Citat:
Ursprungligen postat av
Frank.Einstein
Det politiska landskapet förändras hela tiden, SD är bara en del i detta även om de ofta tror att de står i mitten av allt.
Hur man lyckats? Tja, om man ser till vilka realpolitiska framsteg som SD lyckats med får man se motståndet till dem som en ren framgångssaga. Fimns väl inte något land i västvärlden där det nationalistiska partiet har så lite inflytande? Kan säkert ha missat nån, men de är påtagligt begränsade i Sverige. Och ganska små. Återstår förstås att se hur det blir efter nästa val, men den högerpopulistiska eran i världen lider mot sitt slut och snart vänder pendeln. Frågan är om SD ens hinner driva igenom en enda politisk hjärtefråga innan vi är på väg åt andra hållet.
Skall jag vara ärlig så vet jag inte mycket om vilka förslag dom lagt i riksdagen förutom dom stora frågorna som debatteras i media men dom har säkerligen inte fått igenom många egna förslag.
Men dom har agerat vågmästare(dock utan att kunna ha förhandlat sig till något) och varit avgörande om man skall ta den borgerliga sidan eller den rödgröna...dom har styrt lite åt den riktning dom tycker ligger närmast deras egen.
Detta kan ju ses som positivt om man jämför dom med V som ingen vill ta i med tång och som alltid mer eller mindre tvingas att rösta på sossarnas förslag då det brukar ligga närmast deras egna.
Frågan är hur länge dom håller sig i skinnet och inte röstar ner allt dom kan om man inte förhandlar med dom, detta skulle kräva ett stort förhandlande mellan blocken eller en DÖ 2.0 och frågan är hur väljarna skulle ta detta.
När den var aktuell så var i princip alla väljare i alla partier missnöjda, att rösta på AKB och få svetsarn som tvingas suga Jonas Sjöstedt igen skulle få den mest inbitne moderat att fundera på SD...
Oavsett utgången i nästa val så kommer det att bli spännande att se vad som händer efter valet.
Min gissning är att alliansen kommer att tvingas förhandla med SD...skulle rödtotten stå för vad hon sagt och sätter sig i knät på sossarna är nog både hon och centern rökta för gott, varför rösta på centern om du får sossarna?
Sen tror jag du har fel om att pendeln skulle vända snart...