Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-20, 20:25
  #1561
Medlem
Trastlands avatar
Fritz von Dardel vet att berätta om Karl XVs beteende vid bränder i Stockholm (saxat från Wikipedia):

Citat:
H M (Hans Majestät) är vid dessa tillfällen ej till sin fördel. Han blir het, ger order och kontraorder samt slutar ofta med att göra polistjänst genom att från brandstället bortköra onyttiga åskådare. Det händer honom icke sällan härvid att han ryter åt sina undersatar, ja till och med utdelar knuffar. Jag är verkligen förvånad öfver att H M icke någon gång träffar en fyllbult, som betalar honom igen med samma mynt. Jag tog mig på hemvägen friheten att säga H M huru litet detta uppträdande stämde öfverens med hans kungl. värdighet. Slutligen fick jag honom att medgiva att han haft orätt, men jag är öfvertygad om att nästa gång H M befinner sig vid en eldsvåda, börjar han om på samma sätt.
Citera
2013-05-11, 21:37
  #1562
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trastland
Fritz von Dardel vet att berätta om Karl XVs beteende vid bränder i Stockholm (saxat från Wikipedia):
Verkar som en rådig herre, konungen.

Det var som bekant svenska vikingar som la grunden för Ryssland som statsbildning (Kiev, Novgorod).

...några århundraden senare var Ryssland och Sverige ärkefiender.
Citera
2013-07-02, 22:22
  #1563
Medlem
Dags för en bump igen. Jag kan inte minnas att jag läst den här i tråden tidigare och om jag skulle ha gjort det så tål den att berättas igen.

Det hela utspelar sig strax efter freden i Tilsit 1807 där Napoleon och den ryske tsaren Alexander den förste i princip kommit överens hur de ska dela Europa mellan sig.

Uppenbart nöjd med dealen bestämde sig Napoleon för att fira med en kaninjakt för det kejserliga entouraget, ett äventyr som skulle visa sig gå helt åt helvete på grund av den gamle rövslickaren Alexandre Berthier som i sin iver att behaga kejsaren regisserade spektaklet in i minsta detalj. För att jakten skulle bli den succé alla hoppades på och att ingen skulle gå lottlös så lät han beställa kaniner (Källorna är inte överens på den här punkten men allt mellan några hundra och tusentals nämns) som skulle släppas ut på fältet vid kejsarens ankomst.

Så blev det också, när följet anlände så öppnades burarna och till allas förvåning så spred inte de små ulliga kräken ut sig i vild panik över fältet utan satte av i full fart mot kejsaren med målmedvetenheten (och (för fantasins skull) formeringen) hos en romersk legion, vilket slutade med att de fick retirera tillbaka in i sina vagnar och bokstavligen fly fältet.

Problemet:

Berthier hade lyckats få tag på tamkaniner. Vildkaniner hade säkert gjort det som förväntades av dem. De tama däremot, var vana att bli utfodrade. Gissningsvis av någon som liknade Napoleon.
__________________
Senast redigerad av Dannonym 2013-07-02 kl. 23:06.
Citera
2013-07-07, 21:40
  #1564
Medlem
Mr.Bandits avatar
kämpat för att hitta något värdigt denna tråd och som inte redan tagits upp,

När Berlin föll för den Röda armen så stötte de på "FlaK Tornen" som byggdes runt om tredje riket som bunkrar/luftvärn/skyddsrum/garnisoner. Den Ryska planen var då att helt enkelt slå hål i/förstöra detta torn. Fram rullar då en rysk SU-100, en pansarvärnskanonvagn med en måttlig kaliber på 100 mm, Avfyrar gång på gång denna kanon på det stackars tornet. Problemet är att väldigt lite händer, efter ett flertal skott ser de ryska soldaterna att det är så mycket armeringsjärn i tornets konstruktion att det är lönlöst att fortsätta.

Slaget vid Fraustadt,
Den svenska vänsterflygeln rider fram mot en frusen sjö för att möta det Sachiska kavalleriet på andra sidan. De svenska hästarna är dock tyvärr, oskodda och ryttare måste stiga av och leda hästarna över sjön, Till det sachsiska kavalleriets nöje då de gapskrattade åt det svenska kavalleriet. Allt för att inom kort drivas på fullständig flykt av de (antagligen jävligt sura) svenska kavalleristerna.

