Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-24, 02:51
  #1
Medlem
Jag kör en EU moppe som går cirka 70-80 skulle jag tro, den gick såhär när jag köpte den.
Har ont om pengar så måste ha det billigt och har inte MC kort.

Undrar bara hur jag ska göra om polisen stannar mig eller jag åker fast i en kontroll, jag brukar aldrig dra över 45-50 förutom om jag är helt säker på att jag är ensam och kör på en helt död väg (Tex grus väg eller väg in till hus, osv) eftersom jag bor på landet men ofta kör in till större städer.
Men om dom skulle stanna mig så skulle det förmodligen vara i 45, vad är riskerna för att dom upptäcker nåt då moppen är en ganska o-sportig scooter och inte ser trimmad ut (och låter inte speciellt mycket heller)?
__________________
Senast redigerad av PottoGadd 2017-06-24 kl. 02:54.
Citera
2017-06-24, 02:58
  #2
Medlem
Kaninheros avatar
Blackbox pratade man alltid om för att dölja sånt där när jag var yngre, ta o kika på det.
Citera
2017-06-24, 03:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaninhero
Blackbox pratade man alltid om för att dölja sånt där när jag var yngre, ta o kika på det.

Har hört talas om det förut, däremot många som säger att snuten känner till det och inte luras av det längre
Citera
2017-06-24, 04:11
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PottoGadd
Undrar bara hur jag ska göra om polisen stannar mig eller jag åker fast i en kontroll, jag brukar aldrig dra över 45-50 förutom om jag är helt säker på att jag är ensam och kör på en helt död väg (Tex grus väg eller väg in till hus, osv) eftersom jag bor på landet men ofta kör in till större städer.
Men om dom skulle stanna mig så skulle det förmodligen vara i 45, vad är riskerna för att dom upptäcker nåt då moppen är en ganska o-sportig scooter och inte ser trimmad ut (och låter inte speciellt mycket heller)?
Lugn städad och ha med alla papper(försäkringsbevis + id) så har du god chans att klara dig förutsatt att du inte kört som en idiot.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaninhero
Blackbox pratade man alltid om för att dölja sånt där när jag var yngre, ta o kika på det.
Funkar bara om polisen rä riktigt inkompetent.
Citera
2017-06-24, 09:06
  #5
Medlem
Trollfeeders avatar
Jag tror din bästa chans är att helt enkelt köra laglydigt, så att polisen inte är intresserad av att stoppa dig från första början.
Citera
2017-06-24, 10:22
  #6
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PottoGadd
Jag kör en EU moppe som går cirka 70-80 skulle jag tro, den gick såhär när jag köpte den.
Har ont om pengar så måste ha det billigt och har inte MC kort.

Undrar bara hur jag ska göra om polisen stannar mig eller jag åker fast i en kontroll, jag brukar aldrig dra över 45-50 förutom om jag är helt säker på att jag är ensam och kör på en helt död väg (Tex grus väg eller väg in till hus, osv) eftersom jag bor på landet men ofta kör in till större städer.
Men om dom skulle stanna mig så skulle det förmodligen vara i 45, vad är riskerna för att dom upptäcker nåt då moppen är en ganska o-sportig scooter och inte ser trimmad ut (och låter inte speciellt mycket heller)?

Eftersom du ändå verkar vilja hålla lagstadgad hastighet är det väl bara att strypa mopeden?

Har du mopedkörkort?
Citera
2017-06-24, 10:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Lugn städad och ha med alla papper(försäkringsbevis + id) så har du god chans att klara dig förutsatt att du inte kört som en idiot.



Detta

Kör inte som en idiot på cykelväg eller 70kmh på 30väg och det allra viktigaste: du ska ha karisma. Du kan snacka ur dig om du är trevlig, vältaligt och vit.

Jag kör ostrypt och oförsäkrad och oregistrerad vissa fall och jag har blivit stoppad 6 gånger och jag klarade mig varje gång.

1. Visa din hud om du är vit (ha tshirt,kavla upp ärmarna, ta av hjälm efter du blev stannade) visa du är ingen blatte
2. Stänga av motor direkt
3. Påbörja alltid samtal med Goddag/Godkväll
4. Ha bra förklaringar redo innan åkturen påbörjad, inga överdrivet lögn
5. Erkänn direkt om du blev tagen på gärning
6. Lägga in skämt ibland

bonus: fråga om du får ta en bild tillsammans med dig och snuten på snapchat/instagram, de uppskattar oftast det
Citera
2017-06-24, 12:18
  #8
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Detta

Kör inte som en idiot på cykelväg eller 70kmh på 30väg och det allra viktigaste: du ska ha karisma. Du kan snacka ur dig om du är trevlig, vältaligt och vit.

