Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-23, 16:22
  #1
Medlem
vaeför leasar vanliga medel eller låginkomstagare dyra nya bilar som till exempel Mercedes?

Försöker de visa upp att de kör fina nya bilar? Man kan lätt kolla upp om du köpt eller leasar bilen.
Citera
2017-06-23, 16:43
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Man gör väl en kalkyl innan man leasar/hyr.

Sen får man njuta av en ny bil och den nyaste tekniken, samtidigt som man slipper merarbetet som är förknippat med att vara bilägare. Du slipper tänka på värdeminskning.

Mercedes-Benz Privatleasing - från 2.495 kr/mån

http://privatleasing.kampanj.mercedes-benz.se/

Men har man inte råd ska man inte göra det. Då blir det lyxfällan nästa.
Citera
2017-06-23, 16:54
  #3
Medlem
Unizeros avatar
Man slipper handpenning samt lån.

Har man inte råd så lär man ju inte få leasa till att börja med.
Citera
2017-06-23, 17:05
  #4
Medlem
De flesta som leasar är de som saknar kontanter för köpet.
Svårare än så,är det nog inte på din fråga.
Citera
2017-06-23, 18:17
  #5
Medlem
Zaedrewss avatar
Att sedan ha en fin bil eller en bil överhuvudtaget kan öka dina chanser att nu få ett bra jobb och därmed efter ett tag faktiskt då ha pengar till att köpa kontant. Så till viss det är det väl en investering också. Du kan låtsas för att nu få andra fördelar som kommer göra att du sedan slipper låtsas.
Citera
2017-06-24, 03:20
  #6
Medlem
revodnebs avatar
Alltså dom leasar ju för att dom inte har råd, det är ju i princip samma fenomen som att man köper sin ifån på avbetalning, man har helt enkelt inte råd att pynta den kontant. Nej, det blir inte billigare - hur du nu fick för dig det!?
Citera
2017-06-24, 11:34
  #7
Medlem
Leasing via jobbet blir billigare än att köpa en ny bil, så det är korkat att köpa kontra att leasa. Jag har råd att köpa en ny bil kontant, men tar istället ut en förmånsbil.

Rubriken är för övrigt fel. De har ju råd med att leasa.
Citera
2017-06-24, 17:40
  #8
Medlem
NickLidstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
vaeför leasar vanliga medel eller låginkomstagare dyra nya bilar som till exempel Mercedes?

Försöker de visa upp att de kör fina nya bilar? Man kan lätt kolla upp om du köpt eller leasar bilen.
Man kanske prioriterar en fin bil framför dyra utlandssemestrar? Är väl upp till var och en att bestämma vad man vill göra för sina pengar. Sen är det ingen normal person som kollar upp om grannen har leasat bilen eller inte.
Citera
2017-06-25, 16:02
  #9
Medlem
Varför låna till ett hus när du kan bo i en gammal husvagn?
Varför köpa nya kläder när du kan köpa second hand?
Varför äta annat än det billigaste som ger dig det du behöver?

Det är klart att det finns efterblivna åsnor som lånar till allt helt i onödan. Men om man lever hyggligt ekonomiskt i allmänhet och gillar bilar och mår bra av att ha en fet bil så vad är felet med det?
Jag bor framför min dator jag skulle inte ha problem med att ta ett lån för den om jag kände att det skulle göra mig lycklig även fast jag inte har råd att köpa en. Som tur är känner jag i dagsläget att det inte skulle göra mig lyckligare att spela några fler spel så denna tuffar på snart inne på 8e året.
__________________
Senast redigerad av Logz 2017-06-25 kl. 16:09.
Citera
2017-06-25, 16:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
vaeför leasar vanliga medel eller låginkomstagare dyra nya bilar som till exempel Mercedes?

Försöker de visa upp att de kör fina nya bilar? Man kan lätt kolla upp om du köpt eller leasar bilen.

Brukar vara ungefär samma pengar i slutändan att leasa eller köpa och då har du ett garanterat restvärde, och slipper en del krångel.

Tex kan dieselbilar vara iskalla om tre år om EU/regering får sin vilja igenom.
Citera
2017-06-30, 07:58
  #11
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag har, alltmer, funderat på att leasa en bil.
Har blivit för gammal för att hålla på med fallfärdiga bilar, vilket jag gjort större delen av livet.

Man har alltid en ny, fräsch, bil som alltid startar, bara det har ett värde.
Givetvis förutsätter det att man har råd.
Citera
2017-07-01, 01:08
  #12
Medlem
AmaiLius avatar
Det finns i princip två anledningar, för det första så vill folk visa upp sig med en finare bil än de har råd med.

Sen måste du förstå att de flesta har problem med att förstå enkla ekonomiska samband, ingen intelligent människa privatleasar en bil det är ungefär lika smart som att låna pengar via sms

men som framkommer i tråden, många har ett upplägg via jobbet att kunna förmånsleasa en bil då blir kalkylen en annan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback