Citat:
Ursprungligen postat av
G13Haze
Alla har gått i antroposofiska skolor, sedan lågstadiet. Därav antagandet, om de sedan är aktivt engagerade eller självidentifierar som det kan jag inte svara på.
Varför kallar du dem antroposofer om det enda kriteriet är att de har gått i waldorfskolor? Waldorfskolor utbildar inte antroposofer. Det finns mängder med personer som har gått i alla möjliga andra skolor som också:
– är apatiska eller paranoida över det resterande samhället.
– saknar vetenskaplig kännedom och nyfikenhet eller intresse för djur, natur, etnologi, filosofi, litteratur, politik, etcetera.
– är fullt upptagna med sina egna liv och hur de ska leva det.
– är missnöjda, oroliga, "daltar" för mycket med sina barn.
– saknar förmåga till opartiskhet.
– är fixerade vid olika typer av specialkost, veganism, glutenfritt, laktosfritt, m.m.
– inte verkar reflektera över grymheter i världen.
Det låter i mina öron mer som insnöade newagepersoner än antroposofer. Min teori är att det beror på vilka familjer de här personerna vuxit upp i, och vad som hänt dem under uppväxten (eftersom de verkar utstråla otrygghet och ointresse för omvärlden).
Hur stor del av waldorfelever som senare i livet blir otrygga individer, enbart för att de har gått i waldorskola, vore ett intressant område att forska i. Jag tror att det finns både för- och nackdelar med de utbildare som kallar sig waldorfskolor. Likväl som det finns för- och nackdelar med andra skolor.