Inte trådens bästa kanske men dags att återuppliva denna tråd
Citera
2013-07-08, 17:07
  #1565
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bandit

Slaget vid Fraustadt,
Den svenska vänsterflygeln rider fram mot en frusen sjö för att möta det Sachiska kavalleriet på andra sidan. De svenska hästarna är dock tyvärr, oskodda och ryttare måste stiga av och leda hästarna över sjön, Till det sachsiska kavalleriets nöje då de gapskrattade åt det svenska kavalleriet. Allt för att inom kort drivas på fullständig flykt av de (antagligen jävligt sura) svenska kavalleristerna.

Inte trådens bästa kanske men dags att återuppliva denna tråd
Jag kan se det framför mig!
Citera
2013-07-08, 19:31
  #1566
Medlem
mbois avatar
Har skrivit om denna svärmorsdrömmen förut i en tråd här på Historia.

Den sovjetiske generalenmajoren Vasili Blokhin har världsrekordet i avrättning.
Under 28 dagar ska han ha personligt avrättat 7000 polska officerare och soldater under Katynmassakern i Andra Världskriget.

Han avrättade även dom två högt rankade Genrich Jagoda och Nikolaj Jezjov. Båda dessa var chef över den sovjetiska säkerhetspolisen NKVD

Blokhin blev senare alkoholist, galen och dog 1955, troligen i självmord.
Citera
2013-07-08, 22:06
  #1567
Medlem
Silvanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mboi
Har skrivit om denna svärmorsdrömmen förut i en tråd här på Historia.

Den sovjetiske generalenmajoren Vasili Blokhin har världsrekordet i avrättning.
Under 28 dagar ska han ha personligt avrättat 7000 polska officerare och soldater under Katynmassakern i Andra Världskriget.

Han avrättade även dom två högt rankade Genrich Jagoda och Nikolaj Jezjov. Båda dessa var chef över den sovjetiska säkerhetspolisen NKVD

Blokhin blev senare alkoholist, galen och dog 1955, troligen i självmord.

En slaktare, bokstavligt talat...

Jezjov var ju förresten också en fin kille. Jagoda hade gjort slut på ett gäng av Stalins forna kamrater och tusentals andra under skådeprocesserna, men Stalin var ändå inte nöjd med honom. Jagoda blir alltså själv utsatt för en skådeprocess och avrättas. Jezjov ser, för maximal förnedring, till att Jagoda före sin avrättning kläs av och misshandlas före nådaskottet. Två år senare, när den stora terrorn är avklarad är det dags för Jezjov att bytas ut mot Beria. Beria är inte sämre än att han i sin tur ger Jezjov samma avslutande behandling som Jagoda fick. What goes around...
Citera
2013-07-10, 01:43
  #1568
Medlem
Citat:
Den sovjetiske generalenmajoren Vasili Blokhin har världsrekordet i avrättning.
Under 28 dagar ska han ha personligt avrättat 7000 polska officerare och soldater under Katynmassakern i Andra Världskriget.

Dom här grabbarna ligger väll i sama klass.
Citat:
Två japanska underofficerare, Toshiaki Mukai och Tuyoshi Noda, beskrivs som tävlande om vem som först kan döda 100 kineser med svärd. Rubriken på den japanska tidningsartikeln från den 13 december 1937 lyder: "Hundrapersonershuggarrekord: Mukai 106 – Noda 105. De två underofficerarna förlänger kampen
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nanjingmassakern
Citera
2013-07-10, 02:05
  #1569
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvanus
En slaktare, bokstavligt talat...

