Här följer lite som jag tycker förklarar den sortens kritik som Jomshof har fått utstå, och vad som egentligen ligger bakom.
Citat:
Ursprungligen postat av
adressandring
Jag har aldrig hört talas om någonting som heter utopist. Det är någonting som ni hittat på i den här tråden tror jag.
Utopi är ju det en ideologi vill utmynnas i. Jag tror du vill säga att jag är en "ideolog". För det ordet finns.
Citat:
Ursprungligen postat av
adressandring
Det finns ingenting som heter utopist. Jag tror ni hittat på det i den här tråden.
"Vad betyder utopist? - Person som fritt konstruerar idealsamhällen" länk
Utopisterna försökte bygga sin drömsamhällen under 1900-talet. De var kommunister, nazister, religiösa fanatiker (ex
länk). De är skyldiga till hundratals miljoner människors död, och nu vill de ha förnyat förtroende.
En utopist struntar i fakta och logik, det är bara hinder i hans väg till makten. Det finns inget intresse av en gemensam konstruktiv diskussion, motståndarna ska antingen kapitulera villkorslöst eller sablas ner med alla möjliga medel.
En stor del av den svenska politiken både till höger och vänster har kidnappats av utopister.
Tänk på det när ni "debatterar" med dem. En utväxling med dem liknar mer gyttjebrottning än schack, så jag har svårt att kalla det en riktig debatt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Frank.Einstein
Äh, kom igen nu. Du kan ju inte på fullt allvar mena att de som företräder dina åsikter är "de utsatta" på FB? Kan i viss mån hålla med om det på många andra platser men att påstå att det är så här är att dra offerkortet lite väl lättfotat.
Här levereras det (ofrivilligt?) en massa exempel på vad jag menar på löpande band.
När utopisterna kallar folk för rasister och nazister så finns det inget annat än ren mobbning bakom detta. Det finns ingen som helst god vilja till en ärlig debatt, bara ren ondska i att man försöker banka ner motståndaren genom att skriva vad som helst om honom för att vinna poäng.
Att säga att någon "drar offerkortet" är en härskarteknik. Istället för att argumentera sakligt angriper man personen, och kallar honom indirekt för svag och ynklig ("ett offer").
Det som skrivs om "de utsatta" har inget med mobbningsfrågan att göra. Styrkeförhållandena kan se ut precis hur som helst. Det ändrar inte det faktum att du försöker mobba dina motståndare.