2007-01-05, 19:46
Medlem
secchioncellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Zeb
Detta är en bra tråd... synd att inte alla tycker det... utan skriver saker som redan har behandlats...

Två saker vill jag ta upp... nån kanske har kompleterande fakta för jag svävar lite i det jag kommer att ta upp...

under karl den 14 johans tid eller om det var oskar den första. fanns det några tidningsutgivare som var avskydda av kungamakten...
en av dem var extra avskydd då han flera gånger om gjorde detta"illdåd" litterärt emot konungen... de fängslade honom och han dömdes till döden... men hans gärning var egentligen inte så grov och övriga europa skrattade...

så tidningsutgivaren fick en chans att be om ursäkt och de skulle genast släppa honom...
han svarade dock... nej... ni får gärna avrätta mig...

det hela slutade dock med att fängelsepersonal transporterade fången ute på stan och under ett ögonblick bara försvann...

vår tidningsman bankade på fängelset och ville bli insläppt... dock öppnade de inte porten(tror inte att det var aftonhorans första pimp... men han hade ju som bekant själv sina duster med konungen)

Herman Lindqvist har skrivit en krönika om detta i Aftonbladet som jag inte orkar länka till nu.
Citera
2007-01-06, 15:41
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Zeb
så tidningsutgivaren fick en chans att be om ursäkt och de skulle genast släppa honom...
han svarade dock... nej... ni får gärna avrätta mig...
edit;http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...892847,00.html
Du syftar på Anders Lindeberg,f.d kapten och utgivare av Stockholms-Posten. När den tidningen gick omkull, blev han medarbetare i Aftonbladet. Han skrev dramatik, men hade kommit ihop sig med Kungliga Teatern och begärde tillstånd, att få öppna en privat teater. När regeringen avslog hans ansökan gav han ut en pamflett, där han gick till hårt angrepp mot Karl XIV Johan.
Han blev åtalad för majestätsbrott och för detta brott var döden det enda möjliga straffet. Straffet blev av nåd omvandlat till tre års fängelse. Det var ju aldrig meningen, att han skulle avrättas. Resten har du redan berättat.
Citera
2007-01-06, 21:25
Medlem
Pansarmeyers avatar
Sköna citat om historiska skeenden

Bjuder på några sköna lördagscitat:

Vissa personer brukar hävda att den klassiske tyske diktaren William Shakespeare hör hemma i den engelska litteraturen, eftersom han råkade födas i Stratford-on-Avon och av de engelska myndigheterna tvingades skriva på engelska.

Ur den tyska tidningen Deutscher Weckruf und Beobachter, 1940

Det var nödvändigt att utplåna byn för att kunna rädda den.

Amerikansk arméofficer rapporterar om förstörelsen av byn Ben Tre, 1968

De vita bodde i grottor när vi byggde imperier[...]Vi sysslade med filosofi och astrologi och matematik långt innan Sokrates och de där andra grekiska bögarna började med det.

Al Sharpton

Jag tycker inte att vi gjorde fel i att ta detta stora land ifrån dem. Det var många människor som behövde nytt land, och indianerna var egoistiska och försökte behålla det för sig själva....

John Wayne
Citera
2007-01-19, 03:56
Medlem
KennyVsSpennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarmeyer
I boken Ragnarök beskrivs hur en grupp svenska Waffen SS-frivilliga anländer till en liten rysk by nära fronten. I byn står en rysk kanon och besättningen ligger och vilar i gräset. Svenskarna tar ryssarna till fånga och tvingar de att vända kanonen mot sina egna linjer. En av svenskarna som har ett förflutet inom artilleriet tar befäl över kanonen samtidigt som han marscherar runt och vrålar som på en kaserngård. Ryssarna skjuter salva på salva i hög takt samtidigt som tårarna sprutar ur ögonen på dem av sorg och skräck. De övriga svenskarna ligger runt om i gräset och vrider sig i skratt.

Bisarrt och hemskt, men förbannat kul tycker jag.

kul? utveckla?
Citera
2007-01-19, 15:27
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KennyVsSpenny
kul? utveckla?

Den bisarra situationen, samt de lätt igenkännbara karikatyrerna gör det hela jätteroligt. De hårda ryska artilleristerna förvandlas till gråtande barn medan svensken drillar dem som rekryter på en kaserngård. Kan du inte se det framför dig?
Citera
2007-01-19, 15:39
Medlem
guldkorns avatar
Skön tråd det här. Har en bok i ämnet, "Levande Anekdoter" från början av 60-talet som jag tror är en sammanställning av inskickade anekdoter från Aftonbladets läsare. Ni som uppskattar tråden borde försöka leta upp ett gamalt exemplar hos någon "boklåda". Bjuder på några utdrag:

Om Ivar Kreuger:
"I.K var under sin storhetstid på besök i barndomsstaden Kalmar, där han mötte en gumma som kände igen honom.
- Nej men är det inte lille Ivar? Vad gör han nu för tiden?
- Ja, jag säljer lite tändstickor, svarade Kreuger
- Ock ock, suckade gumman, ja den spriten, den spriten..."