Jag kör ostrypt och oförsäkrad och oregistrerad vissa fall och jag har blivit stoppad 6 gånger och jag klarade mig varje gång.

1. Visa din hud om du är vit (ha tshirt,kavla upp ärmarna, ta av hjälm efter du blev stannade) visa du är ingen blatte
2. Stänga av motor direkt
3. Påbörja alltid samtal med Goddag/Godkväll
4. Ha bra förklaringar redo innan åkturen påbörjad, inga överdrivet lögn
5. Erkänn direkt om du blev tagen på gärning
6. Lägga in skämt ibland

bonus: fråga om du får ta en bild tillsammans med dig och snuten på snapchat/instagram, de uppskattar oftast det
Någonting säger mig att polisen definitivt INTE vill bli fotade och hamna på offentliga media men jag kan ha fel.

De övriga 6 punkterna köper jag.
Citera
2017-06-24, 12:22
  #9
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Detta

Kör inte som en idiot på cykelväg eller 70kmh på 30väg och det allra viktigaste: du ska ha karisma. Du kan snacka ur dig om du är trevlig, vältaligt och vit.

Jag kör ostrypt och oförsäkrad och oregistrerad vissa fall och jag har blivit stoppad 6 gånger och jag klarade mig varje gång.

1. Visa din hud om du är vit (ha tshirt,kavla upp ärmarna, ta av hjälm efter du blev stannade) visa du är ingen blatte
2. Stänga av motor direkt
3. Påbörja alltid samtal med Goddag/Godkväll
4. Ha bra förklaringar redo innan åkturen påbörjad, inga överdrivet lögn
5. Erkänn direkt om du blev tagen på gärning
6. Lägga in skämt ibland

bonus: fråga om du får ta en bild tillsammans med dig och snuten på snapchat/instagram, de uppskattar oftast det

Oförsäkrad/ klarat mig varje gång???? Vaknade du sedan med kudden i munnen?
Citera
2017-06-24, 12:25
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Lugn städad och ha med alla papper(försäkringsbevis + id) så har du god chans att klara dig förutsatt att du inte kört som en idiot.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag tror din bästa chans är att helt enkelt köra laglydigt, så att polisen inte är intresserad av att stoppa dig från första början.

Nej jag brukar inte köra som en idiot, om nåt kör jag ganska passivt då jag alltid vart försiktig i trafiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Eftersom du ändå verkar vilja hålla lagstadgad hastighet är det väl bara att strypa mopeden?

Har du mopedkörkort?

Klart jag har kortet, men har ingen lust att strypa det är kul att veta att 60-70+ finns där och accen är skitbra och kul.

Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Detta

Kör inte som en idiot på cykelväg eller 70kmh på 30väg och det allra viktigaste: du ska ha karisma. Du kan snacka ur dig om du är trevlig, vältaligt och vit.

Jag kör ostrypt och oförsäkrad och oregistrerad vissa fall och jag har blivit stoppad 6 gånger och jag klarade mig varje gång.

1. Visa din hud om du är vit (ha tshirt,kavla upp ärmarna, ta av hjälm efter du blev stannade) visa du är ingen blatte
2. Stänga av motor direkt
3. Påbörja alltid samtal med Goddag/Godkväll
4. Ha bra förklaringar redo innan åkturen påbörjad, inga överdrivet lögn
5. Erkänn direkt om du blev tagen på gärning
6. Lägga in skämt ibland

bonus: fråga om du får ta en bild tillsammans med dig och snuten på snapchat/instagram, de uppskattar oftast det

Ja jag är vit och ser då verkligen inte ut som nån kriminel eller farlig person och följer alltid alla skyltar (Kör inte 45 där det är 30 precis) och brukar hålla mig på mindre vägar eller vägar där polisen inte brukar vara.
Citera
2017-06-24, 13:00
  #11
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PottoGadd
Nej jag brukar inte köra som en idiot, om nåt kör jag ganska passivt då jag alltid vart försiktig i trafiken.

Lovande. Tänk bara på att kolla upp så att din trafikförsäkring gäller ändå, om väl olyckan är framme. Och räkna med att du kan få problem då, misstänker jag. Men att du skulle bli stoppad om du kör lagligt och defensivt, alla lampor som ska lysa lyser osv... Nä, det borde vara osannolikt.
Citera
2017-06-24, 13:13
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Lovande. Tänk bara på att kolla upp så att din trafikförsäkring gäller ändå, om väl olyckan är framme. Och räkna med att du kan få problem då, misstänker jag. Men att du skulle bli stoppad om du kör lagligt och defensivt, alla lampor som ska lysa lyser osv... Nä, det borde vara osannolikt.

En ensam polis eller civilare skulle nog inte bry sig men ibland så har dom kontroller som är jävligt svåra att undvika.
__________________
Senast redigerad av PottoGadd 2017-06-24 kl. 13:17.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback