2006-12-30, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Buske
1960 dunkade Sovjets regeringschef, Nikita Chrustjev, sin ena sko hårdhänt i FN:s talarstol och krävde den svenske FN-chefen Dag Hammarskjölds avgång.
har inte läst allt än men det där är inte sant...
Citera
2006-12-30, 16:05
Medlem
Rusens avatar
Wiking Jerk

Citat:
Ursprungligen postat av Pansarmeyer
Hillblad, boende i Amerika, hade långt gångna planer på att stämma Wallin för detta, men avstånd och ålder gjorde att han avstod. Tydligen är berättelserna i boken Hillblads, men Wallin hamnade som författare. Detta uppdagades när det högerextrema förlaget Nordland skulle trycka en ny upplaga för en 10-15 år sedan. "Författaren" Bosse Schön har hela historien i en av sina böcker om de svenska SS-soldaterna. Karlen är förvisso en klåpare, men i stora drag får man anta att han har koll.
Editorial Reviews

Book Description
Few new personal accounts by Waffen-SS soldiers appear in English; even fewer originate from the multitude of non-German European volunteers who formed such an important proportion of this service's manpower. Twilight of the Gods was originally written in Swedish, and published in Buenos Aires shortly after the end of WWII. Erik Wallin, a Swedish soldier who volunteered for service with the Waffen-SS, and participated in the climactic battles on the Eastern Front during late 1944 and 1945, later telling his story to this book's editor, Thorolf Hillblad.

Wallin served with the Panzer Reconnaissance Battalion, 11th SS-Panzergrenadier Division Nordland, a unit composed mainly of non-German volunteers, including Danes, Norwegians, and Swedes. The division enjoyed a high reputation for its combat capability, and was always at the focal points of the fighting on the Eastern Front in the last year of the war. During this period it saw combat in the Baltic, in Pomerania, on the Oder, and finally in defence of Berlin, where it was destroyed.

Erik Wallin served with his unit in all of these locations, and provides the reader with a fascinating glimpse into these final battles. The book is written with a 'no holds barred' approach which will captivate, excite and maybe even shock the reader - his recollections do not evade the brutality of fighting against the advancing Red Army. Twilight of the Gods is destined to become a classic memoir of the Second World War.
Citera
2006-12-30, 16:50
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rurach
har inte läst allt än men det där är inte sant...
Jag har sett detta i TV. Det visades i nyhetssändningar världen över. Jag tror inte, att det var fejkat.
Citera
2006-12-31, 01:12
Medlem
Rusens avatar
När Jean Baptiste Bernadotte låg på sin dödsbädd, vägrade han läkarna att undersöka hans kropp medan han var i livet. Sveriges importerade franske kung avled och när han skulle tvättas tog man av honom kläderna och fann skälet till kungens ovilja att låta sig avklädas. En taturering på kungens kropp utropade stolt: Vive la Republic!

Var det inte "Död åt konungarna!" på hans gaddning?
Citera
2006-12-31, 02:46
Medlem
Schnuppfens avatar
Var det inte Livius som lär ha följt devisen "Anekdoter är en förutsättning för all historieskrivning" ?

Vill minnas att Per-Albin Hansson ( enligt andekdoten) välkomnade general Erwin Engelbrechts 163.e infanteridivision med orden " Willkommen zu Ersatz-Deutschland, meine herren"
Citera
2006-12-31, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
Jag har sett detta i TV. Det visades i nyhetssändningar världen över. Jag tror inte, att det var fejkat.
du har inte sett det i nyhetssändningar är jag ganska övertygad om... finns inte på film nämnligen...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=1

http://www.faktoider.nu/nikita.html

men här skulle vi ju berätta anekdoter och inte sänka dem...
Citera
2006-12-31, 13:29
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rurach
du har inte sett det i nyhetssändningar är jag ganska övertygad om... finns inte på film nämnligen...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=1