Jezjov var ju förresten också en fin kille. Jagoda hade gjort slut på ett gäng av Stalins forna kamrater och tusentals andra under skådeprocesserna, men Stalin var ändå inte nöjd med honom. Jagoda blir alltså själv utsatt för en skådeprocess och avrättas. Jezjov ser, för maximal förnedring, till att Jagoda före sin avrättning kläs av och misshandlas före nådaskottet. Två år senare, när den stora terrorn är avklarad är det dags för Jezjov att bytas ut mot Beria. Beria är inte sämre än att han i sin tur ger Jezjov samma avslutande behandling som Jagoda fick. What goes around...
Tydligen så var Jezjov, trots att han var två äpplen hög, en jävel på att hoppa och det krävdes ett helt magasin för att få stopp på hoppjerkan.
Citera
2013-07-10, 11:59
  #1570
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivecc


Intressant är också att månaderna innan Fall Gelb [Anfall mot Frankrike via Belgien och Holland] så hade en okänd man försökt transportera belgiska och holländska arméuniformer över gränsen till Tyskland - polisen försökte ivrigt få reda på vad tjuven skulle ha dem till, men denne vägrade bestämt att berätta. han slängdes i fängelse och fallet glömdes bort.
Ett par månader efteråt föll tyska "landsmän" ned över Belgien och Holland.

Det påminner om att en polsk-brittisk ubåt torpederade ett tyskt "handelsfartyg" utanför Norges kust tidiga april 1940. Till allmän förvåning var det hundratals överlevande, och till de allra var flesta soldater i Wehrmachts uniformer.
De flesta räddades av norska fiskebåtar, och de berättade gladeligen att de var på väg att hjälpa Norge.

Man höjde på ena ögonbrynet i Norge och påbörjade en mobilisering, men man underlät att utlysa en omedelbar och fullständig alarmberedskap, inkluderande order om verkningseld mot alla främmande fartyg som närmade sig torpedhåll utan tillstånd i förväg.
Vad som hände ett par dagar senare, den 9 april, det vet vi ju.

Så bla sänktes i tur och ordning två äldre pansarskepp i infarten till Narviks hamn. När de krävde att de tyska jagarna fullastade med bergsjägare skulle identifiera sig. Man skickade ut en långsam gående motorbåt att sköta förhandlingarna, och under tiden torpederades pansarskeppen, först den ena och nån timme senare, den andra, på samma sätt...
Citera
2013-07-10, 12:23
  #1571
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mboi
Har skrivit om denna svärmorsdrömmen förut i en tråd här på Historia.

Den sovjetiske generalenmajoren Vasili Blokhin har världsrekordet i avrättning.
Under 28 dagar ska han ha personligt avrättat 7000 polska officerare och soldater under Katynmassakern i Andra Världskriget.

Han avrättade även dom två högt rankade Genrich Jagoda och Nikolaj Jezjov. Båda dessa var chef över den sovjetiska säkerhetspolisen NKVD

Blokhin blev senare alkoholist, galen och dog 1955, troligen i självmord.

Fruktansvärt!
Jag är glad han blev galen! Jag undrar vad det gör med en människa att döda så många på ett sådant nära sätt och jag hoppas det var hans handlingar som drev honom dit. Jag vill att man ska bli galen när man gjort något sådant

Fy f*n
__________________
Senast redigerad av somndrucken 2013-07-10 kl. 12:25.
Citera
2013-07-11, 15:34
  #1572
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarmeyer

3. Vid ett tillfälle klagade britterna på att japanerna i Fjärran Östern skurit av deras tillgång på kinin mot malaria. Tyskarna erbjöd då britterna ett parti av deras syntetiska kinin om britterna lämnade tillbaks deras tillfångatagna läkare. Så skedde också.


På tal om kinin resp syntetisk kinin. Jag läste i nån gammal bok om medicinens historia.
Under 2W lade alltså japanerna beslag på de områdena i Fjärran Östern där kininet producerades (ja träden som kininbarken växte på iaf).
De allierade klarade sig ganska bra ändå, tack vare att de uppfann flera varianter av alternativa produkter, som till och med var ännu effektivare.
Tyskarna hade också syntetiskt kinin, som nämnts i tråden.

Men japanerna, som fick aldrig riktigt ordning på sin krigsindustri och industrin för strategiska varor, fick heller aldrig ordning på fullskalig produktion av kinin...

Så Japan var i praktiken det enda krigsförande landet utan fullgod tillgång till anti-malaria medel...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback