2017-06-25, 21:36
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Så därför ska vi vara snälla och låtsas att han är svensk fast vi vet att han inte är det? Om alla svenskar talade svenska lika illa som Kahen Ahmed skulle vårt land gå under.

Man han är ju svensk! Han har ett svenskt pass och är en moderat kommunpolitiker.

Du pratar om etnicitet. Det är inte samma sak som nationalitet.
Citera
2017-06-25, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Du har rätt och det är även den typ av svenskhet som SD står för i sitt partiprogram. Det roliga i kråksången är dock att deras mindre begåvade svans inte fattat det utan företräder ofta den etniska svenskheten. De röstar helt enkelt på fel parti.
Du har inte förstått - SD vill att invandrare ska ta seden dit de kommer och att de ska försörja sig själva eftersom detta är det viktiga, oavsett vilken etnicitet de har. Det är därför vi röstar på SD.
Citera
2017-06-25, 21:38
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Okej - 20% av befolkningen (40% av befolkningen i Skåne av någon konstig anledning... men det är en annan diskussion) röstar på SD.

Och nu vill jag inte vara en sån. Jag vet att andra tidigare har uttryckt att "90% tycker inte som er" et.c. et.c. Jag är inte en sådan person, jag respekterar människors åsikter om de respekterar sin omgivning.

Men nu är det ju faktiskt så att ganska många (jag vågar inte säga 80%, för jag har ingen statistisk på det) ogillar SD och dessa typer av uttalanden. Ganska många människor i Sverige (jag vet inte hur många och kan inte ge en siffra) är ganska öppna till att inkludera svarta människor i befolkningsstatistiken.

Jag tror inte Flashback är ett bra mått på hur befolkningen i helhet ser ut. Då tror jag "Familjeliv" eller någon annan sida är bättre representerad.
Jag tror du har rätt, men allmänheten uppskattar inte den typen av människor som denne achmed. De som är emot yttrandefrihet osv.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Klart det finns etniciteter, det många vänder sig mot är vilken värdering man lägger i det i relation till svenskhet.

Fast nu var inte det vad som påstods. Snarare skulle "etnisk svensk" bara vara ett påhitt skapat av xenofober, vilket om man nu inte vill vara en total hycklare, skulle innebära slutet för grupper som kurder, samer, romer och alla andra grupper som inte kan luta sig tillbaka mot ett eget specifikt medborgarskap.

Vidare kan det vara värt att skilja på den "svenskhet" som SD talar om och "svensk etnicitet". SD är inte (åtminstone som parti) etnonationalister utan menar att "svenskhet" sitter i värderingar, kultur, språk, etc. Något man brukar referera till som "kulturnationalism". Är man sett till den definitionen "svensk" om man likt Ahmed vill begränsa yttrandefriheten, relativiserar kvinnoförtryck, skyller all kritik på rasism eller islamofobi, etc? Jomshof tycks inte anse det.

Citat:
Det är du som pratar om etnicitet.

Jomshof pratar om nationalitet.

Är minnet jättekort? Det var du som skrev att "etnisk svensk" är ett påhitt av xenofober, vilket var vad jag ifrågasatte.
Citera
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Amerikanska medborgare, är de, men trots detta finns det etniska skillnader dem emellan.

Nej, jag säger att eftersom att han kom till Sverige i vuxen ålder kan han omöjligen byta nationell identitet. Han kommer alltid att vara somalier.

Så om moderaten kom till Sverige när han var 17 år så skulle han kunna vara svensk? Vad fasiken är det för resonemang?

Räknar du afghanerna som är 17 år (och då menar jag inte de som är "17") som svenska?

Nej - du har ingen förklaring till hur du räknar människor som svenska. För du är precis som Jomshof. Du tycker att man måste vara vit för att vara svensk.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Och hur tycker du den taktiken har lyckats hittills?
Smutskastning, brunstämpling och att vägra diskutera sakfrågor med dom eller att försöka frysa ut dom är förmodligen en stor bidragande anledning att dom växt som dom gjort.
Lyssnar du på personer här på FB så påstår dom flesta att dom inte kan tänka sig byta parti igen, just av den anledningen att alla andra partier kallat dom rasister eller nazister.

Tror du verkligen att en taktik med fortsatt hävdande att Sd är nazistiskt kommer att få någon att få en ahaupplevelse och bestämma sig för att rösta på sossarna eller moderaterna igen?
Det enda dom andra partierna kan göra för att stoppa deras tillväxt är att bemöta deras argument och försöka skapa en politik som fler personer är beredda att ställa sig bakom.
Om du som partiledare ser att ditt parti tappar röster så kanske man bör fundera på varför man tappar röster istället för att idiotförklara sina före detta väljare.

Folk var mer partitrogna förr, idag är folk mer öppna för att byta parti och den politiska skalan vänster till höger har idag mindre betydelse än förr.