http://www.faktoider.nu/nikita.html

men här skulle vi ju berätta anekdoter och inte sänka dem...
Jag har sett det och det har även visats i repris. Det skedde inte i talarstolen. Chrustjev satt i sin bänk, böjde sig ner och tog av sig ena skon och dunkade den i bordet. Han försökte vara arg, men kunde inte låta bli att skratta!
Citera
2006-12-31, 15:36
Medlem
Mick_Marss avatar
Nationalistiska piloter under Spanska inbördeskriget behövde en lösning för att leverera diverse känslig utrustning och mat till en belägrad fästning. Hur ska man göra då? Fallskärmar var det brist på. Någon kommer på den excellenta idéen att man kan fästa kalkoner som sedan får flaxa ner och fungera som en fallskärm och utrustningen klarar sig samt att dom isolerade får mat i och med kalkonen och detta fungerade!
Citera
2007-01-01, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
Jag har sett det och det har även visats i repris. Det skedde inte i talarstolen. Chrustjev satt i sin bänk, böjde sig ner och tog av sig ena skon och dunkade den i bordet. Han försökte vara arg, men kunde inte låta bli att skratta!
ok, det kan jag gå med på! men bilden på honom med skon i handen i talarstolen är fejk.
Citera
2007-01-01, 20:15
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rusen
Editorial Reviews

Book Description
Few new personal accounts by Waffen-SS soldiers appear in English; even fewer originate from the multitude of non-German European volunteers who formed such an important proportion of this service's manpower. Twilight of the Gods was originally written in Swedish, and published in Buenos Aires shortly after the end of WWII. Erik Wallin, a Swedish soldier who volunteered for service with the Waffen-SS, and participated in the climactic battles on the Eastern Front during late 1944 and 1945, later telling his story to this book's editor, Thorolf Hillblad.

Wallin served with the Panzer Reconnaissance Battalion, 11th SS-Panzergrenadier Division Nordland, a unit composed mainly of non-German volunteers, including Danes, Norwegians, and Swedes. The division enjoyed a high reputation for its combat capability, and was always at the focal points of the fighting on the Eastern Front in the last year of the war. During this period it saw combat in the Baltic, in Pomerania, on the Oder, and finally in defence of Berlin, where it was destroyed.

Erik Wallin served with his unit in all of these locations, and provides the reader with a fascinating glimpse into these final battles. The book is written with a 'no holds barred' approach which will captivate, excite and maybe even shock the reader - his recollections do not evade the brutality of fighting against the advancing Red Army. Twilight of the Gods is destined to become a classic memoir of the Second World War.

Turerna kring denna bok är många. Dess sanningshalt samt dess verklige författare diskuteras bl.a på skalman forum och som sagt av Bosse Schön. T.om Antony Beevor använde den under sitt storverk om slutstriden i Berlin. Hillblad var i vilket fall ordentligt förbannad....
Citera
2007-01-04, 00:02
Medlem
En Churchill klassiker som säkert alla har hört:

Churchill är på en societetsmiddag och konverserar med en adelsdam som inte uppskattar hans åsikter, och säger:

- Om ni var min man, så skulle jag hälla gift i er dryck

Varpå Churchill svarade:

- Om ni var min hustru, så skulle jag gladligen dricka det.
Citera
2007-01-05, 00:50
Medlem
Mr.Zebs avatar
Detta är en bra tråd... synd att inte alla tycker det... utan skriver saker som redan har behandlats...

Två saker vill jag ta upp... nån kanske har kompleterande fakta för jag svävar lite i det jag kommer att ta upp...

under karl den 14 johans tid eller om det var oskar den första. fanns det några tidningsutgivare som var avskydda av kungamakten...
en av dem var extra avskydd då han flera gånger om gjorde detta"illdåd" litterärt emot konungen... de fängslade honom och han dömdes till döden... men hans gärning var egentligen inte så grov och övriga europa skrattade...

så tidningsutgivaren fick en chans att be om ursäkt och de skulle genast släppa honom...
han svarade dock... nej... ni får gärna avrätta mig...

det hela slutade dock med att fängelsepersonal transporterade fången ute på stan och under ett ögonblick bara försvann...

vår tidningsman bankade på fängelset och ville bli insläppt... dock öppnade de inte porten(tror inte att det var aftonhorans första pimp... men han hade ju som bekant själv sina duster med konungen)

nr 2
Ni har vart inne på Karl XII och hans häst... men hans sista häst Brandklipparen(?) överlevde konungen och fick tillbringa sin sista tid i en nattsvart spilta. Jag vill minnas att spiltan fanns vid ett slott i Västerås...
Dock var det ingen munter sorti Brandklipparen fick. då han tillbringade sin tid i ett ljusskyggt stall blev han bländad av solen under en av sina få utgångar och det ledde till att han med all kraft sprang in i muren och bröt nacken...

edit;http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...892847,00.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in