuba skulle efter ett tag en chef för Kubas nationella bank utses. Castro frågar då sina närmsta män om det bland dem finns någon ekonom, en "economista". Då skall Castros polare och vapenbroder Che Guevara ha räckt upp handen, varpå Catro utnämnde honom till chef för Kubas nationella bank. Senare frågade Castro Che om han verkligen var ekonom, varpå Che svarade att han trodde Castro frågat om det fanns någon "comunista" (i själva verket var Guevara läkare).

Vet inte om den historien är sann, men onekligen var inte Che så jättepeppad över sitt nya yrke. Kapitalistisk och jävligt osm det var. Till exempel så brydde han sig inte om att ha sin fulla namnteckning på det nya sedlarna, utan skrev kort och gott "Che".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in