Om Hermann Göring:
"Göring hade uppträtt klumpigt och ohövligt mot en italiensk diplomat som därför krävde en ursäkt av tysken.
- Vet ni inte vem jag är, frågade Göring.
- Nej.
- Jag är Hermann Göring!
- Min herre, det är ingen ursäkt, men kan naturligtvis godtas som en förklaring..."

Om Churchill:
Under valkampanjen 1954 deltog både W.C och hans motståndare Bevin på en fest. Bevin dansade friskt medan WC mest satt och talade med sina bordsgrannar. En av dessa tittade ut på dansgolvet och frågade Churchill:
- Mr Churchill, vad kallas den dans som Mr Bevin dansar?
Churchill satt tyst ett ögonblick och tittade på sin konkurrent innan han svarade: "Det där är ingen dans, madame, det är en arbetarrörelse."
Citera
2007-01-22, 09:44
Medlem
Den svenska neutraliteten...

Datum och årtal har aldrig varit min starka sida, men någon gång under början av år 1945 fäller ett stort antal amerikanska plan några saftiga bombmattor över Berlin (kan vara 3:e februari?). Denna historien förtäljer inte vart dessa plan lyfter, men för att minska konfrontationsrisken med Luftwaffe, väljer några av planen att ta vägen över sydsvenskt luftrum. Det svenska luftvärnet tar upp radiokontakt med ett utav planen (pga. mina bristande kunskaper i det engelska språket väljer jag att skriva på svenska) och följande konversation inleds:

SWE: Ni flyger över svenskt luftrum utan tillstånd.

USA: Vi vet.

SWE: Vi måste beskjuta er.

USA: Vi vet.

Radiotystnad följer en stund och sedan öppnar svenskarna eld.

USA: Ni skjuter för lågt.

SWE: Vi vet.

Om detta är sant eller inte vet jag ej, men den skall enligt uppgift vara hämtad ur en svensk? bok. Så någon här inne kanske kan bekräfta eller dementera?
Citera
2007-01-22, 16:52
Medlem
Sebaots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
Historien om den store danske astronomen Tyko Brahes död är tragikomisk.
Han var bjuden på middag hos en furste. Det bjöds rikligt av både mat och dryck. Efter ett tag kände Tyko behov av att lätta sin blåsa, men artigheten förbjöd honom att lämna bordet före fursten. Till slut sprack urinblåsan och stackars Tyko dog efter några dagar av urinförgiftning. Jag kan inte gå i god för sanningshalten i denna historia, men jag har läst den i ett par böcker, nu senast i Simon Singhs bok om Big Bang.

jag har själv hört den ett antal gånger... men jag undrar om den verkligen stämmer? mig veterligen så kunde folk så att säga uträtta sina behov under själva ätandet på den tiden...
Citera
2007-01-23, 20:37
Medlem
frankensteins avatar
När spanjorerna kom till Yucatan-halvön i Mexico, frågade de lokalbefolkningen vad de kallade sitt hemland och fick svaret Yucatan. Vad spanjorerna inte visste var att indianerna inte förstod vad de menade. Yucatan betyder "Vad vill ni?". Svaret på den frågan fick de lära sig den hårda vägen.
Citera
2007-01-23, 20:47
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
När spanjorerna kom till Yucatan-halvön i Mexico, frågade de lokalbefolkningen vad de kallade sitt hemland och fick svaret Yucatan. Vad spanjorerna inte visste var att indianerna inte förstod vad de menade. Yucatan betyder "Vad vill ni?". Svaret på den frågan fick de lära sig den hårda vägen.

Motsvarar ju ganska precis anekdoten om att känguru egentligen skulle betyda 'jag vet inte', och ha varit det svar som kapten Cook fick av en infödd när han pekade på djuret och frågade vad det hette. Men den hör väl vad jag förstår mer definitivt hemma i roliga historiaboken.
Citera
2007-01-23, 20:48
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein

Har hört ngt liknande om att kangaroo på aboriginspråket ska betyda "vad sa du?" Detta var svaret britterna fick när de pekade på det märkliga djuret och undrade vad det var för ngt. (Alla människor förstår förstås engelska)

Kan ngn som talar aborigin bekräfta eller dementera?
Citera
2007-01-23, 20:50
Medlem
Pansarmeyers avatar
Hu! Tankekontroll a la Stiftelsen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in