Det politiska landskapet förändras hela tiden, SD är bara en del i detta även om de ofta tror att de står i mitten av allt.
Hur man lyckats? Tja, om man ser till vilka realpolitiska framsteg som SD lyckats med får man se motståndet till dem som en ren framgångssaga. Fimns väl inte något land i västvärlden där det nationalistiska partiet har så lite inflytande? Kan säkert ha missat nån, men de är påtagligt begränsade i Sverige. Och ganska små. Återstår förstås att se hur det blir efter nästa val, men den högerpopulistiska eran i världen lider mot sitt slut och snart vänder pendeln. Frågan är om SD ens hinner driva igenom en enda politisk hjärtefråga innan vi är på väg åt andra hållet.
Citera
Medlem
Citat:
Man han är ju svensk! Han har ett svenskt pass och är en moderat kommunpolitiker.

Du pratar om etnicitet. Det är inte samma sak som nationalitet.
Men det är ju det jag har sagt hela tiden. Börjar du hänga med nu?
Citera
2017-06-25, 21:39
Bannlyst
Citat:
Du har inte förstått - SD vill att invandrare ska ta seden dit de kommer och att de ska försörja sig själva eftersom detta är det viktiga, oavsett vilken etnicitet de har. Det är därför vi röstar på SD.

Varför tjatar du om etnicitet då?
Citera
2017-06-25, 21:39
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Jag följer svensk lagstiftning och där räknas man som svensk om man har svenskt medborgarskap. Jag struntar fullständigt i vilken hudfärg eller bakgrund man har. Alla som har svenskt medborgarskap är svenskar.

Enligt DN sa Jomshof "Det är provocerande när någon som inte är svensk kommer till Sverige och försöker inskränka svensk yttrandefrihet", så då blir "vem är svensk" en del av diskussionen.

Enligt den rådande åsiktshegemonin ska vi ha en väldigt generös (om inte fri) invandring till Sverige.

Det är vi svenskar som beslutar vem som får flytta hit och bo här. Man skulle kunna tycka att proponenterna för en generös invandring ska motivera sin politik med fakta och logik.

Men det är jäkligt ansträngande att göra, särskilt om man lider av låg intelligens, lathet, och verkligheten med invandrarna ser ut som den gör.

Då är det mycket lättare att ta en "piss i sängen"-genväg och istället börja ifrågasätta om det överhuvudtaget finns några svenskar, och om vi som bor i Sverige har nån moralisk rätt att hindra andra från att flytta hit. En variant är att "alla som flyttar hit är svenskar" enligt ovan.

En sån genväg är givetvis mycket lättare än att försöka förklara hur Malmö nånsin ska gå ihop ekonomiskt, när vi ska kunna börja skicka våra unga döttrar till badhus eller festivaler igen, osv.

Sen kryddar man som vanligt detta med ett sketet mobbande av alla motståndare.

Citat:
Det finns ingenting som heter "etnisk svensk" i lagstiftningen. Det är ett påhittat ord av människor som har xenofobi.

Herr addressandring ser ut att vara en s.k. "utopist" (länk). Dessa har inget intresse av att gemensamt bygga ett bättre samhälle genom konstruktiva diskussioner med motståndarna baserat på fakta och logik. Istället tar de till en massa fula knep, rena lögner, och mobbning för att skaffa sig allt mer makt.

Det passar dem alldeles utmärkt att slänga ut en massa lösa uppseendeväckande påståenden likt handgranater och sedan köra vidare.

I detta fallet har inte "adressandring" nåt intresse av att konstruktivt diskutera vem som är svensk.

Det är bara ett sätt för honom att blanda bort korten så han slipper gå den jobbiga vägen och använda fakta och logik för att övertyga oss svenskar om varför hans generösa invandringspolitik skulle vara bra för oss.

Sakfrågan "vem är svensk": Det finns något som heter "etniska svenskar": länk. Kortfattat är det den som själv ser sig som svensk och dessutom uppfattas så av de flesta andra etniska svenskar. Hit räknas nog Jomshof, men inte Kahin.
Citera
2017-06-25, 21:40
Medlem
Citat:
Så om moderaten kom till Sverige när han var 17 år så skulle han kunna vara svensk? Vad fasiken är det för resonemang?

Räknar du afghanerna som är 17 år (och då menar jag inte de som är "17") som svenska?

Nej - du har ingen förklaring till hur du räknar människor som svenska. För du är precis som Jomshof. Du tycker att man måste vara vit för att vara svensk.
Men du sa ju nyss att det fanns etniciteter likväl som medborgarskap. Har du ändrat dig igen?
Citera
2017-06-25, 21:41
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Jag tror du har rätt, men allmänheten uppskattar inte den typen av människor som denne achmed. De som är emot yttrandefrihet osv.

Jag vet inte om han är emot yttrandefrihet. Han tycker ju att det är okej att V står och snackar fastän han är moderat.

Jag tror han blev emotionell för att ett parti med nazistiska rötter blivit det största partiet i Sverige.

(Notera: min gissning - partiet är näst störst enligt opinionsmätningar)
Citera
2017-06-25, 21:42
Medlem
Citat:
Varför tjatar du om etnicitet då?
Därför att temat kommer upp hela tiden. Vissa här vill ju inte erkänna att etniciteter finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in