Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-24, 01:25
  #1
Medlem
Louise.potatisgriss avatar
1. Vaknar alltid med EXTREMT torra läppar.

2. Känner mig sällan utvilad när jag vaknar.

3. Är alltid torr i halsen när jag vaknar.

4. Vaknar helt plötsligt MINST en gång per natt. Ibland blir det 2-3 gånger.

5. Ständigt trött på dagarna.

6. Min pojkvän har sagt att jag kan snarka ibland.


Är inte detta hyfsade varningstecken för sömnapné? Tyckte att jag läste att det räcker med att man inte känner sig utvilad när man vaknar samt att man har torra läppar för att man ska misstänka sömnapné.
Citera
2017-06-24, 01:28
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Din trötthet på dagarna beror på att du snarkar. Den som snarkar når sällan djupsömn utan sover bara ytligt. Det är djupsömnen som gör en utvilad. Snarkar man kan man också ha sömnapné. Sök läkare om du anser att detta är jobbigt.
Citera
2017-06-24, 01:31
  #3
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Begär en remiss till en sömnmedicinsk klinik så kan de förhoppningsvis medelst särskild apparatur klarlägga om du har apnéer eller ej. Hos vissa kliniker får man ta med sig utrustning hem som sedan mäter detta. Har även hört att man på vissa ställen får spendera en natt där så de kan mäta.
Citera
2017-06-24, 01:37
  #4
Medlem
Sov på mage o testa om det hjälper.
Citera
2017-06-24, 01:40
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Sov på mage o testa om det hjälper.
Sy fast en tennisboll på baksidan av en t-shirt

Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Begär en remiss till en sömnmedicinsk klinik så kan de förhoppningsvis medelst särskild apparatur klarlägga om du har apnéer eller ej.
Det enda rätta

Citat:
Hos vissa kliniker får man ta med sig utrustning hem som sedan mäter detta. Har även hört att man på vissa ställen får spendera en natt där så de kan mäta.
När jag gjorde det fick jag hem utrustning som mätte syre halten i blodet, hur jag andades och liggställning, användes 2 nätter, mycket enkelt.
Citera
2017-06-24, 01:46
  #6
Medlem
Louise.potatisgriss avatar
Får ta och ringa på måndag då.

Sömnapné är tydligen inte så värst bra då hjärnan aldrig får vila upp sig som så mycket som den vill. Kanske är orsaken till att jag ständigt får depressioner.
Citera
2017-06-24, 01:46
  #7
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det enda rätta

När jag gjorde det fick jag hem utrustning som mätte syre halten i blodet, hur jag andades och liggställning, användes 2 nätter, mycket enkelt.
Ja, skall väl också tilläggas att om det visar sig att man lider av andningsuppehåll så får man förhoppningsvis en CPAP från landstinget. Denna maskin råder bot på apnéerna.
Citera
2017-06-24, 01:50
  #8
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise.potatisgris
Får ta och ringa på måndag då.

Sömnapné är tydligen inte så värst bra då hjärnan aldrig får vila upp sig som så mycket som den vill. Kanske är orsaken till att jag ständigt får depressioner.
Det man kan göra själv är att gå ned i vikt om man lider av övervikt (fast man kan ju vara normalviktig och lida av detta ändå).
Citera
2017-06-24, 02:01
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise.potatisgris
Får ta och ringa på måndag då.

Sömnapné är tydligen inte så värst bra då hjärnan aldrig får vila upp sig som så mycket som den vill. Kanske är orsaken till att jag ständigt får depressioner.
Sömnapné kan bla leda till högt blodtryck, hjärtsvikt, förmaksflimmer, stroke, diabetes, ökad risk för tumörer och ökad risk för dödlig utgång av cancer etcetera etcetera.


Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Ja, skall väl också tilläggas att om det visar sig att man lider av andningsuppehåll så får man förhoppningsvis en CPAP från landstinget. Denna maskin råder bot på apnéerna.
Vad jag känner till får man låna en maskin sen kan landstingen ha lite olika regler för tillbehören, jag betalar bara besöksavgifter för min.
Citera
2017-06-24, 21:52
  #10
Medlem
Hodurs avatar
Du kanske andas med munnen. Köp micropore tejp för tjugolappen och tejpa för munnen innan du går och lägger dig. Vik ena sidan så du lätt kan dra bort den under natten/när du vaknar, du lär dock inte komma ihåg att du gjort det.

Är tejpen borta, då kan du inte andas genom näsan, uppsök Öron-Näsa-Hals, sedan kan du om det inte löser sig, göra en sömnapnéundersökning.

Man bör andas genom näsan när man sover, inte munnen. Så det borde du fixa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback